Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Language of Advertisement

General data

Course ID: WH-FP-SP-II-2-JezRek
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Language of Advertisement
Name in Polish: Język reklamy
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi metodami tworzenia kampanii reklamowej (reklama prasowa), wykorzystywanych na poszczególnych etapach tworzenia tego typu komunikacji (od konceptu komunikacyjnego, poprzez pracę nad budową przekazy słownego i wizualnego aż do finalizacji projektu reklamowego). Poza wprowadzeniem teoretycznym, studenci otrzymają praktyczne wskazówki do analizy i interpretacji czynników wpływających na skuteczność i poprawność komunikacji reklamowej (przygotowanie briefu do agencji badawczej, dobór środków językowych do budowy określonego sloganu, językowo-wizualna budowa komunikatu reklamowego).

Full description: (in Polish)

Omawiana na zajęciach problematyka koncentrować się będzie się wokół kilku zagadnień kluczowych, tzn.:

• Reklama jako gatunek (definicja, historia, aspekt komunikacyjny) (2h)

• Podstawowe błędy w tworzeniu reklamy wizualnej (2h)

• Tworzenie strategii reklamowej (brief, rodzaje strategii kreacyjnej, struktura komunikatu reklamowego) (2h)

• Psychologia w reklamie (językowe środki perswazji, manipulacji, wpływ na odbiorcę, próby zmiany postaw) (6h)

• Kompozycja wizualno-werbalna reklamy (językowy obraz świata, copywriting, ikonosfera) (4h)

• Analiza socjologiczno-psychologiczna odbiorców przekazów reklamowych (2h)

• Kulturowe determinanty w zachowaniach odbiorców przekazów reklamowych/ konsumentów (4h)

• Język – skuteczne narzędzie reklamy (leksyka, frazeologia, składnia, środki retoryczne)(4h)

• Edukacyjny aspekt reklamy: reklama społeczna a komercyjna (2h)

Nakład pracy studenta:

30 godz. - aktywne uczestnictwo w zajęciach

15 godz. - przygotowanie do zajęć (autorstwo tekstów, redakcja)

10 godz. - przygotowanie własnych prezentacji do konkretnych zagadnień

15 godz. - przygotowanie publicznego wystąpienia/prezentacji projektu

Bibliography: (in Polish)

1. Albin K, Reklama. Przekaz. Odbiór. Interpretacja, Warszawa-Wrocław 2002.

2. Bralczyk J, Język na sprzedaż, Warszawa 1996.

3. Doliński D, Psychologia reklamy, Wrocław 2001.

4. Kamińska-Szmaj I., Słownictwo charakterystyczne dla tekstów reklamowych,

PJ 1998, 6.

5. Lewiński P.H, Retoryka reklamy, Wrocław 1999.

6. Lubaś W, Język w komunikacji, perswazji i w reklamie, Dąbrowa Górnicza 2006.

7. Maćkiewicz J, Metafora w reklamie, w: Kreowanie świata w tekstach, red. A. M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995.

8. Pitrus A, Znaki na sprzedaż. W stronę integracyjnej teorii reklamy, Kraków 2005.

9. Skowronek K, Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 2001.

10. Szczęsna E, Poetyka reklamy, Warszawa 2003.

11. Zimny R, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty w obszarze wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiągnięte zostaną takimi metodami jak: wykład problemowy, wykład konwersacyjny, ćwiczenia praktyczne.

Student posiądzie wiedzę o uwarunkowaniach wizualno-językowej budowy skutecznej reklamy, a jednocześnie nabędzie umiejętności krytycznej analizy reklam – zwłaszcza prasowych. Dodatkowo posiądzie umiejętności umożliwiające zaplanowanie użytecznego badania na określonym etapie rozwoju idei kreatywnej, obejmujące operacjonalizację problemu badawczego (zwłaszcza językowego), sporządzenie briefu dla agencji reklamowej/badawczej oraz analizę i interpretację wyników przeprowadzonego badania.

Wiedza:

Student:

KU2_W02 -ma pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii badań nauk humanistycznych i wybranych nauk społecznych w oparciu o ogólną metodologię nauk

KU2_W05 - zna gruntownie narzędzia metodologiczne oraz kategorie badawcze kulturoznawstwa i pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych

KU2_W08 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych

Umiejętności:

Student:

KU2_U01 -potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych

KU2_U02 - umie w sposób samodzielny pozyskiwać informacje z różnorodnych źródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadającym postepowaniu badawczemu w obszarze nauk o kulturze i dyscyplin pokrewnych, rozwijać swoje kompetencje badawcze i zawodowe, oraz kierować swoją karierą zawodową

Kompetencje społeczne:

Student:

KU2_K05 - umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego

KU2_K10 - Potrafi świadomie użytkować nowe technologie medialne i sieciowe w zakresie aktywności komunikacyjnej, edukacyjno-badawczej i artystycznej

Assessment methods and assessment criteria:

Learning outcomes will be verified during a public (in front of other students attending classes and conducting classes) presentation of the group's work project. The results of the group's work will also be verified during the presentation, and will be subject to analysis and seminar discussion.

Assessment methods in the area of ​​knowledge: checking reading literacy (oral), reporting the literature on the subject.

Assessment methods in the area of ​​skills: discussion in class, oral analysis of advertising examples presented in class based on acquired knowledge

Assessment methods in the area of ​​social competences: assessment of teamwork skills, making presentations and presenting them to the public, project work.

ASSESSMENT:

Knowledge:

Rating:

- 2 (insufficient) - the student does not show knowledge related to the basic features that distinguish individual types of advertising texts,

- 3 (sufficient) - the student has knowledge of the basic features and types of advertising texts

- 4 (good) - the student has knowledge of the basic features of most types of advertising texts as persuasive messages and knows how to create and edit them,

- 5 (very good) - the student demonstrates knowledge of all modern types of advertising texts; knows how to edit them by themselves, is aware of ways to conduct a critical analysis of advertising messages, including errors and the most important generic features

Skills:

Rating:

- 2 (insufficient) - the student cannot write or edit the text being an advertising message,

 -3 (sufficient) - the student is able to indicate the basic features that differentiate individual types of advertising texts, but cannot write them by himself

- 4 (good) - the student creates and edits various types of texts in the field of advertising, can create a critical analysis of texts of a similar advertising nature

- 5 (very good) - the student freely creates any advertising texts, conducts a critical analysis of competitive texts based on his knowledge as well as the latest market trends in this field

Social competence:

an element necessary to obtain a positive grade (in addition to fulfilling certain criteria in the field of knowledge and skills) is the student's ability to cooperate in a group (during project preparations and during group presentation of work).

In addition to class attendance (two unexcused absences are allowed) and reading the recommended literature determined in class - the final grade is the result of two / three partial grades. The two basic partial grades are the summary evaluation (of the teacher) of all tasks performed by the group and the evaluation of the work of individual group members by the boss and the evaluation of the boss by the group members. In addition, each participant in the group can improve their assessment (or pass extra-curricular absence) by means of a third partial assessment - preparation of a language analysis selected by the person conducting the language-related issues in advertising.

Practical placement:

not applicable

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)