Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactics. Polish Literature Teaching Methods for Primary School

General data

Course ID: WH-FP-SP-I-2-MNLpods
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics. Polish Literature Teaching Methods for Primary School
Name in Polish: Dydaktyka przedmiotowa: Metodyka nauczania literatury polskiej: szkoła podstawowa
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: Przygotowanie studentów specjalizacji nauczycielskiej do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkołach podstawowych w drugim module kształcenia, czyli w klasach 4-6.

Wymagania wstępne: brak (Studenci tej specjalizacji nie powinni mieć żadnych dysfunkcji językowych).

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1/ Charakterystyka polskiego systemu oświatowego po 1989 roku.

2/ Rola i znaczenie polonistyki w czterech modułach kształcenia oświatowego ( blaski i cienie nowej podstawy programowej z 2012 roku).

3/ Nauczyciel pożądany w polskiej szkole.

4/ Analiza podstawy programowej w szkole podstawowej po 2008 roku.

5/ Przegląd podstawowych metod nauczania na lekcjach języka polskiego. (2 spotkania).

6/ Metody aktywizujące w polskiej szkole na tle osiągnięć dydaktyki w innych państwach. (2 spotkania).

7/ Zalety metod dramowych na lekcjach języka polskiego.

8/ Zagadnienia przekładu intersemiotycznego na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej.

9/ Warsztat organizacyjny nauczyciela polonisty w szkole.

10/ Omówienie podręczników szkolnych pod względem merytorycznym i edytorskim.

12/ Hospitacje wybranych lekcji we wskazanych placówkach (2 spotkania).

Bibliography: (in Polish)

1/ S. Rofley, Jak przetrwać w szkole?, Warszawa 2008

2/ R. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994

3/ B. Dyduch, Miedzy słowem a obrazem, Kraków 2007

4/ A. Dziedzic, Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1995

5/ B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997

6/ Z. Uryga, Godziny polskiego, Warszawa-Kraków 1996

7/B. Chrząstowska, Lektura i poetyka, Warszawa 1987

8/ R. Handke, O czytaniu, Warszawa 1984

9/ W.Dynak, Lektura w szkole. Z zagadnień komunikacji literackiej, Wrocław 1978

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

a/ obecność na zajęciach (można opuścić dwa spotkania)

b/ lektura zalecanych tekstów i udział w dyskusji merytorycznej

c/ przygotowanie pracy semestralnej

d/ opracowanie konspektów lekcji

Każde spotkanie składa się z krótkiego wykładu, dyskusji na temat przewodni i omówienia materiałów szkolnych (np. sprawdzanie wypracowań, testów i konspektów zajęć z konkretnych szkół).

Practical placement: (in Polish)

Obowiązkowe praktyki nauczycielskie w szkołach podstawowych w wymiarze określonym w regulaminie praktyk studenckich na WNH UKSW

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)