Literary criticism
General data
Course ID: | WH-FP-K-KL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Literary criticism |
Name in Polish: | Krytyka literacka |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FP2_W11 FP2_U04 FP2_U02 FP2_K01 |
Short description: |
(in Polish) Przedstawienie teorii i koncepcji na podstawowy temat, czym jest krytyka. Krótka historia polskiej krytyki literackiej. Problem oceny, interpretacji i opisu. Podstawowe funkcje krytyki. Wybitni krytycy. Formy wypowiedzi krytycznoliterackiej. Miejsce krytyki w systemie literackim.Główne nurty współczesnej krytyki. Kryzys i szanse współczesnej krytyki w Polsce? |
Full description: |
(in Polish) Czym jest krytyka - wobec historii literatury, wobec literatury. Krótka historia polskiej krytyki literackiej - w XX wieku. Problem oceny, interpretacji i opisu = trzy typy zdań. Funkcje krytyki i zadania krytyków. Dorobek czołowych krytyków. Formy wypowiedzi krytycznoliterackiej. Miejsce krytyki w systemie literackim i systemie kulturowym. Podstawowa wiedza o krytyce innych sztuk. Główne nurty współczesnej krytyki na przykładach działalności wybitnych przedstawicieli. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku, red M. Wyka, Kraków 2004. 2. Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, Kraków 2007. 3. Badania nad krytyką literacką , red. J. Sławiński, Wrocław-Warszawa 1974. 4. Badania nad krytyką literacką, seria druga, red. K. Dybciak, M. Głowiński, Wrocław-Warszawa 1984. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych. Potrafi przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego przywołując szerokie konteksty kulturowe Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej . Rozumie potrzebę uczenia się i i inspiruje do tego inne osoby. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sprawdziany pisemne i końcowe kolokwium ustne. Kryteria oceny pracy: 1. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student powinien zrealizować wszystkie zakładane efekty kształcenia . 2. Jeśli ma niewielkie trudności w formułowaniu problemów oraz pisaniu tekstów o charakterze krytycznoliterackim - otrzyma ocenę dobrą. 3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy jego wiedza o podstawowych sprawach jest pełna luk, a poziom analizy i interpretacji nie przekracza umiejętności studenta pierwszego stopnia kształcenia. 4. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ma niewystarczającą wiedzę i nie nabył umiejętności formułowania problemów oraz pisania. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.