Questions in Edition of the 19th Century Polish Literature
General data
Course ID: | WH-FP-SP-I-2-EdytXIX |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Questions in Edition of the 19th Century Polish Literature |
Name in Polish: | Problemy edytorskie literatury XIX wieku |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Full description: |
(in Polish) Podczas kolejnych zajęć student poznaje kontekst historyczny oraz sytuację wydawniczą literatury polskiej w XIX wieku, a także najważniejsze ośrodki i inicjatywy wydawnicze na ziemiach historycznie polskich i ośrodkach emigracyjnych. Ważnym tematem (źródłem licznych problemów edytorskich) są zjawiska związane z cenzurą i jej negatywnym wpływem na praktyki pisarskie, wydawnicze oraz czytelnicze. Wymienione zjawiska omawiane są na przykładzie dziejów wydawniczych wybranych pisarzy (Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Elizy Orzeszkowej, Stefana Żeromskiego i innych) i najważniejszych dzieł literackich. Podczas zajęć wypracowywane są umiejętności praktycznego rozwiązywania problemów edytorskich. Syntezą zagadnień staną się zjawiska związane z narodzinami polskiego edytorstwa naukowego oraz najważniejsze osiągnięcia w zakresie edytorstwa literatury XIX wieku. |
Bibliography: |
(in Polish) Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971; Konrad Górski, tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978; wyd. 3: Toruń 2011; Roman Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006; Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980; Świat pod kontrolą. Wybór materiałów z archiwum cenzury rosyjskiej w Warszawie, wybór i oprac. m. Prussak, Warszawa 1994; wybrane edycje Mickiewicza, Słowackiego, Żeromskiego; czasopismo: "Sztuka Edycji". |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: FP1e_W05: Student zna i rozumie podstawową terminologię edytorstwa naukowego oraz współczesnego edytorstwa praktycznego. H1A_W02; H1A_W04; H1A_W06 FP1e_W09: Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego: jego historii, osiągnięć i kierunków rozwoju - na poziomie podstawowym. H1A_W03; H1A_W04; H1A_W06; H1A_W08 FP1e_W18: Ma uporządkowaną wiedzę obejmującą wybrane najważniejsze teorie i nurty metodologiczne związane z edytorstwem naukowym (teksty z różnych epok), praktycznym edytorstwem współczesnym oraz wiedzą o książce. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej. H1A_W01; H1A_W06; H1A_W07 UMIEJĘTNOŚCI: FP1e_U06: Student na poziomie podstawowym potrafi integrować w swoim warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu zarówno tekstów autorów żyjących, jak i dzieł dawniejszych. Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi. Potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym krytykę tekstu w odniesieniu do nieskomplikowanych dzieł literatury XIX wieku. Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym. H1A_U04; H1A_U05 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: FP1e_K02: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. H1A_K02 FP1e_K04: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy, edytora tekstów XIX wieku. H1A_K04 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach, odbycie zalecanej literatury przedmiotu, pozytywne zaliczenie pracy pisemnej, polegającej na analizie i ocenie trzech różnych edycji utworu zaproponowanego przez prowadzącego zajęcia. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.