Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basic Questions in Edition of the Old Polish and Enlightenment Literature

General data

Course ID: WH-FP-SP-I-2-EdytOsw
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Basic Questions in Edition of the Old Polish and Enlightenment Literature
Name in Polish: Podstawowe problemy edytorskie literatury staropolskiej i oświeceniowej
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu tekstologii i edytorstwa naukowego oraz problemów związanych z przygotowywaniem krytycznych wydań dzieł literackich.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Edytorstwo naukowe, wydanie krytyczne – porządkowanie pojęć.

2. Wybór podstawy wydania jako problem edytorski.

3. "Tekst kanoniczny" oraz "intencja twórcza" jako problemy edytorskie.

4. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania - zajęcia praktyczne.

5. Edytorskie konsekwencje „wieku rękopisów”.

6. Problem wyboru podstawy wydania dzieł literatury XVII w. na przykładzie "Roksolanek" Szymona Zimorowica.

7. Staropolska cenzura a edytorstwo naukowe na przykładzie wybranych dzieł Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego oraz Wojciecha Bogusławskiego.

8. Atrybucja autorstwa jako problem edytorski na przykładzie twórczości Hieronima Morsztyna.

9. Rekonstrukcja jako problem edytorski na przykładzie "Cyda albo Roderyka" Jana Andrzeja Morsztyna.

10. Problemy komentarza edytorskiego.

11. Krytyka tekstu: rodzaje błędów, koniektury, emendacje.

12. Zasady transkrypcji tekstów literatury staropolskiej i oświeceniowej zajęcia praktyczne.

Bibliography: (in Polish)

1. Z.Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969.

2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978.

3. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955.

4. J. Trzynadlowski, Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.

5. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.

6. A. Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003.

7. R. Grześkowiak, Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003.

8. Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc i M. Prejs, Warszawa 1998.

9. T. Chachulski, Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia:

FP1_W13

Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego.

FP1_W14

Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem

wybranego modułu kształcenia językoznawczego.

FP1_U08

potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego

FP1_K05

jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji

wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego

Opis ECTS:

- udział w zajęciach – 30 godzin

- przygotowanie do zajęć – 15 godzin

- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin

Łącznie 60 godzin = 2 pkt. ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

Na ocenę końcową składają się:

aktywność na zajęciach;

ocena z pracy zaliczeniowej;

ocena z ustnego kolokwium końcowego.

Kryteria oceniania:

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)