Language Stereotypes
General data
Course ID: | WH-FP-SP-I-2-SterJez |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Language Stereotypes |
Name in Polish: | Stereotypy językowe |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty specjalizacyjne dla II roku kulturoznawstwa |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: zdobycie wiedzy dotyczącej stereotypów językowych oraz umiejętności rozpoznawania cech stereotypowych w systemie języka, w tekstach i dyskursie. |
Full description: |
(in Polish) Cel główny realizowany jest poprzez omówienie następujących tematów: stereotyp – historia terminu, koncepcje definicyjne, funkcje, odmiany stereotyp jako element językowego obrazu świata językowy obraz świata etnolingwistyka wykładniki stereotypizacji metody badań stereotypów definicja kognitywna i pragmatyczno-funkcjonalna autostereotypy i heterostereotypy stereotypy niektórych narodowości, mieszkańców regionów oraz zawodów |
Bibliography: |
(in Polish) J. Anusiewicz, M. Fleischer, A. Dąbrowska, Językowy obraz świata a kultura, [w:] Język a Kultura, tom 13, 2000. J. Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku, Lublin 2009. J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006. W. Chlebda, Stereotyp jako jedność języka, myślenia i działania, [w:] Język a Kultura, tom 12, 1998. G. Habrajska, Prototyp - stereotyp - metafora, [w:] Język a Kultura, tom 12, 1998. G. Habrajska, Stereotyp w komunikacji. [w:] Postscriptum Polonistyczne, tom 1(1), 2008. O. Leszczak, Stereotypy w komercyjnym i politycznym dyskursie reklamowym, [w:] Przeszłość i teraźniejszość, Toruń 2010, s. 324 - 347. O. Leszczak, Stereotypy etnicznych obrazów świata w aspekcie typologii cywilizacji. Metodologiczne zalążki badania kontrastywnego, [w:] w: Polityczne, gospodarcze i kulturowe aspekty relacji Polski z krajami byłego ZSRR, Kielce 2011, s. 127-140. W. Nowak, Teoretyczne i metodologiczne problemy badań stereotypów, [w:] Rocznik Socjologiczny Rodziny UAM, 1999. J. Tambor, Stereotyp i prototyp - znaczenia terminów, [w] Postscriptum Polonistyczne, tom 1(1), 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po pozytywnym zakończeniu kursu student: -zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa; -zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze; -potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych; -potrafi przygotować wystąpienia ustne oraz prezentacje multimedialne w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych; -uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego; -ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) zaliczenie pisemnej pracy kontrolnej na koniec semestru zaliczenie prezentacji aktywność frekwencja (możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione, tj. 4 godz. akad.) |
Classes in period "Summer semester 2019/20" (past)
Time span: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Mateusz Kowalski, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Mateusz Kowalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: zdobycie wiedzy dotyczącej stereotypów językowych oraz umiejętności rozpoznawania cech stereotypowych w systemie języka, w tekstach i dyskursie. |
|
Full description: |
(in Polish) Cel główny realizowany jest poprzez omówienie następujących tematów: stereotyp – historia terminu, koncepcje definicyjne, funkcje, odmiany stereotyp jako element językowego obrazu świata językowy obraz świata etnolingwistyka wykładniki stereotypizacji metody badań stereotypów definicja kognitywna i pragmatyczno-funkcjonalna autostereotypy i heterostereotypy stereotypy niektórych narodowości, mieszkańców regionów oraz zawodów |
|
Bibliography: |
(in Polish) J. Anusiewicz, M. Fleischer, A. Dąbrowska, Językowy obraz świata a kultura, [w:] Język a Kultura, tom 13, 2000. J. Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku, Lublin 2009. J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006. W. Chlebda, Stereotyp jako jedność języka, myślenia i działania, [w:] Język a Kultura, tom 12, 1998. G. Habrajska, Prototyp - stereotyp - metafora, [w:] Język a Kultura, tom 12, 1998. G. Habrajska, Stereotyp w komunikacji. [w:] Postscriptum Polonistyczne, tom 1(1), 2008. O. Leszczak, Stereotypy w komercyjnym i politycznym dyskursie reklamowym, [w:] Przeszłość i teraźniejszość, Toruń 2010, s. 324 - 347. O. Leszczak, Stereotypy etnicznych obrazów świata w aspekcie typologii cywilizacji. Metodologiczne zalążki badania kontrastywnego, [w:] w: Polityczne, gospodarcze i kulturowe aspekty relacji Polski z krajami byłego ZSRR, Kielce 2011, s. 127-140. W. Nowak, Teoretyczne i metodologiczne problemy badań stereotypów, [w:] Rocznik Socjologiczny Rodziny UAM, 1999. J. Tambor, Stereotyp i prototyp - znaczenia terminów, [w] Postscriptum Polonistyczne, tom 1(1), 2008. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.