Wykład monograficzny - Psychologia muzyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-MON3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Psychologia muzyki |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | zaliczenie przedmiotów: anatomia i fizjologia układu nerwowego, psychologia różnic indywidualnych, psychometria, psychologia emocji i motywacji, psychopatologia, psychologia poznawcza |
Skrócony opis: |
Wątkiem głównym zajęć jest aktywność muzyczna człowieka. Treści wykładów dotyczą psychologicznych aspektów odbioru i tworzenia muzyki. Niepominięte zostaną wątki dotyczące pomiaru zdolności muzycznych a także ich rozwoju. Podczas zajęć będzie można się przyjrzeć skutkom działania muzyki na obszar cielesny i psychiczny człowieka. Ponadto zostaną przedstawione najnowsze modele wyjaśniające fenomen tremy muzycznej i pracy nad nią. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem przedmiotu, poza wątkiem czysto poznawczym, jest swoisty trening wykorzystania wiedzy z psychologii ogólnej w obszarach: biologicznych podstaw zachowania, psychometrii, funkcji poznawczych, różnic indywidualnych czy emocji i motywacji, by móc w sposób refleksyjny podejść do fenomenu, jakim jest aktywność muzyczna człowieka. Wykład ma za zadanie pokazać adeptom psychologii, że nawet aktywność muzyczna, odbiorcza czy nadawcza, może, dzięki różnorodnym narzędziom poznania, być analizowana na różnych poziomach opisu, mimo że zdaje się być najbardziej złożoną formą aktywności człowieka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedzy: student opisuje badania psychologiczne nad aktywnością muzyczną człowieka; wyjaśnia podstawowe mechanizmy fizjologiczne i poznawcze różnic indywidualnych w zakresie zdolności muzycznych; opisuje najnowsze modele fenomenu tremy muzycznej umiejętności: student posługuje się pojęciami w zakresie psychologii biologicznej, różnic indywidualnych i poznawczej do opisu mechanizmów i zjawisk w zakresie aktywności muzycznej człowieka; różnicuje efekty działania muzyki na procesy fizjologiczne i psychologiczne człowieka kompetencji społecznych: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii |
Metody i kryteria oceniania: |
wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): student nie opisuje badań psychologicznych nad aktywnością muzyczną człowieka; nie wyjaśnia podstawowych mechanizmów fizjologicznych i poznawczych różnic indywidualnych w zakresie zdolności muzycznych; nie opisuje najnowszych modeli fenomenu tremy muzycznej; - na ocenę 3 (dst.): student pobieżnie opisuje badania psychologiczne nad aktywnością muzyczną człowieka; wyjaśnia ogólnie podstawowe mechanizmy fizjologiczne i poznawcze różnic indywidualnych w zakresie zdolności muzycznych; opisuje przynajmniej jeden dowolny model fenomenu tremy muzycznej; - na ocenę 4 (db.): student opisuje niektóre badania psychologiczne nad aktywnością muzyczną człowieka; wyjaśnia podstawowe mechanizmy fizjologiczne i poznawcze różnic indywidualnych w zakresie zdolności muzycznych; opisuje kilka dowolnych modeli fenomenu tremy muzycznej; - na ocenę 5 (bdb): student dogłębnie opisuje badania psychologiczne nad aktywnością muzyczną człowieka; wyjaśnia dość szczegółowo podstawowe mechanizmy fizjologiczne i poznawcze różnic indywidualnych w zakresie zdolności muzycznych; opisuje różne modele fenomenu tremy muzycznej; umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): student nie posługuje się pojęciami w zakresie psychologii biologicznej, różnic indywidualnych i poznawczej do opisu mechanizmów i zjawisk w zakresie aktywności muzycznej człowieka; nie różnicuje efektów działania muzyki na procesy fizjologiczne i psychologiczne człowieka; - na ocenę 3 (dst.): student posługuje się niektórymi pojęciami w zakresie psychologii biologicznej, różnic indywidualnych i poznawczej do opisu mechanizmów i zjawisk w zakresie aktywności muzycznej człowieka; różnicuje co najmniej dwa efekty działania muzyki na procesy fizjologiczne i psychologiczne człowieka; - na ocenę 4 (db.): student posługuje się trafnie pojęciami w zakresie psychologii biologicznej, różnic indywidualnych i poznawczej do opisu mechanizmów i zjawisk w zakresie aktywności muzycznej człowieka; różnicuje efekty działania muzyki na procesy fizjologiczne i psychologiczne człowieka; - na ocenę 5 (bdb): student biegle posługuje się pojęciami w zakresie psychologii biologicznej, różnic indywidualnych i poznawczej do opisu mechanizmów i zjawisk w zakresie aktywności muzycznej człowieka; różnicuje precyzyjnie efekty działania muzyki na procesy fizjologiczne i psychologiczne człowieka; Kompetencje: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK_MON
WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Swebodziński | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Swebodziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | uczestnictwo w wykładach - 2 ECTS praca własna z literaturą przedmiotu - 1 ECTS przygotowanie do egzaminu - 1 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK_MON
WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Swebodziński | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Swebodziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.