Basic Questions in Edition of the Old Polish and Enlightenment Literature
General data
Course ID: | WH-FP-SP-I-2-EdytOsw |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Basic Questions in Edition of the Old Polish and Enlightenment Literature |
Name in Polish: | Podstawowe problemy edytorskie literatury staropolskiej i oświeceniowej |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu tekstologii i edytorstwa naukowego oraz problemów związanych z przygotowywaniem krytycznych wydań dzieł literackich. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Edytorstwo naukowe, wydanie krytyczne – porządkowanie pojęć. 2. Wybór podstawy wydania jako problem edytorski. 3. "Tekst kanoniczny" oraz "intencja twórcza" jako problemy edytorskie. 4. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania - zajęcia praktyczne. 5. Edytorskie konsekwencje „wieku rękopisów”. 6. Problem wyboru podstawy wydania dzieł literatury XVII w. na przykładzie "Roksolanek" Szymona Zimorowica. 7. Staropolska cenzura a edytorstwo naukowe na przykładzie wybranych dzieł Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego oraz Wojciecha Bogusławskiego. 8. Atrybucja autorstwa jako problem edytorski na przykładzie twórczości Hieronima Morsztyna. 9. Rekonstrukcja jako problem edytorski na przykładzie "Cyda albo Roderyka" Jana Andrzeja Morsztyna. 10. Problemy komentarza edytorskiego. 11. Krytyka tekstu: rodzaje błędów, koniektury, emendacje. 12. Zasady transkrypcji tekstów literatury staropolskiej i oświeceniowej zajęcia praktyczne. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Z.Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. 2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. 3. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955. 4. J. Trzynadlowski, Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983. 5. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. 6. A. Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003. 7. R. Grześkowiak, Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003. 8. Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc i M. Prejs, Warszawa 1998. 9. T. Chachulski, Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: FP1_W13 Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego. FP1_W14 Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia językoznawczego. FP1_U08 potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego FP1_K05 jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego Opis ECTS: - udział w zajęciach – 30 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin Łącznie 60 godzin = 2 pkt. ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania: Na ocenę końcową składają się: aktywność na zajęciach; ocena z pracy zaliczeniowej; ocena z ustnego kolokwium końcowego. Kryteria oceniania: |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.