Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The History of Polish Literature in XX Century - The Interwar and Occupational Literature

General data

Course ID: WH-FP-C-L1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The History of Polish Literature in XX Century - The Interwar and Occupational Literature
Name in Polish: Historia literatury polskiej - literatura międzywojenna i okupacyjna
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FP1_W11

FP1_U04

FP1_U02

FP1_K01

Short description:

SUMMARY DESCRIPTION OF THE SUBJECT MATTER

Course level:

intermediate.

Objectives of the course:

Introducing the students to selected works of recent Polish literature, written and published between 1918 and 1945. Showing them against a background of epoch, literate currents etc. A student makes perfect his/her art of interpretation, open thinking, skill of comparing literate facts, dialogical judgments and conclusions instead of arbitrary and encyclopedism – mechanical method of acquiring the knowledge.

Prerequisites:

Knowledge about poetics, analysis of literate work, and general orientation in the Polish literature history, especially in the recent one, and in the history of mentioned period on a level of secondary school.

Full description:

DESCRIPTION OF THE SUBJECT

Essential content:

Poetry of Boleslaw Lesmian: between Polish modernism and interwar experimentalism (2 h); Creation instead of description: magical world in Bruno Schulz’s compositions (2 h); Witold Gombrowicz’s game with form in Pamietnik z okresu dojrzewania (4 h); Experience of decadence in creativity of Stanislaw Ignacy Witkiewicz by example of Pozegnanie jesieni (2 h); Cracow Vanguard: poetry as a craft: Tadeusz Peiper and Julian Przybos (4 h); Different faces of the catastrophism of second vanguard: Czeslaw Milosz and Jozef Czechowicz (4 h); Poetry nearer to dailiness: group of Skamander (4 h); Panny z Wilka by Jaroslaw Iwaszkiewicz: how is an elapsed time to be raised (2 h); Drama of choice between good and evil by example of Lad serca by Jerzy Andrzejewski (2 h); Universalism and looking for rescue in poems of Krzysztof Kamil Baczyński (2 h); Visual and symbolic poetry of Tadeusz Gajcy (2 h); Account of war generation with history in a poetical cycle of Gdziekolwiek ziemia by Tadeusz Borowski (2 h).

Method of assessing:

Credit with mark on the basis of active participation in classes, or of credit colloquium.

Bibliography:

Bruno Schulz, wybrane opowiadania: „Pan”, „Ptaki”, „Manekiny"; Witold Gombrowicz, wybrane opowiadania: „Biesiada u hrabiny Kotłubaj” i „Zbrodnia z premedytacją”; Tadeusz Peiper, „Nowe usta” (szkic programowy); Julian Przyboś, wybrane wiersze: „Gmachy”, „Z Tatr”, „Notre-Dame”; Czesław Miłosz, wybrane wiersze (z tomu „Trzy zimy”): „Obłoki”, "Pieśń", „Wieczorem wiatr”; Józef Czechowicz, wybrane wiersze: „Ballada z tamtej strony”, „Przeczucia”, „Żal”; Jan Lechoń, wybrane wiersze: „Herostrates”, „Mochnacki”, „Spotkanie”; Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze: „Kabała jesienna”, „Kuglarz”, „Manifest szalony”; Julian Tuwim, wybrane wiersze: „Czereśnie”, „Chrystus miasta”, „Spadek”; Jarosław Iwaszkiewicz, „Panny z Wilka”; Jerzy Andrzejewski, „Ład serca”; Krzysztof Kamil Baczyński, wybrane wiersze: „Ciemna miłość”, „Młot”, „Róża świata”; Tadeusz Gajcy, tytułowy poemat z tomu „Widma” (1943); Tadeusz Borowski, „Gdziekolwiek ziemia”.

J. Kwiatkowski, „Dwudziestolecie międzywojenne” (dowolne wydanie); J. Święch, „Literatura polska w latach II wojny światowej” (dowolne wydanie). „Studia o Leśmianie”, red. M. Głowiński i J. Sławiński, Warszawa 1971; J. Jarzębski, „Sen o złotym wieku”, „Teksty” 1973 nr 2; J. Błoński, „Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu”, Kraków 1994; J. Sławiński, „Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej”, Warszawa 2000; Cz. Miłosz, „Trzy zimy. Głosy o wierszach”, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987 [głosy K. Dybciaka, R. Gorczyńskiej i W. Karpińskiego]; T. Kłak, „Czechowicz – mity i magia”, Kraków 1973; M. Głowiński, „Grupa literacka a model poezji. Przykład Skamandra”, w: „Z problemów literatury polskiej XX wieku” [zbior.], t. 2, Warszawa 1965; K. Wyka, „Pogranicze powieści” [rozdz. „Oblicza świata”], wyd. 3, Warszawa 1989; T. Walas, „Zwierciadła Jerzego Andrzejewskiego”, w: „Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego” [zbior.], wyd. 2, Warszawa 1974; S. Stabro, „Polska Baczyńskiego”, w: tegoż, „Poeta odrzucony”, Kraków 1989; J. Kwiatkowski, „Ciemny dialog”, w: tegoż, „Klucze do wyobraźni”, wyd. 2, Kraków 1973; A. Werner, „Zwyczajna apokalipsa. Tadeusz Borowski i jego wizja świata obozów”, Warszawa 1981.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych.

Potrafi przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego przywołując szerokie konteksty kulturowe

Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .

Rozumie potrzebę uczenia się i i inspiruje do tego inne osoby

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kolokwium pisemne - analiza oraz interpretacja utworu literackiego.

Kryteria oceny pracy:

1. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student powinien zrealizować wszystkie zakładane efekty kształcenia .

2. Jeśli ma niewielkie trudności w formułowaniu problemów oraz interpretowaniu utworów literackich - otrzyma ocenę dobrą.

3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy jego wiedza o kanonicznych utworach jest pełna luk, a poziom analizy i interpretacji nie przekracza umiejętności studenta pierwszego stopnia kształcenia.

4. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ma niewystarczającą wiedzę o utworach i nie nabył umiejętności formułowania problemów oraz analizowania utworów.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)