(in Polish) Wprowadzenie do specjalności: Psychologia kliniczna i psychoterapia
General data
Course ID: | WF-ZPS-N-PKP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do specjalności: Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W02; PS_W03; PS_W04; PS_W08; PS_W09;PS_W11; PS_W13; PS_W14; PS_W16; PS_U03; PS_U04; PS_U11; PS_K01; PS_K04; PS_K06 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak. |
Short description: |
(in Polish) Cykl wykładów obejmujący wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki. |
Full description: |
(in Polish) Cykl wykładów poświęcony psychologii klinicznej i psychoterapii. Obejmuje wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki. Przedstawione zostaną kluczowe subdyscypliny psychologii klinicznej, w tym psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, neuropsychologia kliniczna, kliniczna psychologia zdrowia, psychologia niepełnosprawności i rehabilitacji oraz psychogerontologia. Omówione zostaną różne formy praktycznej działalności psychologa klinicznego. Oprócz psychoterapii przedstawione zostaną formy, takie jak poradnictwo psychologiczne, promocja zdrowia i prewencja zaburzeń czy pomoc psychologiczna w sytuacjach kryzysu. Ponadto, scharakteryzowane zostaną kluczowe modele, metody i podstawy postępowania w ramach diagnozy klinicznej. Program wykładów obejmuje także zapoznanie studentów z głównymi systemami i podejściami psychoterapeutycznymi (psychoanaliza i psychoterapia psychodynamiczna; terapia poznawczo-behawioralna; psychoterapia egzystencjalna i humanistyczna; koncepcje systemowe). Zaprezentowane zostaną także podstawowe grupy zaburzeń psychicznych zawarte w aktualnie funkcjonujących systemach klasyfikacyjnych oraz możliwe sposoby ich leczenia. Omówione zostanie znaczenie praktyki opartej na dowodach empirycznych. Przedstawione zostaną badania nad skutecznością psychoterapii, a także nowe trendy i dalsze kierunki rozwoju psychoterapii. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK 1. Student zna podstawowe kompetencje i umiejętności psychologa klinicznego i psychoterapeuty. EK 2. Student posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania kryzysom, stresorom, zjawiskom patologicznym w życiu człowieka. EK 3. Student zna najważniejsze obszary dotyczące prowadzenia terapii i jej techniki w zakresie różnych kierunków terapeutycznych. EK 4. Student zna różne dziedziny psychologii klinicznej, służące analizowaniu i interpretowaniu roli czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Umiejętności EK 5. Student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz dopasować do nich odpowiednią pomoc psychologiczną. Kompetencje społeczne EK 6. Student jest gotów do organizowania i planowania własnych badań z zakresu psychologii klinicznej i psychoterapii. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena będzie wystawiana na podstawie egzaminu końcowego. Zakres materiału egzaminacyjnego obejmuje treść wykładów oraz podaną literaturę obowiązkową. Zasady oceniania: poniżej 51% - ocena niedostateczna (2,0) od 51 do 60% - ocena dostateczna (3,0) od 61 do 70% - ocena dostateczna plus (3,5) od 71 do 80% - ocena dobra (4,0) od 81 do 90% - ocena dobra plus (4,5) od 91 do 100% - ocena bardzo dobra (5,0) |
Classes in period "Academic year 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Patryk Łakuta | |
Group instructors: | Patryk Łakuta | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ayHFgxHwZmeW3QEpFCUSVVFVIEEbjZNjrhyWciB_gplU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bec8e217-8f38-43d9-a572-3d199299c13f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Kłosowski | |
Group instructors: | Marcin Kłosowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Kłosowski | |
Group instructors: | Marcin Kłosowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. studium literatury, przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
|
Short description: |
(in Polish) Cykl wykładów stanowiących wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa (obowiązkowa): Cierpiałkowska, L. i Sęk, H. (red). (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Cierpiałkowska, L. (red). (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia. Cierpiałkowska, L. i Suszek, H. (red). (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia. Feltham, C., Horton, I. (red.) (2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Freyberger, H. J., Schneider, W. i Stieglitz, R. D. (red.). (2014). Kompendium psychiatrii, psychoterapii, medycyny psychosomatycznej. Warszawa: Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Grzesiuk, L., Styła, R. (2009). Psychoterapia bez tajemnic. Podstawowa wiedza i praktyczne wskazówki. Warszawa: Difin. Sęk, H (2023). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Sęk, H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. |
Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Kłosowski | |
Group instructors: | Marcin Kłosowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
Classes in period "Academic year 2025/26" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Kłosowski | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.