Wykład monograficzny: Psychologia pamięci: teoria i praktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-MON1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny: Psychologia pamięci: teoria i praktyka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03 PS_K03 |
Wymagania wstępne: | Zalecane jest posiadanie wiadomości z zakresu kursu podstawowego Psychologii procesów poznawczych. |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest przedstawienie wybranych wyników badań i obserwacji psychologicznych, które są przewidywane przez teorie pamięci, a dotyczą funkcjonowania pamięci w życiu codziennym lub bodźców spotykanych także poza laboratorium. W trakcie wykładów omawiane będą także możliwe praktyczne zastosowania wiedzy z psychologii pamięci. Przedstawione zjawiska pamięciowe będą wyjaśniane w świetle określonych teorii. |
Pełny opis: |
Wśród tematów omawianych na wykładach znajdą się następujące zagadnienia: 1) Pamięć osób i twarzy 2) Pamięć społeczna 3) „Ja” a pamięć. Efekt odnoszenia do siebie 4) Złudzenie mądrości po fakcie 5) Pamięć źródła informacji, kryptomnezja 6) Fałszywa pamięć. Badania eksperymentalne procedurą DRM 7) Efekt dezinformacji 8) Efekty samej ekspozycji i prawdziwości. Pamięć prawdy i fałszu. 9) Iluzja Mojżesza 10) Zjawisko „mam-na-końcu-języka” 11) Intencjonalne zapominanie 12) Niechciane wspomnienia w życiu codziennym i w zaburzeniach psychicznych 13) Jak się uczyć: efekty generowania i testowania 14) Metapamięć 15) Emocje a pamięć 16) Pamięć prospektywna w życiu codziennym i u osób starszych |
Literatura: |
Czerniawska E (red) (2005). Pamięć : zjawiska zwykłe i niezwykłe. WSiP Draaisma D. (2006). Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy. Warszawa: PIW. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia Pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wyd. Helion. Niedźwieńska A (2013). Pamięć prospektywna : geneza, mechanizmy, deficyty. Wydawnictwo Akademickie Sedno. Perfect, T. J., i Lindsay, D. S. (red.). (2013). The SAGE handbook of applied memory. Sage. Schacter, D. L. (2003). Siedem grzechów pamięci: jak zapominamy i zapamiętujemy. Państwowy Instytut Wydawniczy. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna i rozumie zjawiska pamięciowe obserwowane w życiu codziennym i potrafi wskazać ich wyjaśnienie w świetle teorii pamięci. Student potrafi wymienić i wyjaśnić główne wyniki badań nad pamięcią bodźców takich jak twarze, inne osoby, informacje przestrzenne itp. Student zna i rozumie rolę teorii naukowych w wyjaśnianiu zjawisk psychologicznych. Student jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w świetle nowych doniesień z badań nad pamięcią człowieka. Rozumie i posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu psychologii pamięci. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, składającym się z pytań testowych i pytania opisowego (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową. Pytanie opisowe będzie wymagało wykazania się także głębszym rozumieniem prezentowanych na wykładach treści. Kryteria oceniania: Ocena końcowa będzie zależała od: - uczestnictwa w wykładach, - wyniku testu końcowego Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 55% punktów z egzaminu końcowego oraz nie więcej niż 4 nieobecności w ciągu roku. Uzyskanie takiego wyniku oznacza, że student osiągną efekty uczenia się w stopniu dostatecznym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK_MON
WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nieznański | |
Prowadzący grup: | Marek Nieznański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 5 pkt 32 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p) 50 godzin - lektury (2 p) 50 godzin - przygotowanie do egzaminu (2 p) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK_MON
WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nieznański | |
Prowadzący grup: | Marek Nieznański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.