Basics of General Didactics
General data
Course ID: | WH-FP-SP-I-2-PodDyd |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Basics of General Didactics |
Name in Polish: | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Student poznaje przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki a także główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole. Oprócz tego zostaje zaznajomiony z następującymi zagadnieniami: - cechy procesu nauczania-uczenia się; - klasa szkolna jako środowisko edukacyjne; - projektowanie działań edukacyjnych; - diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia; - wybrane aspekty systemu oświaty; |
Full description: |
(in Polish) Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole. 1.2. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Modele współczesnej szkoły: tradycyjny, humanistyczny, refleksyjny i emancypacyjny. Szkolnictwo alternatywne. Program ukryty szkoły. Współczesne koncepcje nauczania. Modele profesjonalizmu i ich implikacje dla edukacji nauczycieli. Edukacja do refleksyjnej praktyki. 1.3. Proces nauczania – uczenia się. Środowisko uczenia się. Szkolne uczenie się. Cele kształcenia - źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Zasady dydaktyki. Metody nauczania. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Style i techniki pracy z uczniami. Formy organizacji uczenia się. Środki dydaktyczne. 1.4. System oświaty. Organizacja i funkcjonowanie. Aspekty prawne funkcjonowania systemu oświaty i szkoły, elementy prawa oświatowego. Szkoła (w tym szkoła specjalna) i jej program. Europejski kontekst zmiany programu szkoły. Wzorce i modele programów nauczania. Programy przedmiotowe, międzyprzedmiotowe i blokowe. Programy autorskie. Ewaluacja programów. Treści nauczania. Plany pracy dydaktycznej. 1.5. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej. Ład i dyscyplina w szkole i w klasie. Poznawanie uczniów i motywowanie ich do nauki. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasie szkolnej. Edukacja włączająca. Indywidualizacja nauczania. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole. 1.6. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i charakterystyka ich funkcjonowania. Formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: przedszkola i szkoły ogólnodostępne, integracyjne oraz specjalne, klasy terapeutyczne, indywidualne nauczanie. 1.7. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrzszkolny system oceniania, sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. 1.8. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania, sztuka zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów. Edukacyjne zastosowania mediów. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. F. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Kraków 2011. 2. B. Niemierko, Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002. 3. W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po ukończeniu cyklu ćwiczeń poświęconych wybranym problemom dydaktyki ogólnej student: Wiedza • ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstaw dydaktyki ogólnej (FP1_W09) • dysponuje informacjami niezbędnymi dla nauczyciela przy planowaniu procesu dydaktycznego w warunkach szkolnych (FP1_W18) • zna podstawową terminologię z zakresu dydaktyki ogólnej (FP1_W05) Umiejętności • potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. różnych systemów dydaktycznych. (K_U01) • umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z organizacją procesu nauczania/uczenia się (K_U02) • samodzielnie planuje i realizuje proces nauczania/ uczenia się w warunkach szkolnych (K_U03) • posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację procesu dydaktycznego (K_U04) • posiada podstawowe umiejętności w zakresie ewaluacji procesu dydaktycznego (K_U05) • potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, środków dydaktycznych sprzyjających optymalizacji procesu dydaktycznego. (K_U08) Kompetencje społeczne • potrafi współpracować w zespole, planując i realizując wspólne projekty dydaktyczne (FP1_K02) • rozumie potrzebę stałego doskonalenia zawodowego (FP1_K01) • prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wyborem różnych procedur dydaktycznych (FP1_K04) Nakład pracy studenta: – 30 godzin uczestnictwa w ćwiczeniach – 30 godzin pracy własnej na lekturę rozszerzającą wybrane zagadnienia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania - samodzielne i zespołowe opracowanie zagadnień - karty pracy; - ćwiczenia w formułowaniu celów edukacyjnych, rozpoznawaniu i stosowaniu metod dydaktycznych, form pracy na lekcji; - udział w dyskusji; - przygotowanie scenariusza zajęć/konspektu lekcji. Ćwiczenia interaktywne: rozwiązywanie problemów; analiza i interpretacja tekstów źródłowych oraz tekstów naukowych. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze); b) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych pozycji bibliograficznych) c) aktywny udział w zajęciach d) zaliczenie końcowe w formie pisemnej uwzględniające zagadnienia, które były przedmiotem zajęć. Ocenie podlegają: – stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem ćwiczeń, - samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz – argumentacja – poprawność językowa |
Practical placement: |
(in Polish) Udział w praktykach możliwy po zaliczeniu zajęć Podstawy dydaktyki ogólnej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.