Methodology of Teaching Polish as a Foreign Language part 2
General data
Course ID: | WH-FP-SP-II-2-JPJO-W |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of Teaching Polish as a Foreign Language part 2 |
Name in Polish: | Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego (cz. II) |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykłady z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, cz. II mają na celu wybranie przez studentów, już po praktykach zawodowych, najbardziej optymalnych i efektywnych metod nauczania oraz utrwalenie treści programowych na każdym z poziomów nauczania jpjo oraz dobrania odpowiednich metod nauczania do poziomu grupy, preferencji osobowościowych studentów. |
Full description: |
(in Polish) Wykłady z metodyki njpjo, cz. II mają umożliwić poznanie podejścia zadaniowego do nauczania i uczenia się języków obcych, w tym języka polskiego jako obcego. Mają pogłębić i utrwalić poznanie podejścia komunikacyjnego i perspektywy zadaniowej. Poza tym poznanie europejskiego systemu opisu kształcenia językowego ESOKJ oraz programów nauczania języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach biegłości językowej. |
Bibliography: |
(in Polish) I. Janowska, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, praca zbiorowa pod red. E. Lipińskiej i A. Seretny, Kraków 2006. I. Janowska, Planowanie lekcji języka obcego, podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków 2010. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa 2009. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. poziomy A1-C2, praca zbiorowa pod red. I. Janowskiej, E. lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011. 40 koncepcji dobrych lekcji, pod red. A. Rabiej, H. Marczyńskiej i B. Zaręby, Kraków 2011. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003 J. Krajka, Lekcja a metoda nauczania. Modele lekcji języka obcego w: Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa 2009. M. Żylińska, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. teoria i praktyka, Warszawa 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) FP2g_W09: Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń; ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; zna wszystkie podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka polskiego jako obcego; zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta, a także metody testowania i certyfikowania znajomości języka polskiego jako obcego. FP2g_U03: Potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich poziomach zaawansowania, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego. OPIS ECTS: - udział w zajęciach – 30 godzin - przygotowanie do zajęć – 30 godzin - przygotowanie do egzaminu – 30 godzin - przygotowanie konspektu lekcji - 15 godzin - samodzielna lektura – 15 godzin 120 godzin=4 punkty ECTS 75 godzin=3 punkty ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) METODY OCENIANIA Wykład na II roku specjalizacji z metodyki kończy egzamin, składający się z trzech części, pisemnej, ustnej oraz wliczona jest również ocena z praktyki. Na zakończenie wykładu studenci są zobowiązani do napisania konspektu lekcji jpjo z zastosowaniem wybranej metody niekonwencjonalnej i przeprowadzenia mini lekcji. KRYTERIA OCENIANIA Bardzo dobrą ocenę (5) uzyskuje Student, który: FP2g_W09 - Ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń. Ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; bardzo dobrze zna wszystkie podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka polskiego jako obcego. Bardzo dobrze zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta, a także metody testowania i certyfikowania znajomości języka polskiego jako obcego FP2g_U03 - bardzo dobrze potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich poziomach zaawansowania, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego.. Dobrą ocenę (4) uzyskuje Student, który: FP2g_W09 - ma dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń. Ma dobrze uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; dobrze zna wszystkie podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka polskiego jako obcego. Dobrze zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta, a także metody testowania i certyfikowania znajomości języka polskiego jako obcego FP2g_U03 - dobrze potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich poziomach zaawansowania, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego.. Dostateczną ocenę (3) uzyskuje Student, który: FP2g_W09 - ma słabo uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń. Ma słabo uporządkowaną wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą glottodydaktykę, psychologię, pedagogikę; dobrze zna wszystkie podręczniki glottodydaktyczne oraz warsztat lektora języka polskiego jako obcego. Słabo zna i wykorzystuje najnowsze tendencje metodyczne w glottodydaktyce i sposoby dostosowania metody do potrzeb grupy lub indywidualnych, osobowościowych cech studenta, a także metody testowania i certyfikowania znajomości języka polskiego jako obcego FP2g_U03 - sałbo potrafi efektywnie i od początku uczyć cudzoziemców języka polskiego jako obcego tylko po polsku na wszystkich poziomach zaawansowania, stosując znane zasady ortoepiczne, gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne, a także z zakresu emisji głosu w nauczaniu języka polskiego jako obcego.. Niedostateczną ocenę (2) uzyskuje Student, który - nie spełnia kryteriów ujętych w efektach kształcenia. |
Practical placement: |
(in Polish) Zgodnie z regulaminem praktyk glottodydaktycznych |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.