Historia starożytna I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-2-HisStaro-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia starożytna I |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | F1_W07 F1_W08 F1_U16 |
Skrócony opis: |
Wyklad dotyczy dziejow Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. Chodzi o dzieje polityczne, ale także społeczne, kulturowe oraz religijne tego okresu. Wyklad obejmuje także wspólną krytyczną analizę wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. |
Pełny opis: |
Wykład ma charakter konwersatoryjny i dotyczy dziejów Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. Ma on dostarczyć wiedzy nie tylko na temat poszczególnych wydarzeń, ale umieścić je w szerszym kontekście kulturowym, religijnym, społecznym, wskazując na procesy historyczne je warunkujące. Ważnym elementem kursu będzie również uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji przekazów źródłowych i nauczenie ich krytycznej lektury źródeł historycznych. Zajęcia mają także ułatwić studentom umieszczenie analizowanych na innych kursach wytworów kultury antycznej w szerszym kontekście historycznym. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej analizie wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
Literatura: |
M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia Starożytna (wiele wydań) A. Ziółkowski, Historia. Starożytność, Warszawa 2010. P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: EK1: Posiada podstawową wiedzę faktograficzną o historii badanego obszaru, tak w wymiarze politycznym, jak ekonomicznym, społecznym i kulturowym. EK 2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych EK 3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków Opis ECTS, nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie 2 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład 3 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu 25 godz. – przygotowanie do egzaminu osobiste lektury 60 godz. – razem Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
EK1: Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. - ocena 5 (bdb): Student zna bardzo dobrze najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego i potrafi wskazać zależności między wydarzeniami. - ocena 4 (db): Student zna dobrze najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego - ocena 3 (dst): Student zna zaledwie najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego - ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej faktografii historii Rzymu królewskiego i republikańskiego EK 2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 5 (bdb): Student potrafi interpretować poznane fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych ukazując istniejące hipotezy interpretacyjne. - ocena 4 (db): Student potrafi interpretować większość poznanych faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 3 (dst): Student potrafi interpretować zaledwie podstawowe fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi interpretować faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych EK 3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 5 (bdb): Potrafi wyszukiwać samodzielnie analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 4 (db): Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 3 (dst): Potrafi wyszukiwać zaledwie podstawowe informacje z wykorzystaniem tylko podstawowych źródeł i opracowań - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - ocena 5 (bdb): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych wniosków - ocena 4 (db): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów - ocena 3 (dst): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem podstawowych poglądów innych autorów - ocena 2 (ndst): Student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Budzanowska-Weglenda, Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z dziejami starożytnej Grecji od epoki klasycznej po powstanie monarchii hellenistycznych oraz Rzymu republikańskiego. Wykładowi towarzyszyć będzie wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. |
|
Literatura: |
M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia Starożytna (wiele wydań) A. Ziółkowski, Historia Starożytna, Warszawa 2010. B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. I-III , Warszawa 2009-2010. P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2005. A. Świderkówna, Hellada królów (wiele wydań) A. Świderkówna, Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta (wiele wydań) |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczony pierwszy semestr kursu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Józef Naumowicz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Józef Naumowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wyklad dotyczy dziejow Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. Chodzi o dzieje polityczne, ale także społeczne, kulturowe oraz religijne tego okresu. Wyklad obejmuje także wspólną krytyczną analizę wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma charakter konwersatoryjny i dotyczy dziejów Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. Ma on dostarczyć wiedzy nie tylko na temat poszczególnych wydarzeń, ale umieścić je w szerszym kontekście kulturowym, religijnym, społecznym, wskazując na procesy historyczne je warunkujące. Ważnym elementem kursu będzie również uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji przekazów źródłowych i nauczenie ich krytycznej lektury źródeł historycznych. Zajęcia mają także ułatwić studentom umieszczenie analizowanych na innych kursach wytworów kultury antycznej w szerszym kontekście historycznym. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej lekturze wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
|
Literatura: |
M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia Starożytna (wiele wydań). A. Ziółkowski, Historia. Starożytność, Warszawa 2010. M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu (wiele wydań). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Anna Zajchowska-Bołtromiuk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.