Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethics

General data

Course ID: WH-FP-K-E
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ethics
Name in Polish: Etyka - filologia polska
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Course Level: Basic.

Objectives of the course: students gains the ability to understand ethics as a philosophical science, which establishes the moral basis and rules of human action by means of innate human cognitive abilities. Classes help to shape the attitude of a rational assessment of the moral behavior of man.

Entrance requirements: basic human knowledge acquired at secondary school.

Full description:

Course contents:

1. Ethics as a philosophical science

2. Contemporary cultural climate

3. Values, truth, conscience

4. Category of natural law

5. Socrates and the sophists

6. The concept of Plato and Aristotle

7. Hellenistic and early Christian Ethics

8. Humanistic Renaissance ethics

9. Ethical system of Immanuel Kant

10. Kierkegaard, Marx, and Nietzsche

11. Ethics of Max Scheler

12. Basic principles of bioethics

13. Pill "day after", and prenatal tests

14. The problem of stem cells

15. Moral aspects of euthanasia and artificial insemination

K. Gryżenia:

Ethics - the definition and detailed explanation

Morality and ethics

Historical coverage of ethics

Sources and legitimacy of ethics

The philosophical and (anthropological) grounds of ethics

Understanding the person

Christian values and liberal values

The dispute about the concept of freedom

Moral qualities (virtues) and the development of the human person

Self-determination and self-fulfillment of the human person

Responsibility for ourselves and for others

Enlightenment vision of God and man and the consequences

Stability and consequence of conduct in classical philosophy and postmodernism

Morality and education

Which ethics for the future of European culture?

Assessment methods:

oral examination. The student is required to know the material presented during the classes and knowledge obtained from the reading list.

Bibliography:

Obligatory reading list:

A. Kobyliński, Filozofia przyjaźni i samotności, „Homo Dei” 2003 nr 1, s. 51-66.

K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1999.

Bibliography:

W. Bołoz, Etyka seksualna, Warszawa 2003.

B. Chyrowicz (red.), Klonowanie człowieka, Lublin 1999.

A. Kobyliński (red.), Dylematy bioetyki, Płock 2004.

R. Legutko, Tolerancja, Kraków 1998.

R. Otowicz, Etyka życia, Kraków 1998.

J. Pawlica (red.), Spór o etykę, Kraków 1999.

Z. Sareło (red.), Moralność i etyka w ponowoczesności, Warszawa 1996.

D. Ślęczak-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004.

K. Gryżenia:

J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, s. 584-634; K. Gryżenia, Chrześcijańska przeszłość dla kultury integrującej się Europy, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 11, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2008, s. 123-134; K. Gryżenia, Kompetencje wychowawcze nauczyciela i jego odpowiedzialność za ucznia w niektórych nurtach myślowych, w: Kompetencje współczesnego nauczyciela, red. K. Żegnałek, Warszawa 2008, s. 139-157; K. Gryżenia, Odmienność współczesną normą – wybrane ujęcia filozofii wychowania, w: Wobec „odmienności…?”. Pedagogiczne konotacje, red. M. Dycht i L. Marszałek, Warszawa 2008, s. 36-48; K. Gryżenia, Współczesna moralność bez etyki?, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 12, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2009, s. 205-217; K. Gryżenia, Zagrożenia podmiotowości człowieka, "logos i ethos" 1(30)2011, s. 215-234; Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, s. 11-21, 41-57, 97-104; P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997; K. Krajewski, Etyka jako filozofia pierwsza. Doświadczenie normatywnej mocy prawdy źródłem i podstawą etyki, Lublin 2006; R. Mcinerny, Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, przeł. R. Mordarski, Kęty 2004; Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Warszawa 1996; H. Skorowski, Wartości chrześcijańskie a wartości liberalne. Zgodność czy rozbieżność?, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 24 (2007), s. 279-297; R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000; W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Warszawa 2011; T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007; T. Ślipko, Etos chrześcijański - zarys etyki ogólnej, Kraków 1974; Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Lublin 2007; K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983; J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I: Etyka ogólna, Lublin 1986.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Knowledge: student knows what ethics as an academic discipline, knows main ethical directions, points out principles of moral evaluation of human action, defines and describes basic ethical categories: freedom, responsibility, coscience, values, virtues

Skills: student analyzes, interprets and criticizes texts of ethics, can argues and establish criterias of moral evaluation

Competence: student is able to participate in ethical discussion, perceives moral dimension of reality, being aware of its multifaceted, respects another human and appreciates the importance of moral values in human life

ECTS:

participation in classes - 30

preparation for classes and reading texts - 15

exam preparation - 10

consultation - 5

HOURS - 60 [60 : 30 (25) = 2]

ECTS NUMBER - 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

K. Rozmarynowska

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst): student nie wie, czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, nie zna głównych kierunków etycznych, nie definiuje podstawowych kategorii etycznych

- na ocenę 3 (dst.): student wie, czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne, ale nie potrafi ich objaśnić, definiuje podstawowe kategorie etyczne

- na ocenę 4 (db.): student student wie, czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i potrafi je krótko opisać, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne

- na ocenę 5 (bdb.): student wie, czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i dokładnie je opisuje, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i szczegółowo charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne

Umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie czyta i nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, nie potrafi uzasadnić określonego stanowiska etycznego

- na ocenę 3 (dst.): student czyta, ale nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, dobiera nieliczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii

- na ocenę 4 (db.): student czyta i analizuje teksty filozoficzne o tematyce etycznej, potrafi uzasadnić określone stanowisko etyczne

- na ocenę 5 (bdb.): student analizuje, interpretuje i poddaje racjonalnej krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera logiczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej

Kompetencje:

Oceniany jest stopień świadomości moralnego wymiaru rzeczywistości

Student zobowiązany jest do obecności na zajęciach, lektury tekstów oraz przygotowania i przedstawienia jednej, zespołowej prezentacji z wybranej lektury. Prezentacja powinna mieć charakter dialogowy i aktywizujący grupę. Ponadto należy, w ramach analizy i interpretacji tekstu nawiązać do współczesnych problemów moralnych, zarówno indywidualnych, jak i społecznych.

Na ocenę końcową składa się ocena z egzaminu ustnego oraz ocena z prezentacji i aktywności na zajęciach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)