Personality psychology
General data
Course ID: | WF-ZPS-N-PSO1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Personality psychology |
Name in Polish: | Psychologia osobowości |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W02 PS_W04 PS_U03 PS_U04 PS_U05 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) - |
Full description: |
(in Polish) Celem kursu jest zapoznanie z różnymi metodami badania osobowości, wypracowanymi w ich ramach podstawowych ujęć i sposobów interpretacji osobowości w psychologii (dotyczących zarówno analizy struktury osobowości i dynamiki jej funkcjonowania). Zajęcia uwzględniają zatem także omówienie studiów przypadków, jak i inne formy kształcenia umiejętności interpretacji osobowości człowieka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) • Efekty wiedzy (PS_W02, PS_W04) Student: W1_identyfikuje specyfikę poszczególnych nurtów teoretycznych w psychologii osobowości W2_rozróżnia podstawowe teorie osobowości, charakteryzuje ich zalety i ograniczenia, posiada wiedzę na temat nowych badań empirycznych i skonstruowanych na ich podstawie modeli teoretycznych W3_rozumie znaczenie czynników biologicznych i kulturowo-środowiskowych w kształtowaniu osobowości W4_zna podstawowe metody badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną; rozumie relacje pomiędzy odmiennością metod badania osobowości a odmiennością teorii i modeli osobowości W5_zna specyfikę warunków naukowego i praktycznego (diagnoza indywidualna) badania osobowości • Efekty umiejętności (PS_U03, PS_U04, PS_U05) Student: U1_potrafi wyjaśnić istotę różnic w zakresie interpretacji osobowości pomiędzy odmiennymi szkołami, teoriami, koncepcjami i modelami U2_potrafi interpretować reakcje i zachowania jednostkowe z perspektywy poznanych teorii osobowości U3_potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości U4_potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędzi służących do pomiary cech osobowości oraz konfrontować i integrować wiedzę o osobowości jednostki zdobytą z różnych źródeł |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - ocena 5 (bdb): • (W1, W2, W3, W4, W5) Student doskonale zna i rozróżnia podstawowe techniki badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną, ponadto rozumie relacje pomiędzy określonymi metodami badania osobowości a teoriami osobowości, które przy użyciu tych metod powstawały lub były rozwijane. • (U1, U2, U3, U4) Student bardzo trafnie, profilowo interpretuje wyniki badań uzyskane za pomocą różnych narzędzi pomiaru osobowości, zdaje sobie sprawę, że przydatność danej techniki zależy od specyfiki potrzeb diagnostycznych lub badawczych, potrafi skonfrontować i zintegrować wiedzę o osobowości jednostki zdobytą z różnych źródeł, samodzielne interpretuje przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości. - ocena 4 (bdb): • (W1, W2, W3, W4, W5) Student dobrze identyfikuje i rozróżnia podstawowe techniki badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną. • (U1, U2, U3, U4) Student potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości, interpretuje w sposób profilowy, konfiguracyjny wyniki uzyskane za ich pomocą, ponadto potrafi samodzielnie interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości. - ocena 3 (dst): • (W1, W2, W3, W4, W5) Student identyfikuje i rozróżnia podstawowe techniki badania osobowości, ale nie zna ich specyfiki teoretycznej i praktycznej (mocnych stron i słabości). • (U1, U2, U3, U4) Student potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości, interpretuje wyniki uzyskane za ich pomocą, ale interpretacje te nie mają charakteru "profilowego", składają się z niepowiązanych dostatecznie ze sobą części; potrafi interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości, chociaż potrzebuje pomocy prowadzącego. |
Classes in period "Academic year 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 32 hours
|
|
Coordinators: | Marta Rogoza | |
Group instructors: | Marta Rogoza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 32 hours
|
|
Coordinators: | Klaudia Ponikiewska | |
Group instructors: | Klaudia Ponikiewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: 3 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin), [90 : 30 = 3] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
(in Polish) • Literatura podstawowa: Gasiul, H. (2020). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje (wyd. 3). Difin. McCrae, R. R., Costa, P. T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Perspektywa teorii pięcioczynnikowej. WAM. Oleś, P. K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Scholar. Pervin, L. A. (2002). Psychologia osobowości (M. Orski, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pervin, L.A., Cervone, D. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydawnictwo UJ. Siuta, J. (red.). (2009). Diagnoza osobowości. Inwentarz NEO-PI-R w teorii i praktyce. PTP. Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych (rozdz. 7). Scholar. Strelau, J. (2016). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania (rozdz.: 14, 15, 16). Scholar. • Literatura zgłębiająca zagadnienia poruszane podczas kolejno omawianych tematów (dotycząca zarówno kwestii i rozważań teoretycznych, jak i również prezentowanych narzędzi pomiarowych) będzie podawana na bieżąco podczas zajęć. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 32 hours
|
|
Coordinators: | Klaudia Ponikiewska | |
Group instructors: | Klaudia Ponikiewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: 5 punkty (udział w zajęciach: 32 godziny, przygotowanie do zajęć: 40 godzin; przygotowanie do kolokwium: 40 godzin; konsultacje: 13), [125 : 25 = 5] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 32 hours
|
|
Coordinators: | Klaudia Ponikiewska | |
Group instructors: | Klaudia Ponikiewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: 5 punkty (udział w zajęciach: 32 godziny, przygotowanie do zajęć: 40 godzin; przygotowanie do kolokwium: 40 godzin; konsultacje: 13), [125 : 25 = 5] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.