Psychologia sądowa i penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-SP-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia sądowa i penitencjarna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W08 K_W12 K_W13 K_W13 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Poziom przedmiotu:wykład specjalistyczny dla IV i V roku Cele przedmiotu: Zajęcia mają przekazać istotne informacje w zakresie zadań biegłego psychologa sądowego, a także wskazanie na praktyczną użyteczność posiadanej wiedzy specjalnej. Wymagania wstępne:znajomosć psychologii klinicznej, rozwojowej i ogólnej Cele przedmiotu: Wymagania wstępne: |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Psychologia sądowa - definicje 2. Historia psychologii sądowej 3. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym - przepisy prawne regulujące prace psychologów sądowych 4. Pojęcie wiadomości specjalnych 5. Organy zlecające ekspertyzy: sądy karne, cywilne, rodzinne, opiekuńcze (nieletni- dorośli) - zróżnicowanie uwzględniające zakres ekspertyzy, stawiane pytania i kompetencje biegłych. 6. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych 7. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw 8. Opinia psychologiczna w sprawach karnych osób dorosłych i nieletnich 9. Ekspertyza psychologiczna: - zadania, zakres, przedmiot ekspertyzy, forma i treść opinii (samodzielna, kompleksowa). 10. Teoretyczne podstawy wyjaśniania zachowań przestępczych, najczęściej stosowane metody, źródła informacji Metody oceny:zaliczenie |
Literatura: |
1. Ackerman M..J. ( 2005): Podstawy psychologii sądowej . Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk 2005. 2 Ciosek M. (2001) : Psychologia sądowa i penitencjarna. Wyd. Prawnicze, Warszawa. 3.Gierowski J..K, Szymusik A. (red.): Postępowanie karne i cywilne wobec osób zaburzonych psychicznie. Collegium Medicum UJ. (1996). 4. Gierowski J.K.,Jaśkiewicz-Obydzyńska T., Najda M. (2008)Psychologia w postępowaniu karnym. Warszawa:Lexis. Cz.II. rozdz. 3,4,6 i 7. 5. Lipczyński A. (2007) Psychologia sądowa Warszaw, Delfin, 6. MacFarlane K i inn. (2002).: Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka .Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa. . 7. Majchrzyk Z. (1995) : Motywacja zabójczyń. Alkohol i przemoc w rodzinie. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa. 8. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw. IPiN , Warszawa. 9. Majchrzyk Z.( red.): Stany afektywne w opiniowaniu sądowo-psychiatryczno-psychiatrycznym. Wyd PTP, Warszawa. (1991) 10. Z.Majchrzyk (2008) Zabójczynie i zabójcy. Wyd. UKSW.Warszawa 11. Stanik J.M., Przybyła H.( 1981): Opinia biegłego psychologa w spawach karnych nieletnich. U.Śl, Katowice. 12. Stanik J..M., Majchrzyk Z. (red.): Etyczno- zawodowe problemy biegłego sądowego psychologa i psychiatry w praktyce sądowej. U .Śl. Katowice. 1995. 13. Stanik J.M., Majchrzyk Z. (red.): Przemoc w rodzinie: diagnoza, orzecznictwo, profilaktyka. Wydawnictwo Anima, Katowice 1998. 14. Stanik J.M., .Majchrzyk Z. (red.)::Psychologiczne i psychiatryczne opiniodawstwo sądowe w ramach nowych uregulowań prawnych ,Wydawnictwo Anima, Katowice 2001. 15. Stanik J.M. (red.). : Przestępczość nieletnich: aspekty psychospołeczne i prawne,Wyd. UŚl. Katowice 2005. 16. Stanik J.M.(reed.) :Zastosowanie wybranych technik diagnostycznych w psychologicznej praktyce klinicznej i sądowej. Wyd. UŚL, Katowice 2006. 17.Toeplitz-Winiewska M.(2004) Etyczne problemy sądowej ekspertyzy psychologicznej W;J.Brzeziński, M.Toeplitz- Winiewska (red.) Etyczne dylematy psychologii. Warszawa Wyd. SWPS Academica |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Nabyta wiedza obejmuje - przede wszystkim- problematykę psychologii sądowej jej specyficznego związku z prawem. Student wie jak wykorzystać więdzę psychologiczną do rozstrzygania problemów w sprawach karnych, cywilnych i rodzinnych. Zapozna się z istotną problematyką teoretyczną i praktyczną - w jaki sposób sąd korzysta z pomocy psychologa w procesie karnym, cywilnym. W procesie karnym zapozna się z problematyką poczxytalności (możliwości rozumienia wlasnych dzialąń i kierowania nimi). Posiada wiedzę na temat roli jaką pełni motywacja ( proces motywacyjny ) w wyjaśnianiu zachowania zabronionego. Zna podstawowe uregulowania prawne dotyczące biegłego, przedmiotu jego badań i oczekiwań sądu odnośnie jakości ekspertyzy. Umiejętności: Jest przygotowany do pełnienia roli biegłego ( eksperta sądowego). Umie zaplanować badania i sporządzić ekspertyzę sądową. Pracować samodzielnie jak i w zespole. Zna swoje prawa i obowiązki, zasady przeprowadzania badań i współpracy z sądem. Wie w jaki sposób przeprowadza się badania szanując prawa osób podejrzanych, oskarżonych i etykę zawodową. Kompetencje; Jest otwarty i krytyczny w zakresie oceny własnych możliwości w sytuacji wystąpienia w roli biegłego. Potrafi rożnicować skalę problemów i realnie ocenić swoje możliwości. Wie w jaki sposób i gdzie można zdobywać dalsze kwalifikacje biegłego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.