The History of Polish Literature in XX Century - The Interwar and Occupational Literature
General data
Course ID: | WH-FP-C-L1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The History of Polish Literature in XX Century - The Interwar and Occupational Literature |
Name in Polish: | Historia literatury polskiej - literatura międzywojenna i okupacyjna |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FP1_W11 FP1_U04 FP1_U02 FP1_K01 |
Short description: |
SUMMARY DESCRIPTION OF THE SUBJECT MATTER Course level: intermediate. Objectives of the course: Introducing the students to selected works of recent Polish literature, written and published between 1918 and 1945. Showing them against a background of epoch, literate currents etc. A student makes perfect his/her art of interpretation, open thinking, skill of comparing literate facts, dialogical judgments and conclusions instead of arbitrary and encyclopedism – mechanical method of acquiring the knowledge. Prerequisites: Knowledge about poetics, analysis of literate work, and general orientation in the Polish literature history, especially in the recent one, and in the history of mentioned period on a level of secondary school. |
Full description: |
DESCRIPTION OF THE SUBJECT Essential content: Poetry of Boleslaw Lesmian: between Polish modernism and interwar experimentalism (2 h); Creation instead of description: magical world in Bruno Schulz’s compositions (2 h); Witold Gombrowicz’s game with form in Pamietnik z okresu dojrzewania (4 h); Experience of decadence in creativity of Stanislaw Ignacy Witkiewicz by example of Pozegnanie jesieni (2 h); Cracow Vanguard: poetry as a craft: Tadeusz Peiper and Julian Przybos (4 h); Different faces of the catastrophism of second vanguard: Czeslaw Milosz and Jozef Czechowicz (4 h); Poetry nearer to dailiness: group of Skamander (4 h); Panny z Wilka by Jaroslaw Iwaszkiewicz: how is an elapsed time to be raised (2 h); Drama of choice between good and evil by example of Lad serca by Jerzy Andrzejewski (2 h); Universalism and looking for rescue in poems of Krzysztof Kamil Baczyński (2 h); Visual and symbolic poetry of Tadeusz Gajcy (2 h); Account of war generation with history in a poetical cycle of Gdziekolwiek ziemia by Tadeusz Borowski (2 h). Method of assessing: Credit with mark on the basis of active participation in classes, or of credit colloquium. |
Bibliography: |
Bruno Schulz, wybrane opowiadania: „Pan”, „Ptaki”, „Manekiny"; Witold Gombrowicz, wybrane opowiadania: „Biesiada u hrabiny Kotłubaj” i „Zbrodnia z premedytacją”; Tadeusz Peiper, „Nowe usta” (szkic programowy); Julian Przyboś, wybrane wiersze: „Gmachy”, „Z Tatr”, „Notre-Dame”; Czesław Miłosz, wybrane wiersze (z tomu „Trzy zimy”): „Obłoki”, "Pieśń", „Wieczorem wiatr”; Józef Czechowicz, wybrane wiersze: „Ballada z tamtej strony”, „Przeczucia”, „Żal”; Jan Lechoń, wybrane wiersze: „Herostrates”, „Mochnacki”, „Spotkanie”; Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze: „Kabała jesienna”, „Kuglarz”, „Manifest szalony”; Julian Tuwim, wybrane wiersze: „Czereśnie”, „Chrystus miasta”, „Spadek”; Jarosław Iwaszkiewicz, „Panny z Wilka”; Jerzy Andrzejewski, „Ład serca”; Krzysztof Kamil Baczyński, wybrane wiersze: „Ciemna miłość”, „Młot”, „Róża świata”; Tadeusz Gajcy, tytułowy poemat z tomu „Widma” (1943); Tadeusz Borowski, „Gdziekolwiek ziemia”. J. Kwiatkowski, „Dwudziestolecie międzywojenne” (dowolne wydanie); J. Święch, „Literatura polska w latach II wojny światowej” (dowolne wydanie). „Studia o Leśmianie”, red. M. Głowiński i J. Sławiński, Warszawa 1971; J. Jarzębski, „Sen o złotym wieku”, „Teksty” 1973 nr 2; J. Błoński, „Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu”, Kraków 1994; J. Sławiński, „Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej”, Warszawa 2000; Cz. Miłosz, „Trzy zimy. Głosy o wierszach”, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987 [głosy K. Dybciaka, R. Gorczyńskiej i W. Karpińskiego]; T. Kłak, „Czechowicz – mity i magia”, Kraków 1973; M. Głowiński, „Grupa literacka a model poezji. Przykład Skamandra”, w: „Z problemów literatury polskiej XX wieku” [zbior.], t. 2, Warszawa 1965; K. Wyka, „Pogranicze powieści” [rozdz. „Oblicza świata”], wyd. 3, Warszawa 1989; T. Walas, „Zwierciadła Jerzego Andrzejewskiego”, w: „Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego” [zbior.], wyd. 2, Warszawa 1974; S. Stabro, „Polska Baczyńskiego”, w: tegoż, „Poeta odrzucony”, Kraków 1989; J. Kwiatkowski, „Ciemny dialog”, w: tegoż, „Klucze do wyobraźni”, wyd. 2, Kraków 1973; A. Werner, „Zwyczajna apokalipsa. Tadeusz Borowski i jego wizja świata obozów”, Warszawa 1981. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych. Potrafi przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego przywołując szerokie konteksty kulturowe Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej . Rozumie potrzebę uczenia się i i inspiruje do tego inne osoby |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium pisemne - analiza oraz interpretacja utworu literackiego. Kryteria oceny pracy: 1. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student powinien zrealizować wszystkie zakładane efekty kształcenia . 2. Jeśli ma niewielkie trudności w formułowaniu problemów oraz interpretowaniu utworów literackich - otrzyma ocenę dobrą. 3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy jego wiedza o kanonicznych utworach jest pełna luk, a poziom analizy i interpretacji nie przekracza umiejętności studenta pierwszego stopnia kształcenia. 4. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ma niewystarczającą wiedzę o utworach i nie nabył umiejętności formułowania problemów oraz analizowania utworów. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.