Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Teaching Polish as a Foreign Language part 2

General data

Course ID: WH-FP-SP-II-2-JPJO-W
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of Teaching Polish as a Foreign Language part 2
Name in Polish: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego (cz. II)
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wykłady z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, cz. II mają na celu wybranie przez studentów, już po praktykach zawodowych, najbardziej optymalnych i efektywnych metod nauczania oraz utrwalenie treści programowych na każdym z poziomów nauczania jpjo oraz dobrania odpowiednich metod nauczania do poziomu grupy, preferencji osobowościowych studentów.

Full description: (in Polish)

Wykłady z metodyki njpjo, cz. II mają umożliwić poznanie podejścia zadaniowego do nauczania i uczenia się języków obcych, w tym języka polskiego jako obcego. Mają pogłębić i utrwalić poznanie podejścia komunikacyjnego i perspektywy zadaniowej. Poza tym poznanie europejskiego systemu opisu kształcenia językowego ESOKJ oraz programów nauczania języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach biegłości językowej.

Bibliography: (in Polish)

I. Janowska, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.

Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, praca zbiorowa pod red. E. Lipińskiej i A. Seretny, Kraków 2006.

I. Janowska, Planowanie lekcji języka obcego, podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków 2010.

Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa 2009.

Programy nauczania języka polskiego jako obcego. poziomy A1-C2, praca zbiorowa pod red. I. Janowskiej, E. lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011.

40 koncepcji dobrych lekcji, pod red. A. Rabiej, H. Marczyńskiej i B. Zaręby, Kraków 2011.

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003

J. Krajka, Lekcja a metoda nauczania. Modele lekcji języka obcego w: Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa 2009.

M. Żylińska, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. teoria i praktyka, Warszawa 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

FP2g_W09: Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu

psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw

nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną

wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej

zmienności jego znaczeń;

ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych

dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą

glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; zna wszystkie

podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka

polskiego jako obcego;

zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w

glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb

grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta,

a także metody testowania i certyfikowania znajomości

języka polskiego jako obcego.

FP2g_U03: Potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich

poziomach zaawansowania, stosując znane zasady

ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a

także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego

jako obcego.

OPIS ECTS:

- udział w zajęciach – 30 godzin

- przygotowanie do zajęć – 30 godzin

- przygotowanie do egzaminu – 30 godzin

- przygotowanie konspektu lekcji - 15 godzin

- samodzielna lektura – 15 godzin

120 godzin=4 punkty ECTS

75 godzin=3 punkty ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

METODY OCENIANIA

Wykład na II roku specjalizacji z metodyki kończy egzamin, składający się z trzech części, pisemnej, ustnej oraz wliczona jest również ocena z praktyki. Na zakończenie wykładu studenci są zobowiązani do napisania konspektu lekcji jpjo z zastosowaniem wybranej metody niekonwencjonalnej i przeprowadzenia mini lekcji.

KRYTERIA OCENIANIA

Bardzo dobrą ocenę (5) uzyskuje Student, który:

FP2g_W09

- Ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń. Ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; bardzo dobrze zna wszystkie podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka polskiego jako obcego. Bardzo dobrze zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta, a także metody testowania i certyfikowania znajomości języka polskiego jako obcego

FP2g_U03

- bardzo dobrze potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich poziomach zaawansowania, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego..

Dobrą ocenę (4) uzyskuje Student, który:

FP2g_W09

- ma dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń. Ma dobrze uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; dobrze zna wszystkie podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka polskiego jako obcego. Dobrze zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta, a także metody testowania i certyfikowania znajomości języka polskiego jako obcego

FP2g_U03

- dobrze potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich poziomach zaawansowania, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego..

Dostateczną ocenę (3) uzyskuje Student, który:

FP2g_W09

- ma słabo uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń. Ma słabo uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; dobrze zna wszystkie podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka polskiego jako obcego. Słabo zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta, a także metody testowania i certyfikowania znajomości języka polskiego jako obcego

FP2g_U03

- sałbo potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich poziomach zaawansowania, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego..

Niedostateczną ocenę (2) uzyskuje Student, który

- nie spełnia kryteriów ujętych w efektach kształcenia.

Practical placement: (in Polish)

Zgodnie z regulaminem praktyk glottodydaktycznych

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)