Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Selected iusses of the metodology of literary research

General data

Course ID: WH-FP-K-WPMBL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Selected iusses of the metodology of literary research
Name in Polish: Wybrane problemy metodologii badań literackich
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

FP2_W01

FP2_W03

FP2_W07

FP2_U02

FP2_U03

FP2_U05

FP2_U07

FP2_U11

FP2_K01

FP2_K03

FP2_K04

FP2_K05


Short description:

Course Level: Intermediate

Objectives of the course:

the student's mastery of the lecture material and the set of readings. Achieving his general knowledge of basic trends and issues in the history of theoretical reflection on literature, with particular emphasis on the methodology of literary research of the twentieth century.

Prerequisites: credit and semester.

Full description:

Course contents:

I. Methods of literary criticism before anti-positivist breakthough.

II. Anti-Positivist breakthrough. Poietocentric directions: Dilthey and the humanities; Bergson and bergsonism; "The Four Musketeers," West Germany; Expressionism of Croce; Psychoanalysis; thematic criticism; Personalism; Literature and Christianity.

III. Ergocentric directions: Russian Formalism; theoretical and literary research in Poland during the twentieth century until World War II; Roman Ingarden's phenomenology of literature; semiotics;

IV. Postmodernism. Deconstructionism. Other contemporary methodological trends.

Bibliography:

S. Skwarczyńska, Kierunki badań literackich. Od romantyzmu do połowy XX wieku. Warszawa: PWN 1984.

Teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. S. Skwarczyńska. T. 2: Od przełomu antypozytywistycznego do roku 1945, cz. 1-5: Kraków: WL 1966-1986.

H. Markiewicz, Polska nauka o literaturze. Warszawa: PWN 1981. Wyd. 2 1985 (rozdziały o polskiej teorii literatury).

H. Markiewicz, Zakres i kierunki współczesnych badań literackich, [w:] Tenże, Główne problemy wiedzy o literaturze. Kraków: WL 1964 i nast. [Też:] Tenże, Prace wybrane, T. 3: Kraków 1996, Universitas.

H. Markiewicz, Rzut oka na współczesną teorię badań literackich za granicą, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą., oprac. H. Markiewicz. Kraków: WL 1976. T.1.

Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia., oprac. H. Markiewicz. Kraków: WL 1976. T.1-3. Wyd. 2 Kraków: WL 1992. T. 1-4.

Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, Red. H. Markiewicz, M. Głowiński. Kraków: WL 1976.

Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa: PWN 1996.

Literatura, teoria, metodologia, Red.: D. Ulicka. Warszawa: WDWP UW 1998.

Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliterackie, oprac. R. Nycz. Wrocław: Ossolineum 1992.

R. Nycz, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Warszawa 1993.

Postmodernizm. Antologia przekładów.

A. Burzyńska, M. P. Markowski: Teorie literatury XX wieku. Kraków 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student zna dzieje refleksji teoretycznej nad literaturą, której nabył w trakcie słuchania wykładu oraz czytania wskazanych przez prowadzącego lektur - ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy o głównych kierunkach badań literackich w XX w. Umie scharakteryzować poznane szkoły badawcze oraz posiada wiedzę o ich głównych przedstawicielach.

Potrafi zastosować nabytą wiedzę w swoich studiach, zwłaszcza w pracy magisterskiej. Posiada umiejętność krytycznej oceny dorobku poszczególnych szkół metodologicznych oraz wyboru właściwej metody badawczej dla zagadnienia, którym się zajmuje.

Assessment methods and assessment criteria:

Assessment methods:

Lectures - 2 hours per week for the fourth year students of studies. Exam at the end of the academic year. Obligatory knowledge of: 1) the content of the lectures and readings selected by the teacher, 2) material of classes and anthology of main methodological directions of the twentieth century in the scope of Euro-Americaqn research, 3) knowledge of the main representatives of these methodological guidelines.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)