Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Systemy i podejścia psychoterapeutyczne

General data

Course ID: WF-ZPS-N-SIP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Systemy i podejścia psychoterapeutyczne
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 5.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Zaliczony wykład z wprowadzenia do psychologii klinicznej i psychoterapii.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta na temat podejść psychoterapeutycznych, uznawanych jako podstawowe szkoły prowadzenia psychoterapii. Studenci zapoznają się z głównymi założeniami teoretycznymi, diagnozą, interwencjami i metodami pracy w podejściu psychoanalitycznym i psychodynamicznym, poznawczo-behawioralnym, humanistyczno-doświadczeniowym, systemowym oraz integracyjnym. Dodatkowo zostanie zwrócona uwaga na to, iż w ramach każdej ze szkół psychoterapii następowała ewolucja poglądów oraz różnicowanie się podejść. Przedstawione zostaną badania nad skutecznością psychoterapii, a także nowe trendy i dalsze kierunki rozwoju psychoterapii. Studenci będą mieli także okazję do poszerzenia dotychczasowej wiedzy o to, jak - w zależności od określonego systemu psychoterapii - wyglądać może konceptualizacja przypadku, w tym dobór technik i sposobów pracy z danym pacjentem.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

W1. Student rozumie, jak analizować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym jak i patologiom w zakresie procesów psychicznych z punktu widzenia różnych podejść psychoterapeutycznych.

W2. Student ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych oraz potrafi je różnicować ze względu na różne podejścia psychoterapeutyczne.

Umiejętności:

U1. Student interpretuje zjawiska psychiczne z punktu widzenia różnych systemów psychoterapeutycznych oraz potrafi dobrać techniki i sposoby z wybranych podejść psychoterapeutycznych odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych.

Kompetencje społeczne:

K1. Student potrafi udzielić profesjonalnej porady w temacie psychoterapii i jej głównych nurtów; jest gotowy do udzielenia podstawowej pomocy psychologicznej i interwencji w oparciu o wybrany system psychologiczny/psychoterapeutyczny.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W1-W2

Na ocenę bardzo dobrą:

- student wykazuje się bezbłędnym rozumieniem dotyczącym zdrowia i psychopatologii, teorii, metod i ich rozwoju, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych w różnych systemach psychoterapeutycznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)

Na ocenę dobrą:

- student wykazuje się w zdecydowanej większości poprawnym rozumieniem dotyczącym zdrowia i psychopatologii, teorii, metod i ich rozwoju, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych w różnych systemach psychoterapeutycznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)

Na ocenę dostateczną:

- student wykazuje się w większości poprawnym rozumieniem dotyczącym zdrowia i psychopatologii, teorii, metod i ich rozwoju, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych w różnych systemach psychoterapeutycznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)

U1

Na ocenę bardzo dobrą:

- student analizuje wybrane studia przypadków z punktu widzenia wszystkich systemów psychoterapeutycznych (a), wnikliwie interpretuje zjawiska psychiczne (b) oraz bezbłędnie dobiera adekwatne dla problemu oraz nurtu techniki i metody pracy (c)

Na ocenę dobrą:

- student analizuje wybrane studia przypadków z punktu widzenia co najmniej dwóch systemów psychoterapeutycznych, dość szczegółowo interpretuje zjawiska psychiczne oraz niemal bezbłędnie dobiera adekwatne dla problemu oraz nurtu techniki i metody pracy (na ocenę dobrą plus: dwa elementy diagnozy na poziomie oceny dobrej, a jeden oceny bardzo dobrej)

Na ocenę dostateczną:

- student analizuje wybrane studia przypadków z punktu widzenia jednego systemu psychoterapeutycznego, w sposób podstawowy interpretuje zjawiska psychiczne oraz w większości poprawnie dobiera adekwatne dla problemu oraz nurtu techniki i metody pracy (na ocenę dostateczną plus: dwa elementy diagnozy na poziomie dostatecznej, a jeden oceny dobrej)

K1

Na ocenę bardzo dobrą, dobrą, dostateczną:

- student osiągnął efekt uczenia się (potrafi udzielić profesjonalnej porady w temacie psychoterapii i jej głównych nurtów; jest gotowy do udzielenia podstawowej pomocy psychologicznej i interwencji w oparciu o wybrany system psychologiczny/psychoterapeutyczny)

Classes in period "Academic year 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 32 hours more information
Coordinators: Marcin Kłosowski
Group instructors: Marcin Kłosowski
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:



udział w wykładzie: 30 godz.


studium literatury, przygotowanie do egzaminu: 30 godz.


suma godzin: 60 [60/30(25)=2]


liczba ECTS: 2

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.

Prochaska, J., Norcross, J. (2018). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Literatura uzupełniająca:

de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: UJ.

Corney, G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka.

Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2006). Psychoterapia. Badania i szkolenie. Warszawa: Eneteia.

Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2006). Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.

Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.

Kokoszka, A. (2009). Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej: podstawowe zasady i przykłady z praktyki klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ.

McWilliams, N. (2023). Psychoterapia psychoanalityczna. Gdańsk: Harmonia.

Mellibruda. J. (2013). Siedem ścieżek integrcji psychoterapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Słysz, A. (2017). Konceptualizacja przypadku w różnych modelach psychoterapii. Poznań: Wyd. Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.

Yalom, I. (2008). Psychoterapia egzystencjalna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 32 hours more information
Coordinators: Marcin Kłosowski
Group instructors: Marcin Kłosowski
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:


udział w wykładzie: 30 godz.


studium własne literatury: 15 godzin


przygotowanie do kolokwium/egzaminu: 15 godz.


suma godzin: 60 [60/30(25)=2], w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 30 godz. (1 ECTS)


liczba ECTS: 2

Classes in period "Academic year 2025/26" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lectures, 32 hours more information
Coordinators: Piotr Woźniak
Group instructors: Piotr Woźniak
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)