Historical grammar of Polish language
General data
Course ID: | WH-FP-C-GHJP1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Historical grammar of Polish language |
Name in Polish: | Gramatyka historyczna języka polskiego |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Level of the course:Basic Course aims: The student acquires practical skills of recognizing and interpreting language changes which have been caused by phonetic transformations. He can explain the origin of phonetic alternations in the contemporary Polish vocabulary and in the inflection. He acquires the knowledge about history of the Polish writing. He knows and recognizes the relics of the Polish language; can read and analize the old-Polish texts; can define the position of the Polish language among other Slavonic languages. He is prepared to study old-Polish literature. Entrance requirements: Courses and programmes which have to be passed earlier: descriptive grammar of the contemporary Polish language, obligatory participation in lectures on historical grammar of the Polish language. |
Full description: |
Course content: Workshop classes are to acquaint students with the most important phonetic changes which have happened in the Polish language; interpretaion of the reasons of the system irregularities which exist in the contemporary Polish; reconstruction of earlier state, which allows to trace the process of transformation; their influence on morphology and modification of the phonological system. The basis for the phenomennon analysis are relics of the Polish writing. Methods of assessment: Practical exercises during the classes. Getting credits: Written test: - interpretation of contemporary Polish examples - tracing the correct reconstruction of phonetic changes, which have taken place in a given word; - interpretation of chosen phonetic archaisms existing in contemporary; - interpretation of contemporary phonological system (giving the reasons why they led to the present state) Points of assessment: 1 point for each correct answer; Required minimum score: 55 % of correct answers. |
Bibliography: |
Obligatory reading list: 1. Historical grammar of the Polish language - Długosz-Kurczabowa K., Dubisz St. Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 2001, Wyd. UW 2. Introduction to Slavonic philology - Moszyński L. Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006, PWN. 3. Historical and contemporary phonology of the Polish language - Stieber Z. Historyczna i współczesna fonologia języka polskiego, Warszawa 1966, PWN. 4. An outline of the history of the Polish language - Walczak B., zarys dziejów języka polskiego, Wrocław 1999 5. Old-Polish texts, analyses and interpretations - Teksty staropolskie, analizy i interpretacje pod red. Wandy Decyk-Zięby i Stanisława Dubisza, Warszawa 2003, Wyd. UW 6.Basic knowledge of historical grammar of the Polish language - Kuraszkiewicz W., Podstawowe wiadomości z gramatyki historycznej języka polskiego, Warszawa 1970. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) udział w ćwiczeniach 30 przygotowanie do ćwiczeń 20 konsultacje 10 przygotowanie do kolokwium 25 suma 85/30 ~3 Aby otrzymać 3 ECTS student z dziedziny wiedzy: student ma podstawową wiedzę o zakresie i znaczeniu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont; zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa. ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego. Umiejętności: posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego; umie, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych. Kompetencje społeczne: ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie; ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.