Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Questions in Edition of the 19th Century Polish Literature

General data

Course ID: WH-FP-SP-I-2-EdytXIX
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Questions in Edition of the 19th Century Polish Literature
Name in Polish: Problemy edytorskie literatury XIX wieku
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Full description: (in Polish)

Podczas kolejnych zajęć student poznaje kontekst historyczny oraz sytuację wydawniczą literatury polskiej w XIX wieku, a także najważniejsze ośrodki i inicjatywy wydawnicze na ziemiach historycznie polskich i ośrodkach emigracyjnych. Ważnym tematem (źródłem licznych problemów edytorskich) są zjawiska związane z cenzurą i jej negatywnym wpływem na praktyki pisarskie, wydawnicze oraz czytelnicze. Wymienione zjawiska omawiane są na przykładzie dziejów wydawniczych wybranych pisarzy (Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Elizy Orzeszkowej, Stefana Żeromskiego i innych) i najważniejszych dzieł literackich.

Podczas zajęć wypracowywane są umiejętności praktycznego rozwiązywania problemów edytorskich. Syntezą zagadnień staną się zjawiska związane z narodzinami polskiego edytorstwa naukowego oraz najważniejsze osiągnięcia w zakresie edytorstwa literatury XIX wieku.

Bibliography: (in Polish)

Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971;

Konrad Górski, tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978; wyd. 3: Toruń 2011;

Roman Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006;

Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980;

Świat pod kontrolą. Wybór materiałów z archiwum cenzury rosyjskiej w Warszawie, wybór i oprac. m. Prussak, Warszawa 1994;

wybrane edycje Mickiewicza, Słowackiego, Żeromskiego;

czasopismo: "Sztuka Edycji".

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA:

FP1e_W05: Student zna i rozumie podstawową terminologię edytorstwa naukowego oraz współczesnego edytorstwa praktycznego.

H1A_W02; H1A_W04; H1A_W06

FP1e_W09: Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym.

Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego: jego historii, osiągnięć i kierunków rozwoju - na poziomie podstawowym.

H1A_W03; H1A_W04; H1A_W06; H1A_W08

FP1e_W18: Ma uporządkowaną wiedzę obejmującą wybrane najważniejsze teorie i nurty metodologiczne związane z edytorstwem naukowym (teksty z różnych epok), praktycznym edytorstwem współczesnym oraz wiedzą o książce. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej.

H1A_W01; H1A_W06; H1A_W07

UMIEJĘTNOŚCI:

FP1e_U06: Student na poziomie podstawowym potrafi integrować w swoim warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu zarówno tekstów autorów żyjących, jak i dzieł dawniejszych.

Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.

Potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym krytykę tekstu w odniesieniu do nieskomplikowanych dzieł literatury XIX wieku.

Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym.

H1A_U04; H1A_U05

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

FP1e_K02: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

H1A_K02

FP1e_K04: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy, edytora tekstów XIX wieku.

H1A_K04

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach, odbycie zalecanej literatury przedmiotu, pozytywne zaliczenie pracy pisemnej, polegającej na analizie i ocenie trzech różnych edycji utworu zaproponowanego przez prowadzącego zajęcia.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)