Ethics
General data
Course ID: | WH-FP-K-E |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Ethics |
Name in Polish: | Etyka - filologia polska |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Course Level: Basic. Objectives of the course: students gains the ability to understand ethics as a philosophical science, which establishes the moral basis and rules of human action by means of innate human cognitive abilities. Classes help to shape the attitude of a rational assessment of the moral behavior of man. Entrance requirements: basic human knowledge acquired at secondary school. |
Full description: |
Course contents: 1. Ethics as a philosophical science 2. Contemporary cultural climate 3. Values, truth, conscience 4. Category of natural law 5. Socrates and the sophists 6. The concept of Plato and Aristotle 7. Hellenistic and early Christian Ethics 8. Humanistic Renaissance ethics 9. Ethical system of Immanuel Kant 10. Kierkegaard, Marx, and Nietzsche 11. Ethics of Max Scheler 12. Basic principles of bioethics 13. Pill "day after", and prenatal tests 14. The problem of stem cells 15. Moral aspects of euthanasia and artificial insemination K. Gryżenia: Ethics - the definition and detailed explanation Morality and ethics Historical coverage of ethics Sources and legitimacy of ethics The philosophical and (anthropological) grounds of ethics Understanding the person Christian values and liberal values The dispute about the concept of freedom Moral qualities (virtues) and the development of the human person Self-determination and self-fulfillment of the human person Responsibility for ourselves and for others Enlightenment vision of God and man and the consequences Stability and consequence of conduct in classical philosophy and postmodernism Morality and education Which ethics for the future of European culture? Assessment methods: oral examination. The student is required to know the material presented during the classes and knowledge obtained from the reading list. |
Bibliography: |
Obligatory reading list: A. Kobyliński, Filozofia przyjaźni i samotności, „Homo Dei” 2003 nr 1, s. 51-66. K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1999. Bibliography: W. Bołoz, Etyka seksualna, Warszawa 2003. B. Chyrowicz (red.), Klonowanie człowieka, Lublin 1999. A. Kobyliński (red.), Dylematy bioetyki, Płock 2004. R. Legutko, Tolerancja, Kraków 1998. R. Otowicz, Etyka życia, Kraków 1998. J. Pawlica (red.), Spór o etykę, Kraków 1999. Z. Sareło (red.), Moralność i etyka w ponowoczesności, Warszawa 1996. D. Ślęczak-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004. K. Gryżenia: J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, s. 584-634; K. Gryżenia, Chrześcijańska przeszłość dla kultury integrującej się Europy, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 11, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2008, s. 123-134; K. Gryżenia, Kompetencje wychowawcze nauczyciela i jego odpowiedzialność za ucznia w niektórych nurtach myślowych, w: Kompetencje współczesnego nauczyciela, red. K. Żegnałek, Warszawa 2008, s. 139-157; K. Gryżenia, Odmienność współczesną normą – wybrane ujęcia filozofii wychowania, w: Wobec „odmienności…?”. Pedagogiczne konotacje, red. M. Dycht i L. Marszałek, Warszawa 2008, s. 36-48; K. Gryżenia, Współczesna moralność bez etyki?, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 12, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2009, s. 205-217; K. Gryżenia, Zagrożenia podmiotowości człowieka, "logos i ethos" 1(30)2011, s. 215-234; Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, s. 11-21, 41-57, 97-104; P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997; K. Krajewski, Etyka jako filozofia pierwsza. Doświadczenie normatywnej mocy prawdy źródłem i podstawą etyki, Lublin 2006; R. Mcinerny, Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, przeł. R. Mordarski, Kęty 2004; Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Warszawa 1996; H. Skorowski, Wartości chrześcijańskie a wartości liberalne. Zgodność czy rozbieżność?, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 24 (2007), s. 279-297; R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000; W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Warszawa 2011; T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007; T. Ślipko, Etos chrześcijański - zarys etyki ogólnej, Kraków 1974; Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Lublin 2007; K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983; J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I: Etyka ogólna, Lublin 1986. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Knowledge: student knows what ethics as an academic discipline, knows main ethical directions, points out principles of moral evaluation of human action, defines and describes basic ethical categories: freedom, responsibility, coscience, values, virtues Skills: student analyzes, interprets and criticizes texts of ethics, can argues and establish criterias of moral evaluation Competence: student is able to participate in ethical discussion, perceives moral dimension of reality, being aware of its multifaceted, respects another human and appreciates the importance of moral values in human life ECTS: participation in classes - 30 preparation for classes and reading texts - 15 exam preparation - 10 consultation - 5 HOURS - 60 [60 : 30 (25) = 2] ECTS NUMBER - 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) K. Rozmarynowska Wiedza: - na ocenę 2 (ndst): student nie wie, czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, nie zna głównych kierunków etycznych, nie definiuje podstawowych kategorii etycznych - na ocenę 3 (dst.): student wie, czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne, ale nie potrafi ich objaśnić, definiuje podstawowe kategorie etyczne - na ocenę 4 (db.): student student wie, czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i potrafi je krótko opisać, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne - na ocenę 5 (bdb.): student wie, czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i dokładnie je opisuje, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i szczegółowo charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): student nie czyta i nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, nie potrafi uzasadnić określonego stanowiska etycznego - na ocenę 3 (dst.): student czyta, ale nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, dobiera nieliczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii - na ocenę 4 (db.): student czyta i analizuje teksty filozoficzne o tematyce etycznej, potrafi uzasadnić określone stanowisko etyczne - na ocenę 5 (bdb.): student analizuje, interpretuje i poddaje racjonalnej krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera logiczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej Kompetencje: Oceniany jest stopień świadomości moralnego wymiaru rzeczywistości Student zobowiązany jest do obecności na zajęciach, lektury tekstów oraz przygotowania i przedstawienia jednej, zespołowej prezentacji z wybranej lektury. Prezentacja powinna mieć charakter dialogowy i aktywizujący grupę. Ponadto należy, w ramach analizy i interpretacji tekstu nawiązać do współczesnych problemów moralnych, zarówno indywidualnych, jak i społecznych. Na ocenę końcową składa się ocena z egzaminu ustnego oraz ocena z prezentacji i aktywności na zajęciach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.