(in Polish) Systemy i podejścia psychoterapeutyczne
General data
Course ID: | WF-ZPS-N-SIP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Systemy i podejścia psychoterapeutyczne |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
5.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zaliczony wykład z wprowadzenia do psychologii klinicznej i psychoterapii. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta na temat podejść psychoterapeutycznych, uznawanych jako podstawowe szkoły prowadzenia psychoterapii. Studenci zapoznają się z głównymi założeniami teoretycznymi, diagnozą, interwencjami i metodami pracy w podejściu psychoanalitycznym i psychodynamicznym, poznawczo-behawioralnym, humanistyczno-doświadczeniowym, systemowym oraz integracyjnym. Dodatkowo zostanie zwrócona uwaga na to, iż w ramach każdej ze szkół psychoterapii następowała ewolucja poglądów oraz różnicowanie się podejść. Przedstawione zostaną badania nad skutecznością psychoterapii, a także nowe trendy i dalsze kierunki rozwoju psychoterapii. Studenci będą mieli także okazję do poszerzenia dotychczasowej wiedzy o to, jak - w zależności od określonego systemu psychoterapii - wyglądać może konceptualizacja przypadku, w tym dobór technik i sposobów pracy z danym pacjentem. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: W1. Student rozumie, jak analizować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym jak i patologiom w zakresie procesów psychicznych z punktu widzenia różnych podejść psychoterapeutycznych. W2. Student ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych oraz potrafi je różnicować ze względu na różne podejścia psychoterapeutyczne. Umiejętności: U1. Student interpretuje zjawiska psychiczne z punktu widzenia różnych systemów psychoterapeutycznych oraz potrafi dobrać techniki i sposoby z wybranych podejść psychoterapeutycznych odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych. Kompetencje społeczne: K1. Student potrafi udzielić profesjonalnej porady w temacie psychoterapii i jej głównych nurtów; jest gotowy do udzielenia podstawowej pomocy psychologicznej i interwencji w oparciu o wybrany system psychologiczny/psychoterapeutyczny. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W1-W2 Na ocenę bardzo dobrą: - student wykazuje się bezbłędnym rozumieniem dotyczącym zdrowia i psychopatologii, teorii, metod i ich rozwoju, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych w różnych systemach psychoterapeutycznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%) Na ocenę dobrą: - student wykazuje się w zdecydowanej większości poprawnym rozumieniem dotyczącym zdrowia i psychopatologii, teorii, metod i ich rozwoju, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych w różnych systemach psychoterapeutycznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej) Na ocenę dostateczną: - student wykazuje się w większości poprawnym rozumieniem dotyczącym zdrowia i psychopatologii, teorii, metod i ich rozwoju, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych w różnych systemach psychoterapeutycznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej) U1 Na ocenę bardzo dobrą: - student analizuje wybrane studia przypadków z punktu widzenia wszystkich systemów psychoterapeutycznych (a), wnikliwie interpretuje zjawiska psychiczne (b) oraz bezbłędnie dobiera adekwatne dla problemu oraz nurtu techniki i metody pracy (c) Na ocenę dobrą: - student analizuje wybrane studia przypadków z punktu widzenia co najmniej dwóch systemów psychoterapeutycznych, dość szczegółowo interpretuje zjawiska psychiczne oraz niemal bezbłędnie dobiera adekwatne dla problemu oraz nurtu techniki i metody pracy (na ocenę dobrą plus: dwa elementy diagnozy na poziomie oceny dobrej, a jeden oceny bardzo dobrej) Na ocenę dostateczną: - student analizuje wybrane studia przypadków z punktu widzenia jednego systemu psychoterapeutycznego, w sposób podstawowy interpretuje zjawiska psychiczne oraz w większości poprawnie dobiera adekwatne dla problemu oraz nurtu techniki i metody pracy (na ocenę dostateczną plus: dwa elementy diagnozy na poziomie dostatecznej, a jeden oceny dobrej) K1 Na ocenę bardzo dobrą, dobrą, dostateczną: - student osiągnął efekt uczenia się (potrafi udzielić profesjonalnej porady w temacie psychoterapii i jej głównych nurtów; jest gotowy do udzielenia podstawowej pomocy psychologicznej i interwencji w oparciu o wybrany system psychologiczny/psychoterapeutyczny) |
Classes in period "Academic year 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 32 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Kłosowski | |
Group instructors: | Marcin Kłosowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. studium literatury, przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Prochaska, J., Norcross, J. (2018). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Literatura uzupełniająca: de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: UJ. Corney, G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka. Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2006). Psychoterapia. Badania i szkolenie. Warszawa: Eneteia. Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2006). Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Grzesiuk, L. , Suszek, H. (red.) (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Kokoszka, A. (2009). Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej: podstawowe zasady i przykłady z praktyki klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ. McWilliams, N. (2023). Psychoterapia psychoanalityczna. Gdańsk: Harmonia. Mellibruda. J. (2013). Siedem ścieżek integrcji psychoterapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Słysz, A. (2017). Konceptualizacja przypadku w różnych modelach psychoterapii. Poznań: Wyd. Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Yalom, I. (2008). Psychoterapia egzystencjalna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. |
Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
WYK
WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 32 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Kłosowski | |
Group instructors: | Marcin Kłosowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. studium własne literatury: 15 godzin przygotowanie do kolokwium/egzaminu: 15 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2], w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 30 godz. (1 ECTS) liczba ECTS: 2 |
Classes in period "Academic year 2025/26" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 32 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Woźniak | |
Group instructors: | Piotr Woźniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.