(in Polish) Historia literatury greckiej III (okres cesarstwa)
General data
Course ID: | WH-FK-I-3-HisLitGr |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Historia literatury greckiej III (okres cesarstwa) |
Organizational unit: | Institute of Classical Philology and Cultural Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Kurs ma na celu zapoznanie studentów z literaturą okresu Cesarstwa w jej kontekście kulturowym i historycznym. |
Full description: |
(in Polish) Charakterystyka literatury greckiej okresu cesarstwa. Pojęcie drugiej sofistyki. Twórczość Plutarcha, Diona Chryzostoma, Lukiana, Filostrata, Atenajosa. Filozofia w okresie cesarstwa. Szkoła średnioplatońska. Stoicyzm: Epiktet i Marek Aureliusz. Neoplatonizm: Plotyn, Porfiriusz, Jamblich, Proklos. Doksografia: Arejos, Alkinoos, Diogenes Laertios. Historiografia: Józef Flawiusz, Arrian z Nikomedii, Appian, Kasjusz Dion. Nauka, geografia, periegeza: Pauzaniasz, Klaudiusz Ptolemeusz, Galen. Romans grecki. Poezja w okresie cesarstwa. Literatura późnej starożytności. Julian. Temistiusz. Libaniusz. Literatura egzegetyczna |
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki: Literatura Grecji starożytnej, red. H. Podbielski I i II, Lublin 2005 K. Korus, Grecka proza poklasyczna, Kraków 2003 A. Dihle, Die griechische und lateinische Literatur der Kaiserzeit, Munchen 1989 Filostrat, Żywoty sofistów (fragm.), Żywot Apooniosa z Tyany (fragm.) Plutarch, O zabobonności, O Izydzie i Ozyrysie Plutarch, Żywoty sławnych mężów: Publikola, Mariusz, Solon, Aleksander Wielki Dion Chryzostom, Czwarta mowa o królestwie (w: K. Tuszyńska, Dyskurs Diona z Prusy w mowach o królestwie, Poznań 2013) Lukian, Prawdziwa historia, Sen, Podwójnie oskarżony, Licytacja żywotów filozoficznych Galen: Zachęta do nauk Arejos: Podręcnik etyki Alkinoos: Wykład nauki platońskiej (fragm.) Epiktet: Encheiridion Marek Aureliusz, Rozmyślania Porfiriusz, Grota nimf, Żywot Pitagorasa Temistiusz: Parafraza traktatu o duszy (fragm.) Ammonios: wstęp do Komentarza do Kategorii Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, ks. 7 Józef Flawiusz, Wojna żydowska, ks. 6; ks. 7, rozdz. 8-9 Arrian, Wyprawa Aleksandra Wielkiego, ks. 1 Appian: Wojny domowe (fragm.) Pauzaniasz, Wędrówki po Helladzie, ks. 1 Ksenofont z Efezu, Opowieści efeskie |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat kultury i literatury okresu Cesarstwa, w tym drugiej sofistyki, eklektyzmu filozoficznego,, antykwaryzmu. Posiada wiedzę na temat historiografii przedmiotowego okresu, jej uwarunkowań kulturowych i intelektualnych, najważniejszych sporów metodologicznych epoki. Dysponuje wiedzą na temat literatury fachowej (naukowej i technicznej). Zdaje sobie sprawę ze znaczenie wielokulturowej natury imperium rzymskiego i wynikających z tejże komplikacji i uwarunkowań. Zna terminologie stosowaną w badaniach nad odnośnym okresem, a także najnowsze osiągnięcia badawcze związane m.in. z odkryciami papirologicznymi. Orientuje się w problemach metodologicznych związanych z pracą z materiałem fragmentarycznym. Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na analizę utworów przedmiotowej epoki, wiedzą merytoryczną i biegłością logiczną pozwalającymi na selekcję materiałów źródłowych i sekundamych dostosowaną do potrzeb aktualnego zadania badawczego. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia epoki w dziejach kultury europejskiej. Zdaje sobie sprawę z otwartego charakteru dyscypliny powiązanej blisko z archeologią, orientalistyką oraz historią filozofii. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny (trzy pytania problemowe) Szczegółowy opis wymagań: Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (1-3). Ocena dostateczna: 1. FK1_W: Rudymentarna wiedza z zakresu periodyzacji i poprawność terminologiczna. Student potrafi wymienić i datować najważniejszych autorów, krótko scharakteryzować ich twórczość. Student potrafi wymienić najważniejsze gatunki uprawiane w odnośnej epoce wraz z definiującymi konstantami. Student potrafi zdefiniować zjawiska intertekstualności, mimesis, emulatio i imitatio. Student zna najważniejsze testimonia intereferencji innych kultur, motywowanych historycznie modyfikacji kulturowych i współczesnych względem omawianych zjawisk prądów intelektualnych. Potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia odkrycia naukowe związane z omawianym okresem. 2. FK_U: student potrafi wskazać dystynktywne cechy poetyki hellenistycznej w analizowanym tekście, skonstruowac argumenty w obronie reprezentowanej tezy, a także potrafi wskazać najważniejsze pozycje literatury sekundarnej. 3. FK_K: student ma świadomość znaczenia literatury hellenistycznej i otwartego charakteru badań. Ocena dobra: W dodatku do sformułowanych powyżej (w odn. do oceny dost., ie. 1-3) wymagań, student spełnia następujące warunki: 4. FK1_W: Wykazuje biegłość w periodyzacji, bez problemu datuje autorów i utwory, na przykładach wskazuje najważniejsze cechy poetyki hellenistycznej. Potrafi wypowiedzieć się na temat ewolucji gatunków, polemik teoretycznych związanych z praktyką mimesis, emulacji czy imitacji. Potrafi wskazać przykłady intertekstualności, przedstawić pogłębiona charakterystykę twórczości poszczególnych autorów z przywołaniem przykładów zaczerpnietych z kanonu lektur. W analizach posługuje się swobodnie odniesieniami do kultur niehelleńskich, wskazuje ich slady w literaturze omawianego okresu. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów omawianego okresu. W jego wypowiedzi widać zainteresowanie aktualnym stanem dyskusji naukowej, świadomość najnowszych odkryć archeologicznych, etc. 5. FK1_U: swoje poglądy przedstawia w jasny i koherentny sposób, posługując się poprawną literacką polszczyzną z niewieloma tylko kolokwializmami. Swoją wypowiedź ujmuje w poprawną formę, stosuje prawidłowe terminy fachowe. Jego wypowiedzi dowodzą umiejętności korzystania z aparatu pomocniczego filologii. Potrafi wskazać ważniejsze opracowania sekundarne, wymienić najważniejsze tematy kontrowersji badawczych. 6. K_K: Wykazuje wrażliwość na logikę wywodu i jego formę, wrażliwość na aktualność dziedzictwa antycznego i świadomość jego znaczenia dla kultury europejskiej. Ocena bardzo dobra - w dodatku do spełnienia kryteriów sprecyzowanych w odniesieniu do oceny dobrej (1-3 oraz 4-6) student: FK_W: odwołuje się do przykładów spoza kanonu lektur, w swoich eksploracjach wykorzystuje najnowszą literaturę badawczą, wykazuje pogłębioną znajomość genologii , teorii literatury a także omawianych autorów, ich twórczości, chęć i umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.