Historical grammar of Polish Language
General data
Course ID: | WH-FP-C-GHJP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Historical grammar of Polish Language |
Name in Polish: | Gramatyka historyczna języka polskiego |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Course Level: Intermediate Course objectives: The student effectively analyzes the historical and linguistic Old Polish texts, understands the developmental processes of the Polish language from the Polish Slavic language up to the present day; he recognizes and can characterize the historical texts with particular emphasis on graphy, dialectal features, phonetics, and morphology. Prerequisites: The student has the knowledge of the 'Introduction to linguistics' and the 'Descriptive grammar'; knows and is able to use various types of dictionaries (in book and electronic formats), and can apply the knowledge of the language of culture. During the analysis of the texts shows knowledge of Latin. |
Full description: |
Course contents: Classes explain the processes of the language with particular emphasis on historical and cultural determinants of early Slavic literature. The program of exercises includes the practical application knowledge from the phonetics, inflection and syntax elements in the analysis of several passages of historical texts from the fourteenth, fifteenth and sixteenth centuries. These are the texts compiled in a specific order, because it includes in its programming all the material to the principles of gradation of difficulties, such as learning the alphabet of the Old Church Slavonic language from the text of the tenth century; exercises in reading Old Polish texts, rules of graphics of the first and second degree; identifying parts of speech, defining the forms, explaining the processes of phonetics, morphology; dialect differences, translation. This arrangement of classes is to master, and then to more systematize the acquired knowledge. Assessment methods: Classes consist of 30 hours. The condition for receiving the credit is: the attendance and active participation in classes; obtaining a positive evaluation of oral responses and a written test. The date of the test is known to students at the beginning of the semester and is always one month before the end of the classes. |
Bibliography: |
Długosz-Kurczabowa K., Dubisz St., Gramatyka historyczna języka polskiego, Wyd. UW, Warszawa 2006. Kuraszkiewicz W., Podstawowe wiadomości z gramatyki historycznej języka polskiego, Warszawa 1970. Moszyński L., Wstęp do filologii słowiańskiej, PWN, Warszawa 1984. Stieber Z., Historyczna i współczesna fonologia języka polskiego, PWN, Warszawa 1966. Strutyński J., Elementy gramatyki historycznej języka polskiego, Wydanie 8, Kraków 2000. Walczak B., Zarys dziejów języka polskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999. Teksty staropolskie, analizy i interpretacje, pod red. W. Decyk-Zięby i St. Dubisza, Wyd. UW, Warszawa 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Udział w ćwiczeniach 30 przygotowanie do ćwiczeń 20 konsultacje 10 przygotowanie do kolokwium 25 co daje 85/30~ 3 Wiedza: student ma podstawową wiedzę o zakresie i znaczeniu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont; zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa. ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego. Umiejętności: posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych. Kompetencje społeczne: ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie; ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.