Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Latin Literature III (the Imperial Period)

General data

Course ID: WH-FK-I-2-HisLitLacL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of Latin Literature III (the Imperial Period)
Name in Polish: Historia literatury łacińskiej - okres cesarstwa
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

literary studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Poziom podstawowy

Wskazana znajomość literatury łacińskiej okresu republikańskiego i augustowskiego na poziomie średnio-zaawansowanym, znajomość literatury greckiej okresu archaicznego, klasycznego i hellenistycznego na poziomie podstawowym.

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z literaturą łacińską okresu Cesarstwa, jej periodyzacją i specyfiką, metodologią badań nad okresem Cesarstwa i kulturą grecko-rzymską.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: epos po Wergiliuszu ( Germanik, Maniliusz, Lukan, Waleriusz Flakkus, Stacjusz, Syliusz Italik), historiografia wczesnego Cesarstwa (Wellejusz Paterkulus, Waleriusz Maksymus, Kurcjusz Rufus), Seneka (tragedie, pisma filozoficzne, epistolografia), Petroniusz, Pliniusz i jego encyklopedia, satyrycy (Juwenalis, Persjusz, Seneka), pisma retoryczne (Kwintylian), Marcjalis i epigramat epoki Cesarstwa, Pliniusz Młodszy - panegirysta i epistolograf, historiografia okresu Antoninów i późniejsza, Apulejusz z Madaury, antykwaryści (Aulus Gelliusz, Cenzoryn); poezja późnego Cesarstwa (Klaudian, Rutyliusz Namacjanus, Auzoniusz, etc.), panegiryści, Sydoniusz Apollinaris, Makrobiusz i Capella.

Bibliography: (in Polish)

Lektury obowiązkowe:

Germanik Cezar: Aratea

Seneka: O życiu szczęśliwym, Listy moralne (5 listów), Medea, Udynienie

Lukan: Wojna domowa I-II, VI, IX

Stacjusz: Tebaida I-II, Sylwy 1 księga

Waleriusz Flakkus Argonautyki, I-IV

Apulejusz: Metamorfozy

Tacyt: Roczniki (wybór)

Swetoniusz: Żywoty Cezarów

Petroniusz: Satyrikon (w przekł. L. Wysockiego)

Marcjalis: Epigramy (w przekł. E. Porębowicza)

Kwintylian, Kształcenie mówcy ks. II

Pliniusz: wybrane listy

Lektury uzupełniające:

M. Cytowska, H. Szelest Historia literatury rzymskiej: okres Cesarstwa

J. Marincola A Companion to Greek and Roman Historiography, 2007

J.M. Foley A Companion to ancient Epic, 2008

S. Bartsch Ideology in Cold Blood, 2001

D. Vessey Statius and the Thebaid, 2010

D. Russell Antonine Literature, Oxford Clarendon Press 1990

R. Lane Fox, Pagans and Christians, Penguin 2006

A. Dihle Die griechische Und lateinische Literatur der Kaiserzeit, Monachium 1989

A. Gowing, Empire and Memory, Cambridge University Press 2005

E. Fantham Roman Literary Culture from Cicero to Apuleius, Baltimore

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Posiada uporządkowana wiedzę o periodyzacji wewnętrznej, dominujących nurtach literackich i intelektualnych epoki Cesarstwa, zzależnościach łączących literaturę rzymską z grecką. Zdaje sobie z prawę z wielokulturowego charakteru imperiumj Romanum i znaczenia tej wielokulturowości dla rozwoju literatury i kultury imperialnej. Rozumie szczególne uwarunkowania polityczne literatury tego okresu. Rozpoznaje uprawiane w tym okresie gatunki, a także potrafi dostrzec - gdzie jest to uzasadnione - elementy epigoniczności. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia kształcenia retorycznego, a także filozoficznego dla charakteru literatury okresu Cesarstwa. Wtykazuje zrozumienie dla złożoności poematów Lukana, Stacjusza czy Syliusza Italika, unikatowości Lukana czy Petronoiusza na tle literatury łacińskiej, niekonwencjonalnego charakteru sielanek Kalpurniusza, czy dworskiego charakteru poezji Klaudiana.

Wykazuje umiejętności i kompetencje analityczne i syntetyczne pozwalające na dokonanie interpretacji utworu z epoki w jego kontekście kulturowym, z uwzględnieniem kwestii warsztatowych. Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na poprawny opis zachodzących w tym okresie zjawisk kulturowych i literackich. Rozumie znaczenie literatury okresu Cesarstwa dla kultury europejskiej. W dyskusji na temat utworów epoki wykazuje wiedzę merytoryczną i umiejętności metodologiczne pozwalające na samodzielny dobór metod, argumentów i rozwiązań umożliwiających koherentne przedstawienie własnego stanowiska na dany temat.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny (dwa pytania): 100%

W przypadku utrzymania się zagrożenia epidemiologicznego egzamin pisemny na platformie MS Forms. forma jw.

Szczegółowy opis wymagań:

Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (1-3).

Ocena dostateczna:

1. F_W: Rudymentarna wiedza z zakresu periodyzacji i poprawność terminologiczna. Student potrafi wymienić i datować najważniejszych autorów, krótko scharakteryzować ich twórczość. Student potrafi wymienić najważniejsze gatunki uprawiane w odnośnej epoce wraz z definiującymi konstantami. Student potrafi zdefiniować zjawiska intertekstualności, mimesis, emulatio i imitatio. Student zna najważniejsze testimonia intereferencji innych kultur, motywowanych historycznie modyfikacji kulturowych i współczesnych względem omawianych zjawisk prądów intelektualnych. Potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia odkrycia naukowe związane z omawianym okresem.

