Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Historia literatury greckiej III (okres cesarstwa)

General data

Course ID: WH-FK-I-3-HisLitGr
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Historia literatury greckiej III (okres cesarstwa)
Organizational unit: Institute of Classical Philology and Cultural Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z literaturą okresu Cesarstwa w jej kontekście kulturowym i historycznym.

Full description: (in Polish)

Charakterystyka literatury greckiej okresu cesarstwa. Pojęcie drugiej sofistyki.

Twórczość Plutarcha, Diona Chryzostoma, Lukiana, Filostrata, Atenajosa.

Filozofia w okresie cesarstwa. Szkoła średnioplatońska. Stoicyzm: Epiktet i Marek Aureliusz. Neoplatonizm: Plotyn, Porfiriusz, Jamblich, Proklos.

Doksografia: Arejos, Alkinoos, Diogenes Laertios.

Historiografia: Józef Flawiusz, Arrian z Nikomedii, Appian, Kasjusz Dion.

Nauka, geografia, periegeza: Pauzaniasz, Klaudiusz Ptolemeusz, Galen.

Romans grecki.

Poezja w okresie cesarstwa.

Literatura późnej starożytności. Julian. Temistiusz. Libaniusz. Literatura egzegetyczna

Bibliography: (in Polish)

Podręczniki:

Literatura Grecji starożytnej, red. H. Podbielski I i II, Lublin 2005

K. Korus, Grecka proza poklasyczna, Kraków 2003

A. Dihle, Die griechische und lateinische Literatur der Kaiserzeit, Munchen 1989

Filostrat, Żywoty sofistów (fragm.), Żywot Apooniosa z Tyany (fragm.)

Plutarch, O zabobonności, O Izydzie i Ozyrysie

Plutarch, Żywoty sławnych mężów: Publikola, Mariusz, Solon, Aleksander Wielki

Dion Chryzostom, Czwarta mowa o królestwie (w: K. Tuszyńska, Dyskurs Diona z Prusy w mowach o królestwie, Poznań 2013)

Lukian, Prawdziwa historia, Sen, Podwójnie oskarżony, Licytacja żywotów filozoficznych

Galen: Zachęta do nauk

Arejos: Podręcnik etyki

Alkinoos: Wykład nauki platońskiej (fragm.)

Epiktet: Encheiridion

Marek Aureliusz, Rozmyślania

Porfiriusz, Grota nimf, Żywot Pitagorasa

Temistiusz: Parafraza traktatu o duszy (fragm.)

Ammonios: wstęp do Komentarza do Kategorii

Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, ks. 7

Józef Flawiusz, Wojna żydowska, ks. 6; ks. 7, rozdz. 8-9

Arrian, Wyprawa Aleksandra Wielkiego, ks. 1

Appian: Wojny domowe (fragm.)

Pauzaniasz, Wędrówki po Helladzie, ks. 1

Ksenofont z Efezu, Opowieści efeskie

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat kultury i literatury okresu Cesarstwa, w tym drugiej sofistyki, eklektyzmu filozoficznego,, antykwaryzmu. Posiada wiedzę na temat historiografii przedmiotowego okresu, jej uwarunkowań kulturowych i intelektualnych, najważniejszych sporów metodologicznych epoki. Dysponuje wiedzą na temat literatury fachowej (naukowej i technicznej). Zdaje sobie sprawę ze znaczenie wielokulturowej natury imperium rzymskiego i wynikających z tejże komplikacji i uwarunkowań. Zna terminologie stosowaną w badaniach nad odnośnym okresem, a także najnowsze osiągnięcia badawcze związane m.in. z odkryciami papirologicznymi. Orientuje się w problemach metodologicznych związanych z pracą z materiałem fragmentarycznym.

Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na analizę utworów przedmiotowej epoki, wiedzą merytoryczną i biegłością logiczną pozwalającymi na selekcję materiałów źródłowych i sekundamych dostosowaną do potrzeb aktualnego zadania badawczego.

Zdaje sobie sprawę ze znaczenia epoki w dziejach kultury europejskiej. Zdaje sobie sprawę z otwartego charakteru dyscypliny powiązanej blisko z archeologią, orientalistyką oraz historią filozofii.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny (trzy pytania problemowe)

Szczegółowy opis wymagań:

Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (1-3).

Ocena dostateczna:

1. FK1_W: Rudymentarna wiedza z zakresu periodyzacji i poprawność terminologiczna. Student potrafi wymienić i datować najważniejszych autorów, krótko scharakteryzować ich twórczość. Student potrafi wymienić najważniejsze gatunki uprawiane w odnośnej epoce wraz z definiującymi konstantami. Student potrafi zdefiniować zjawiska intertekstualności, mimesis, emulatio i imitatio. Student zna najważniejsze testimonia intereferencji innych kultur, motywowanych historycznie modyfikacji kulturowych i współczesnych względem omawianych zjawisk prądów intelektualnych. Potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia odkrycia naukowe związane z omawianym okresem.

2. FK_U: student potrafi wskazać dystynktywne cechy poetyki hellenistycznej w analizowanym tekście, skonstruowac argumenty w obronie reprezentowanej tezy, a także potrafi wskazać najważniejsze pozycje literatury sekundarnej.

3. FK_K: student ma świadomość znaczenia literatury hellenistycznej i otwartego charakteru badań.

Ocena dobra:

W dodatku do sformułowanych powyżej (w odn. do oceny dost., ie. 1-3) wymagań, student spełnia następujące warunki:

4. FK1_W: Wykazuje biegłość w periodyzacji, bez problemu datuje autorów i utwory, na przykładach wskazuje najważniejsze cechy poetyki hellenistycznej. Potrafi wypowiedzieć się na temat ewolucji gatunków, polemik teoretycznych związanych z praktyką mimesis, emulacji czy imitacji. Potrafi wskazać przykłady intertekstualności, przedstawić pogłębiona charakterystykę twórczości poszczególnych autorów z przywołaniem przykładów zaczerpnietych z kanonu lektur. W analizach posługuje się swobodnie odniesieniami do kultur niehelleńskich, wskazuje ich slady w literaturze omawianego okresu. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów omawianego okresu. W jego wypowiedzi widać zainteresowanie aktualnym stanem dyskusji naukowej, świadomość najnowszych odkryć archeologicznych, etc.

5. FK1_U: swoje poglądy przedstawia w jasny i koherentny sposób, posługując się poprawną literacką polszczyzną z niewieloma tylko kolokwializmami. Swoją wypowiedź ujmuje w poprawną formę, stosuje prawidłowe terminy fachowe. Jego wypowiedzi dowodzą umiejętności korzystania z aparatu pomocniczego filologii. Potrafi wskazać ważniejsze opracowania sekundarne, wymienić najważniejsze tematy kontrowersji badawczych.

6. K_K: Wykazuje wrażliwość na logikę wywodu i jego formę, wrażliwość na aktualność dziedzictwa antycznego i świadomość jego znaczenia dla kultury europejskiej.

Ocena bardzo dobra - w dodatku do spełnienia kryteriów sprecyzowanych w odniesieniu do oceny dobrej (1-3 oraz 4-6) student:

FK_W: odwołuje się do przykładów spoza kanonu lektur, w swoich eksploracjach wykorzystuje najnowszą literaturę badawczą, wykazuje pogłębioną znajomość genologii , teorii literatury a także omawianych autorów, ich twórczości, chęć i umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)