Ancient tradition
General data
Course ID: | WH-FP-K-TA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Ancient tradition |
Name in Polish: | Tradycja antyczna |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku kulturoznawstwa (studia stacjonarne) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FP1_W04 FP1_W08 FP1_W13 FP1_W20 FP1_U06 FP1_K05 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Poziom przedmiotu: Podstawowy. Jezyk wykładowy: polski Cele przedmiotu: Zaznajomienie studentów z kulturą i literaturą starożytnej Grecji i Rzymu, od Homera po greckich i łacińskich pisarzy okresu cesarstwa rzymskiego, ze szczególnym naciskiem na te zjawiska, które wpłynęły na kształt kultury europejskiej. |
Full description: |
(in Polish) - Podstawowe definicje: starożytność, antyk, klasyka, tradycja. - Fenomen pisma i jego historia. - Epos i jego kontynuacje. - Tragedia antyczna i jej życie w nowożytności. - Wątki mitologiczne w sztuce europejskiej. - Formalne inspiracje antykiem w sztuce i architekturze europejskiej. - Widowiska starożytne i ich dziedzictwo. - Komedia starożytna i jej rola w kulturze europejskiej. - Starożytne doktryny polityczne i ich kontynuacja. - Sposoby liczenia czasu i kalendarze. - Pamięć i historiografia. - Dziedzictwo starożytne w naukach ścisłych i przyrodniczych. - Filozofia starożytna jako źródło myśli europejskiej. - Poglądy starożytnych na niektóre ważne aspekty życia. |
Bibliography: |
(in Polish) Studentom zostaną dostarczone zeskanowane fragmenty książek, m.inn.: W. Markowska, Mity Greków i Rzymian, Warszawa 1973 S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans, Warszawa 2012 M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001 M. Kocur, We władzy teatru, Wrocław 2005 W. Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków 2002 E.R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 2005 E. Wipszycka (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I, Warszawa 1979 Homer, Iliada, seria: Biblioteka Narodowa, Wrocław 1972 J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 1976 A. Ziółkowski, Historia powszechna: Starożytność, Warszawa 2009 Herodot, Dzieje, seria: Biblioteka Narodowa, Wrocław 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student: - zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze; - ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze; - ma uporządkowaną wiedzę o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury światowej; - posiada uporządkowaną wiedzę na temat literatury i kultury antycznej oraz wywodzącej się z niej terminologii humanistycznej, a także zna język łaciński na poziomie podstawowym -potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych; - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Opis ECTS Za udział w zajęciach Student może uzyskać 2 punkty ECTS, na które składają się - udział w zajęciach - 30 godzin; - przygotowanie pracy pisemnej - 20 godzin; - przygotowanie się do egzaminu - 25 godzin. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda: wykład problemowy Kryteria oceniania: Na 5: Student bezbłędnie streszcza informacje z wykładu oraz wszystkich wskazanych lektur i wyciąga z nich wnioski. Student potrafi wskazać samodzielnie wybrane przykłady dzieł inspirowanych kulturą antyczną oraz konkretnych antycznych wątków we wskazanych mu dziełach. Przedstawia przekonujące argumenty na rzecz własnych interpretacji. Na 4,5: Student bezbłędnie streszcza informacje z wykładu oraz większości wskazanych lektur i wyciąga z nich wnioski. Student potrafi wskazać samodzielnie wybrane przykłady dzieł inspirowanych kulturą antyczną oraz identyfikuje antyczne wątki we wskazanych mu dziełach. Na 4: Student bezbłędnie streszcza informacje z wykładu oraz większości wskazanych lektur i wyciąga z nich wnioski. Student potrafi przytoczyć omawiane na wykładzie przykłady dzieł inspirowanych kulturą antyczną oraz identyfikuje antyczne wątki we wskazanych mu dziełach. Na 3,5: Student dość poprawnie streszcza informacje z wykładu oraz niektórych wskazanych lektur i wyciąga z nich wnioski. Student potrafi przytoczyć omawiane na wykładzie przykłady dzieł inspirowanych kulturą antyczną oraz identyfikuje antyczne wątki we wskazanych mu dziełach. Na 3: Student dość poprawnie streszcza informacje z wykładu i wyciąga z nich wnioski. Student potrafi przytoczyć niektóre omawiane na wykładzie przykłady dzieł inspirowanych kulturą antyczną i identyfikuje antyczne wątki we wskazanych mu dziełach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.