History of Polish Literature: Middle Ages - Renaissance - Baroque
General data
Course ID: | WH-FP-C-HPLD |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of Polish Literature: Middle Ages - Renaissance - Baroque |
Name in Polish: | Historia polskiej literatury dawnej - średniowiecze-renesans-barok |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes FP1_W01 FP1_W03 FP1_W14 FP1_U04 FP1_U03 FP1_K01 |
Short description: |
Course Level of the course: Basic Objectives of the course: ability to read various types of Old Polish texts, based on awareness of the need of contextual, theoretical, literary, and philological knowledge. Prerequisites: The participants of the course are required to have satisfactorily all the verification procedures that lead to be admitted to study the Polish Philology at UKSW; are also required to have knowledge of Polish to the extent required not only free oral statement, but also to understand reading of literary works, research papers, and the ability ofcommunication, consistent with the style of a scientific statement in writing. |
Full description: |
Course contents: The main content of the course is common reading of the relevant sources specific to different periods of literary history (respectively: the Middle Ages, Renaissance, Baroque), combined with considerations supported by recommended theoretical studies, covering different methodological schools, and the elements of the lecture. Detailed scope of subjects of the specific meetings is given in the reading list. Assessment methods: Basic conditions for receiving credit are: 1) Participation in the classes. Two unexcused absences in a semester are allowed, all others must be worked out in duty hours of the teacher. 2) annual paper (deadline for submissions is two weeks prior to Easter, the topics will be given by the teacher of the classes). IMPORTANT: Evaluation of the annual work does not constitute a final assessment. 3) two tests are included in a semester. Other important factors affecting the final assessment: active class participation. |
Bibliography: |
Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego, oprac. J. Krzyżanowski, Wrocław 1956. 1. J. Krzyżanowski, Wstęp, [w:] Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego, Wrocław 1956, s. III–LXXIII. 2. Czyż, Świat: znak i dom (o „Żywocie człowieka poczciwego” Reja), [w:] Necessitas et ars. Studia staropolskie dedykowane prof. J. Pelcowi, red. B. Otwinowska, Warszawa 1993, t. 2. 3. P. i J. Pelcowie, Miejsce Reja w literaturze polskiej XVI wieku, [w:] Mikołaj Rej z Nagłowic. Sylwetka - twórczość – epoka, red. M. Garbaczowa, Kielce 1997. 4. K. Mrowcewicz, "Czemu wolność mamy?" Antynomie wolności w poezji Jana Kochanowskiego i Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Wrocław 1987, s. 197-213. (Obowiązkowo!) Jan Kochanowski, Treny, oprac. J. Pelc, Wrocław 1969 i nast.; Tenże, Przy pogrzebie rzecz, [w:] Wybór mów staropolskich, oprac. B. Nadolski, Wrocław 1961; Tenże, O śmierci Jana Tarnowskiego kasztelana krakowskiego, do syna jego Jana Krzysztofa, hrabie z Tarnowa, kasztelana wojnickiego, [w:] tenże, Treny, oprac. J. Pelc, Wrocław 1986. 1. J. Pelc, Wstęp, [w:] J. Kochanowski, Treny, op. cit. 2. S. Grzeszczuk, „Treny” — próba interpretacji dramatu filozoficznego, [w:] Kochanowski. Z dziejów badań i recepcji twórczości, oprac. M. Korolko, Warszawa 1980, s. 495–507. 3. M. Cytowska, Nad trenami Jana Kochanowskiego. Od motta do genezy poematu, „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 1, s. 181–186. 