Psychology of addictions and violence
General data
Course ID: | WF-ZPS-PP-1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychology of addictions and violence |
Name in Polish: | Psychologia uzależnień i przemocy |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zmianami jakie zachodzą w sposobie zażywania i nadużywania środków psychoaktywnych pod wpływem opinii społecznej, oraz jak ICD 10 i Światowa Organizacja Zdrowia obecnie definiuje uzależnienie. Podstawowe zadania nauczania przedmiotu to nabycie przez studentów umiejętności opisania podstawowych sposobów oddziaływania narkotyku, zdobycie umiejętności omówienia teoretycznych modeli uzależnienia oraz zapoznanie się z psychicznymi, społecznymi i medycznymi konsekwencjami związanymi z nadużywaniem środków psychoaktywnych. Celem zajęć będzie poszerzenie i uporządkowanie wiedzy dotyczącej przemocy. Wymagania wstępne:brak |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Kierunki rozwoju współczesnej psychologii uzależnień. 2. Teoretyczne modele uzależnień. 3. Uzależnienie od alkoholu. 4. Uzależnienie od alkoholu. 5. Funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholowym. 6. Psychospołeczne problemy dorosłych dzieci alkoholików (D D A) 7. Zaburzenia odżywiania – anoreksja. 8. Zaburzenia odżywiania – bulimia. Metody oceny: test |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Cz. Cekiera, Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin 1999, 2. J. Mellibruda, Psychologiczna analiza funkcjonowania alkoholików i członków ich rodzin, Warszawa 1999, 3. T.L. Brown , G.S. Parks, R.S. Zimmerman, A.M. Philips, The Role of Religion in Predicting Adolescent Use and Problem Drinking, ,, Journal of Studies on Alcohol”, 2001, vol. 62,ss. 669 -705, 4. M. Dziewięcki, Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2001, 5. J. Elliott, /red/ Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów, Warszawa 2000, 6. A. Margasiński (red.), Psychopatologia i psychoprofilaktyka, Kraków 2000, 7. Z. Majchrzyk, Motywacje zabójczyń: alkohol i przemoc w rodzinie, Warszawa 1995, 8. J. Mellibruda, Tajemnice ETOH alkohol i nasze życie codzienne, Warszawa 1993, 9. D. Pstrąg, Wybrane zagadnienia z problematyki uzależnień, Rzeszów 2000, 10. M. Seligmann, E. Walker, D. Rozenham, Psychopatologia. ss. 616 – 686, Poznań 2003, 11. K. A. Wojcieszek, Na początku była rozpacz …, Kraków 2005, 14. B. T. Woronowicz, Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu, Warszawa 2001, A.M 15. B. T. Woronowicz, Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
K_ Knowledge Student K_W01 characterize the risk situation of dependences in the various countries in the world. K__W02 lists and presents different models of dependences K_W03 Knows definitions of dependences ICD 10 and the World Health Organization. K_W04 can specify mental health, social and medical consequences related to the abuse of psychoactive. K_W05 clarifies symptoms by behaviour man in various forms of dependences. K_W06 calculate contributory factors presence the dependences. K_W07 presents trends in the modern prophylaxis of dependences. K_W08 characterize a phenomenon of violence. K_W10 psychological portrait describes the perpetrators, victims and witness violence. K_W-11 lists contributory factors occurrence of violence. K_W12 defines Stockholm syndrome. K_W13 presents therapy methods applied to victims of violence. K_W14 lists facility providing assistance to victims violence K_W15 recognises behaviour characteristic of the perpetrators "hot" and "cool". Skills K_U01 clarifies the reason for transformation pathological use of psychoactive substances in the contemporary world. K_U02 generalize factors which cause pathological behaviour contemporary man. K_U03 illustrates examples psychological effects on education in the family hit reduced dependence and/or violence. K_U04 recognises symptoms disorders behaviour units which are the source in dependence, bring up in the environment with a dependence person. K_U05 recognises symptoms behaviour disorders units who are perpetrators, victims or witnesses violence. K_U06 prepare programmes for prevention pathology related with addiction and violence. K_U07 proposes solutions systemic support for addicts, using violence who are victims of violence and members of their families. Competence K_K01 acquired knowledge can be used to create less favourable forewarning groups to reduce aggression and violence, to grow up in the direction social behaviour. K_K02 has the skills correct communication trainer. K_K03 is awareness of the importance of prevention activities in the field and related violence. K_K04 is open to any new initiatives for environmental prevention. K_K05 in situations come into contact with pathological behaviours always guided by ethics profession of psychologist. K_K06 is fair, responsible and independent in the entrusted with tasks. ECTS [ 1 ECTS = 30 (25) godz.] |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.