2. F_U: student potrafi wskazać dystynktywne cechy poetyki Cesarstwa / prozy odnośnej epoki w analizowanym tekście, skonstruowac argumenty w obronie reprezentowanej tezy, a także potrafi wskazać najważniejsze pozycje literatury sekundarnej.

3. F_K: student ma świadomość znaczenia literatury hellenistycznej i otwartego charakteru badań.

Ocena dobra:

W dodatku do sformułowanych powyżej (w odn. do oceny dost., tj. pkt. 1-3) wymagań, student spełnia następujące warunki:

4. F_W: Wykazuje biegłość w periodyzacji, bez problemu datuje autorów i utwory, na przykładach wskazuje najważniejsze cechy poetyki i prozy Cesarstwa. Potrafi wypowiedzieć się na temat ewolucji gatunków, polemik teoretycznych związanych z praktyką mimesis, emulacji czy imitacji. Potrafi wskazać przykłady intertekstualności, przedstawić pogłębiona charakterystykę twórczości poszczególnych autorów z przywołaniem przykładów zaczerpnietych z kanonu lektur. W analizach posługuje się swobodnie odniesieniami do kultur ościennych, wskazuje ich slady w literaturze omawianego okresu. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów omawianego okresu. W jego wypowiedzi widać zainteresowanie aktualnym stanem dyskusji naukowej, świadomość najnowszych odkryć archeologicznych, etc.

5. F_U: swoje poglądy przedstawia w jasny i koherentny sposób, posługując się poprawną literacką polszczyzną z niewieloma tylko kolokwializmami. Swoją wypowiedź ujmuje w poprawną formę, stosuje prawidłowe terminy fachowe. Jego wypowiedzi dowodzą umiejętności korzystania z aparatu pomocniczego filologii. Potrafi wskazać ważniejsze opracowania sekundarne, wymienić najważniejsze tematy kontrowersji badawczych.

6. F_K: Wykazuje wrażliwość na logikę wywodu i jego formę, wrażliwość na aktualność dziedzictwa antycznego i świadomość jego znaczenia dla kultury europejskiej.

Ocena bardzo dobra - w dodatku do spełnienia kryteriów sprecyzowanych w odniesieniu do oceny dobrej (tj. pkt. (1-3) oraz 4-6) student:

7. F_W: odwołuje się do przykładów spoza kanonu lektur, w swoich eksploracjach wykorzystuje najnowszą literaturę badawczą, wykazuje pogłębioną znajomość genologii , teorii literatury a także omawianych autorów, ich twórczości, chęć i umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Beata Gaj, Joanna Komorowska, Joanna Zajkowska
Group instructors: Joanna Komorowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

jw

Full description: (in Polish)

jw

Bibliography: (in Polish)

jw

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Beata Gaj, Joanna Komorowska, Joanna Zajkowska
Group instructors: Joanna Komorowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Praca w kontakcie bezpośrednim 30 godzin, 20 godzin lektury tekstów, opracowań.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z literaturą łacińską okresu Cesarstwa, jej periodyzacją i specyfiką, metodologią badań nad okresem Cesarstwa i kulturą grecko-rzymską.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: epos po Wergiliuszu ( Germanik, Maniliusz, Lukan, Waleriusz Flakkus, Stacjusz, Syliusz Italik), historiografia wczesnego Cesarstwa (Wellejusz Paterkulus, Waleriusz Maksymus, Kurcjusz Rufus), Seneka (tragedie, pisma filozoficzne, epistolografia), Petroniusz, Pliniusz i jego encyklopedia, satyrycy (Juwenalis, Persjusz, Seneka), pisma retoryczne (Kwintylian), Marcjalis i epigramat epoki Cesarstwa, Pliniusz Młodszy - panegirysta i epistolograf, historiografia okresu Antoninów i późniejsza, Apulejusz z Madaury, antykwaryści (Aulus Gelliusz, Cenzoryn); poezja późnego Cesarstwa (Klaudian, Rutyliusz Namacjanus, Auzoniusz, etc.), panegiryści, Sydoniusz Apollinaris, Makrobiusz i Capella.

Bibliography: (in Polish)

Wskazana powyżej

Wymagania wstępne: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Beata Gaj, Joanna Komorowska, Joanna Zajkowska
Group instructors: Joanna Komorowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Praca w kontakcie bezpośrednim 30 godzin, 20 godzin lektury tekstów, opracowań.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z literaturą łacińską okresu Cesarstwa, jej periodyzacją i specyfiką, metodologią badań nad okresem Cesarstwa i kulturą grecko-rzymską.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: epos po Wergiliuszu ( Germanik, Maniliusz, Lukan, Waleriusz Flakkus, Stacjusz, Syliusz Italik), historiografia wczesnego Cesarstwa (Wellejusz Paterkulus, Waleriusz Maksymus, Kurcjusz Rufus), Seneka (tragedie, pisma filozoficzne, epistolografia), Petroniusz, Pliniusz i jego encyklopedia, satyrycy (Juwenalis, Persjusz, Seneka), pisma retoryczne (Kwintylian), Marcjalis i epigramat epoki Cesarstwa, Pliniusz Młodszy - panegirysta i epistolograf, historiografia okresu Antoninów i późniejsza, Apulejusz z Madaury, antykwaryści (Aulus Gelliusz, Cenzoryn); poezja późnego Cesarstwa (Klaudian, Rutyliusz Namacjanus, Auzoniusz, etc.), panegiryści, Sydoniusz Apollinaris, Makrobiusz i Capella.

Bibliography: (in Polish)

Wskazana powyżej

Wymagania wstępne: (in Polish)

Nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)