Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactics. Polish Language Teaching Methods for Primary School

General data

Course ID: WH-FP-SP-I-2-MetJeSp
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics. Polish Language Teaching Methods for Primary School
Name in Polish: Dydaktyka przedmiotowa (Metodyka nauczania języka polskiego: szkoła podstawowa)
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: po zaliczeniu zajęć student: zna cele, zakres, strukturę kształcenia polonistycznego zawarte w Podstawie programowej; rozpoznaje podręcznikowe modele kształcenia językowego; zna i stosuje odpowiednie metody kształcenia sprawności językowej ucznia; zna cel i rodzaje ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych, gramatyczno-stylistycznych, kompozycyjnych, redakcyjnych i ortograficznych; zna podstawowe modele lekcji, potrafi opracować scenariusz zajęć dydaktycznych z języka polskiego; zna potrzeby komunikacyjne uczniów; potrafi konstruować kryteria oceniania wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów szkoły podstawowej; wie, czym jest ewaluacja pracy nauczyciela polonisty i jak się ją przeprowadza; zna możliwości wykorzystania komputera na lekcji języka polskiego.

Full description: (in Polish)

Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień gramatyki opisowej, kultury języka; podstaw psychologii i pedagogiki; zaliczony I rok studiów I stopnia filologii polskiej.

Treści merytoryczne:Współczesne uwarunkowania edukacji językowej; cele i koncepcje kształcenia polonistycznego w związku z reformą edukacji w Polsce; propozycje kształcenia językowego zawarte w wybranych programach i podręcznikach do języka polskiego dla szkoły podstawowej z odniesieniem do zapisów Podstawy programowej; metody wspierające rozwój i kształcące język ucznia; planowe bogacenie słownictwa uczniów; nauczanie fonetyki, słowotwórstwa, fleksji, składni w szkole podstawowej (ujęcie funkcjonalne); błędy językowe; dydaktyka ortografii i interpunkcji; aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego w szkole podstawowej; budowa i organizacja lekcji (podstawowe modele lekcji); planowanie pracy nauczyciela a scenariusz zajęć dydaktycznych; rodzaje i cele szkolnego oceniania; ewaluacja pracy nauczyciela.

Bibliography: (in Polish)

1. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003. 2. M. Bogdanowicz, A. Adryjanek: Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2004. 3. L.Cohen, L. Manion, K. Morrison, Wprowadzenie do nauczania, Poznań 1996. 4. D. Gołębniak, G. Teusz, Edukacja poprzez język, Poznań 1999. 5. A. Janus-Sitarz (red)., Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków 2005. 6. A. Janus-Sitarz (red.), Wartościowanie a edukacja polonistyczna, Kraków 2008. 7. Z. A. Kłakówna, Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV-VI, Kraków 2002. 8. G. Mietzel, Psychologia kształcenia, Gdańsk2002. 9. B. Myrdzik (red.), Nowe wyzwania dla polonisty. Metodyka – Pomiar – Ewaluacja, Lublin 2002. 10. M. Nagajowa, Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994. 11. E. Polański, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995. 12. J. Puzynina, A. Mikołajczuk (red.), Nauka o języku w zreformowanej szkole, Warszawa 2000. 13. E.Synowiec (red.), Podręczniki do kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole, Kraków 2007. 14. A. Slósarz, Media w służbie polonisty, Kraków 2008. 15. W. Wantuch, Aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego, Kraków 2005. 16. G. Wiśniewska (red.), Gry i zabawy w kształceniu językowym, Lublin 2000. 17. P. Zbróg, Wojna o kształcenie językowe, Kielce 2005. 18. Wybrane programy, podręczniki oraz propozycje metodyczne do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

KN1_W04 KN1_W05 KN1_W06 KN1_W07 KN1_W08 KN1_W09 KN1_W12 KN1_W13 KN1_W14 KN1_U02 KN1_U03 KN1_U04 KN1_U05 KN1_U06 KN1_U07 KN1_U08 KN1_U09 KN1_K02 KN1_K03 KN1_K04 KN1_K05 KN1_K06 KN1_K07 KN1_K08

Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godzin, przygotowanie do zajęć - 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na całościową ocenę pracy studenta w semestrze (zaliczenie) składają się następujące elementy: przygotowanie do ćwiczeń, aktywny udział w analizowaniu na zajęciach problemów kształcenia językowego w szkole podstawowej; pisemne opracowanie trzech scenariuszy zajęć z kształcenia językowego prezentujących różnorodność metod charakterystycznych dla tego typu działań i opatrzonych komentarzem studenta objaśniającym celowość proponowanych przez niego strategii.

Ponadto:

Niedostateczną ocenę otrzymuje student, który nie opanował efektów kształcenia w odniesieniu do przedmiotu.

Dostateczną ocenę uzyskuje student, który na poziomie podstawowym opanował efekty kształcenia w odniesieniu do przedmiotu.

Dobrą ocenę uzyskuje student, który na poziomie średnio zaawansowanym opanował efekty kształcenia w odniesieniu do przedmiotu.

Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który w pełni opanował efekty kształcenia w odniesieniu do przedmiotu.

Practical placement: (in Polish)

Praktyki realizowane są zgodnie z Regulaminem praktyk na WNH UKSW oraz zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli.

Studenci zobowiązani są do odbycia 150 godzin praktyk w szkole podstawowej. Istnieje możliwość zrealizowania części godzin praktyk w formie indywidualnych spotkań z uczniem i pod kontrolą szkolnego pedagoga.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)