Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Polish Literature - Romanticism

General data

Course ID: WH-FP-C-HLP-R
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of Polish Literature - Romanticism
Name in Polish: Historia literatury polskiej - romantyzm
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Course level: basic

Course Objectives:

In-depth knowledge of the literature of Polish Romanticism gained through a comprehensive analysis of the texts of the era. Discussion of some important problems associated with these works. Awareness of the distinctiveness of Polish romanticism. Knowledge of the structure of the texts of art, attitudes, the world views of the nineteenth century.

Prerequisites:

Knowledge of Romantic literature at secondary school level. Knowledge of literary tradition (ancient and biblical) and Old Polish literature and Enlightenment. The overall orientation of the major historical events of the eighteenth and nineteenth centuries.

Full description:

Course contents:

1. Romantic breakthrough.Introduction into the issues of Polish Romanticism.

2. Exploring creativity of Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Ignacy Krasinski, Cyprian Norwid, Antoni Malczewski, Aleksander Fredro.

3. Detailed analysis of the works of the authors mentioned above.

4. Overview:

- the most important literary studies works of the literature of the first half of the nineteenth century

- Polish Romantic literary genres (ballad, romantic drama, novel, lyrical novel, digressive poem, tale, romance epistolography)

- ways of understanding the poetic world

- characteristics of style and poetic language of the nineteenth century's writers

Assessment methods:

The student's evaluation is based on:

- the attendance and active participation in the classes

- knowledge of the source and ancillary texts

- positive results of tests and annual work

Bibliography:

http://www.polonistyka.uksw.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=285:hlp-romantyzm-mgr-joanna-trzcionka&catid=68:opis-przedmiot&Itemid=177

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student zna i rozumie podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa, edytorstwa,

kulturoznawstwa, literatury w odniesieniu do literatury polskiej I poł. XIX w.

Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Polski (ze szczególnym uwzględnieniem historii Polski i Europy XVIII i XIX w.) oraz rozumie jej wpływ na rozwój kultury, jezyka i literatury i polskiej

(ma podstawowa wiedzę o najnowszych badaniach historycznych i ich

rezultatach).

Student ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z okresu romantyzmu i epok wcześniejszych oraz ich kontekstach kulturowych (ma podstawową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach).

Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzedziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację utworów romantycznych w celu odsłoniecia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesien do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujeciami teoretycznymi

przydatnymi do badania literatury okresu romantyzmu.

Student potrafi posługiwać się podstawowymi metodami edytorskiej analizy tekstu romantycznego.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebe uczenia się,

rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.

Ma świadomość odpowiedzialnosci za zachowanie dziedzictwa

kulturowego regionu, kraju, Europy i potrafi ja wykorzystać we własnej praktyce zawodowej w wybranej sferze działalności edukacyjnej, naukowej, wydawniczej, medialnej, twórczej i krytycznoliterackiej.

Ma świadomość roli wiedzy o kulturze, jezyku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

- udział w dyskusji na zajęciach;

- przygotowywanie referatów:

- pisanie kolokwiów i prac rocznych;

Kryteria oceniania:

Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który w pełni opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych.

Potrafi biegle wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.

Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .

Ma głęboką świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.

Dobrą ocenę uzyskuje student, który w zadowalającym stopniu opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych (ma niewielkie luki w wiedzy).

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.

Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.

Dostateczną ocenę uzyskuje student, który nie w pełni opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych .

Z trudem potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.

Posiada niewielkie umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .

Nie w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.

Niedostateczną uzyskuje student, który nie opanował przewidzianego przez prowadzącego zakresu wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych.

Nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.

Nie posiada umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .

Nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy, nie rozumie potrzeby uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, nie potrafi inspirować do tego innych osób.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)