Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Problems of Language Correctness

General data

Course ID: WH-FP-SP-I-2-PoprJez
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Problems of Language Correctness
Name in Polish: Problemy poprawności językowej
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FP1_W22, FP1e_U06, FP1e_K02, FP1e_K04

Short description: (in Polish)

Kurs obejmuje najczęściej występujące problemy z zakresu poprawności językowej w praktyce redakcyjnej i edytorskiej oraz w tworzeniu tekstów własnych.

Full description: (in Polish)

Najczęściej występujące problemy językowe w praktyce redakcyjnej i edytorskiej:

Powierzchniowe i głębokie warstwy tekstu a poprawność językowa.

Literatura z zakresu poprawności językowej.

Postawy wobec poprawności językowej wg A. Markowskiego oraz wobec tekstu (autor, redaktor, czytelnik, miłośnik języka, mówca).

Problemy poprawnościowe w zakresie ortografii.

Poprawność frazeologiczna.

Interpunkcja - funkcje i użycie znaków interpunkcyjnych.

Poprawnościowe problemy powierzchni tekstu, składniowe, leksykalne i semantyczne.

Bibliography: (in Polish)

Bańko M. (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2006.

Bańko M. (red.), Wielki słownik wyrazów bliskoznacznych PWN, Warszawa 2005.

Bańko M. (red.), Wielki słownik wyrazów obcych PWN, Warszawa 2005.

Bańko M., Słownik dobrego stylu czyli wyrazy które się lubią, Warszawa 2006.

Bańko M., Słownik peryfraz, czyli wyrażeń omownych, Warszawa 2002.

Grzenia J., Słownik nazw geograficznych z wymową i odmianą, Warszawa 2008.

Jadacka H., Markowski A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, PWN, Warszawa 2008.

Kita M., Polański E., Słownik paronimów, czyli wyrazów mylonych, Warszawa 2004.

Kultura języka polskiego: tom I – A. Markowski, Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005; tom II – H. Jadacka, Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005; tom III – T. Karpowicz, Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.

Markowski A. (red.), Wielki słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa 2004.

Müldner-Nieckowski P., Lekarski Poradnik Językowy, (http://lpj.pl).

Müldner-Nieckowski P., Portal Frazeologia.pl (http://frazeologia.pl).

Müldner-Nieckowski P., Wielki słownik frazeologiczny języka polskiego, Warszawa 2003, 2004, 2005.

Müldner-Nieckowski P., Wielki słownik skrótów i skrótowców, Europa, Wrocław 2007.

Podracki J., Słownik interpunkcyjny języka polskiego z zasadami przestankowania, Warszawa 2004.

Polański E. (red.), Wielki słownik ortograficzny, PWN, Warszawa 2010.

Polański E., Zasady pisowni i interpunkcji, PWN, Warszawa 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, ma świadomość złożoności języka, zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej.

Na poziomie podstawowym potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu zarówno tekstów autorów żyjących, jak i dzieł dawniejszych.

Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.

Potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym krytykę tekstu w odniesieniu do nieskomplikowanych dzieł literatury dawniejszej (XVI-XX wiek).

Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym.

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu edytora, wydawcy, redaktora.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena obecności na zajęciach (maks. 2 nieobecności usprawiedliwione), ocena udziału studenta w dyskusjach i analizach w czasie konwersatorium. Zaliczenie kolokwium końcowego testowego.

1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który zrealizował w pełni zakładane efekty kształcenia.

2. Jeśli student nie w pełni nabył umiejętność zdobywania informacji naukowych i nie w pełni zna metody i narzędzia interpretacyjne, otrzymuje ocenę dobra.

3. Ocenę dostateczne otrzymuje student, który opanował jedynie podstawowe narzędzia badań językowych i (albo) edycyjnych, i zdobywa informacje z pomocą wykładowcy.

4. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie ma świadomości swoich braków i konieczności doskonalenia. Nie zna metod analizy i nie umie ich stosować.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)