4. P. Wilczek, Dialog masek. Próba interpretacji "Trenów" Jana Kochanowskiego jako poematu polifonicznego, "Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego" 1992, nr 1225. Mikołaj Sęp Szarzyński, Poezje, oprac. J. S. Gruchała, Kraków 1997. lub: Mikołaj Sęp Szarzyński, Rytmy abo wiersze polskie oraz cykl erotyków, oprac. J. Krzyżanowski, Wrocław 1973. 1.J. Błoński, Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku, Kraków 1967 i nast. s. 56–74, 75–108, 146–161). 2.Borowski, „Rytmy” Mikołaja Sępa Szarzyńskiego jako autoportret liryczny, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 3, s. 3–30. 3. K. Mrowcewicz, "Czemu wolność mamy?" Antynomie wolności w poezji Jana Kochanowskiego i Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Wrocław 1987, s. 229-252. Kasper Miaskowski, Zbiór rytmów, wyd. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 1995.Wiersze: Elegia pokutna do Pana i Boga w Trójcy Jedynego, Na okna, Na śklenicę malowaną, Waleta Włoszczonowska, Psalm szósty pokutny, Historyja na godziny kościelne rozdzielona. Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa (Passio Domini nostri Jesu Christi), w: Dramaty staropolskie, oprac. J. Lewański, Warszawa 1963, s. 193-194 [Actus sextus; mile widziana lektura całości]. 1. A. Dąbrówka, teoretyczne kryterium średniowieczności utworów literackich, w: Literatura staropolska w dydaktyce uniwersyteckiej, red. J. Okoń, M. Kuran, Łódź 2007; 2. A. Czyż, Wstęp do barokowej poezji metafizycznej, „Przegląd Humanistyczny” 1982, nr 10; 3. J. Pelc, Dylematy staropolskiego sarmatyzmu, w: Sarmackie Theatrum, red. R. Ocieczek et al., Katowice 2001; 4. K. Koehler, Domek szlachecki w literaturze polskiej epoki klasycznej, Kraków 2005, s. 87-103, 147-161. Szymon Zimorowic, Roksolanki, oprac. L. Kukulski, Warszawa 1981. Szymon Zimorowic, Roksolanki, oprac. L. Ślęk, Wrocław 1983 i nast. Szymon Zimorowic, Roksolanki, wyd. R. Grześkowiak, Warszawa 1999. 1.L. Ślęk, Wstęp, [w:] Szymon Zimorowic, Roksolanki, oprac. L. Ślęk, Wrocław 1983 i nast. 2.K. Mroczek, Epitalamium, [w:] Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, Wrocław 1990. 3.Niewolak-Krzywda, „Roksolanki” Szymona Zimorowica, [w:] Lektury polonistyczne. Średniowiecze — Renesans — Barok, red. A. Borowski, J. S. Gruchała, t. 2, Kraków 1997, s. 261–285. 4.P. Stępień, „Amarant” znaczy „nie więdnący”. Tajemnice neoplatońskiej architektury „Roksolanek” Szymona Zimorowica, „Pamiętnik Literacki” 1996, z. 1, s. 19–38. Tobiasz Wiszniowski, Treny, oprac. J. Wójcicki, Warszawa 2008. 1. J. Pelc, Jan Kochanowski w tradycjach literatury polskiej (od XVI do połowy XVIII w.), Warszawa 1965, s. 88-94, 101-113, 174-188 [działy: Cytat z Kochanowskiego..., Model liryki czarnoleskiej, Naśladowcy "Trenów"]. J.Baka, Uwagi, oprac. A. Czyż, A. Nawarecki, Lublin 2000. 1.Nawarecki, Czarny karnawał „Uwagi śmierci niechybnej” księdza Baki — poetyka teksty i paradoksy recepcji, Wrocław 1991, s. 23–5354–79, 80–113, 114–143). J. Kochanowski, Fraszki, oprac J. Pelc, Wrocław 1991. 1. J. Sokolski, Lipa, Chiron i Labirynt. Esej o "Fraszkach", Wrocław 1998. (Całość) 2. J. Pelc, Wstęp [w:] Jan Kochanowski, Fraszki, oprac. J. Pelc, Wrocław |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
knowledge 1.studnet defines basic terms from the field of the old Polish literature 2.student characterises literary epochs 3.he recognizes the most important authors of the era skills 1.he analyzes literary texts 2. he concludes from assertions (styles and epochs) 3.he recognizes motifs and reasons of literary's phenomenons competence 1. he discuss, works in team 2.he is open to the new ideas 3.he express an evaluation about the literary works and other's opinions |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.