History of 20th century Polish literature
General data
Course ID: | WH-FP-W-WDW(XX/XXIW) |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of 20th century Polish literature |
Name in Polish: | Wprowadzenie do współczesności (Historia literatury polskiej XX/XXI wieku) |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | WIEDZA FP2_W01 FP2_W11 UMIEJĘTNOŚCI FP2_U01 FP2_U07 FP2_U11 KOMPETENCJE SPOŁECZNE FP2_K01 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: uzyskanie wiedzy o najnowszej literaturze polskiej i umiejętności jej rozumienia w szerokich kontekstach kulturowych Wymagania wstępne:kurs historii literatury XX wieku. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Kulturowe i cywilizacyjne aspekty przełomu 1989. Rozpad i powrót centrali. Przełom pokoleniowy. Klasycyści i barbarzyńcy. Krytycy i jurorzy. Spór o kształt życia literackiego. Główne nurty prozy 1989-2009. Poezja - juwenilia i senilia. Poeci, których nie ma (o rocznikach 50.). Eksplozja intymistyki. Krótka historia form granicznych. Esej, reportaż, felieton. Co się stało z dramatem? Spełnienia i niespełnienia literatury najnowszej. Metody oceny:egzamin ustny |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura I. Debiuty poetyckie: 1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007 2. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Kamień pełen pokarmu. Księga wierszy z lat 1987-1999 , New York, 1999 3. Wojciech Wencel, Wiersze zebrane, Warszawa 2003, Imago mundi, Warszawa 2005 4. Janusz Szuber, Pianie kogutów, Kraków 2008 Do wyboru trzy tomy poetyckie: Wojciech Bonowicz, Pełne morze (2006) Tadeusz Dąbrowski, Czarny kwadrat (2009). Jacek Dehnel, Żywoty równoległe (2004) Krzysztof Koehler, Trzecia część (2003) Jacek Podsiadło, I ja pobiegłem w tę mgłę. Wiersze wybrane (2002). Tomasz Różycki, Kolonie (2006) Andrzej Sosnowski, Po tęczy (2007) Dariusz Suska, Czysta ziemia (2008). Artur Szlosarek, Pod obcym niebem (2005) II. Kontynuacje poetyckie: 5. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998. 6. Julia Hartwig, To wróci, Warszawa 2007; 7. Zbigniew Herbert, Elegia na odejście, Wrocław 1990; Rovigo Wrocław 1992 ; Epilog burzy, Wrocław 1998, 8. Ewa Lipska, Drzazga, Kraków 2006, 9. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków 2002. 11. Tadeusz Różewicz, Matka odchodzi Wrocław 1999; Szara strefa Wrocław 2002; Wyjście, Wrocław 2004, 12. Jarosław Marek Rymkiewicz, Zachód słońca w Milanówku, Warszawa 2002 13. Wisława Szymborska, Dwukropek, Kraków 2005 14. Adam Zagajewski, Anteny, Kraków 2005; Do wyboru trzy tomy różnych autorów: Zbigniew Jankowski, Wielkie tło (2001) Urszula Kozioł, Supliki (2005); Przelotem (2007) Ryszard Krynicki, Kamień, szron (2005) Joanna Pollakówna, Skąpa jasność(1999) Piotr Sommer, Piosenka pasterska (1999); Dni i noce (2009) Adam Zagajewski, Ziemia ognista (1994); Płótno (2002); Powrót (2003) III. Proza, dramat, esej. Debiuty: 15. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2005 16. Andrzej Stasiuk, Jadąc do Babadag, Wołowiec 2004 17. Olga Tokarczuk, Prawiek i inne czasy, Kraków 2005 18. Magalena Tulli, Sny i kamienie, Warszawa 1995 19. Jerzy Sosnowski, Ach , Kraków 2005 Do wyboru dwie książki różnych autorów: Stefan Chwin, Hanemann, (1995), Złoty pelikan (2003) Jacek Dukaj, Lód (2007) Paweł Huelle, Castorp (2004); Ostatnia Wieczerza (2007) Antoni Libera, Madame (1998) Olga Tokarczuk, Bieguni (2007) Magdalena Tulli, Skaza (2006) IV Proza, dramat, esej kontynuacje: 20. Gustaw Herling-Grudziński, Gorący oddech pustyni, Warszawa 1997 21. Zbigniew Herbert, Labirynt nad morzem, Warszawa 2000 22. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005 22. Ryszard Kapuściński, Imperium, Warszawa 1993 23. Czesław Miłosz, O podróżach w czasie, Kraków 2004 24. Sławomir Mrożek, Miłość na Krymie wyd. II Kraków 2000 20. Wiesław Myśliwski, Widnokrąg, Kraków 2007 21. Stanisław Lem, Okamgnienie Kraków 2000 Do wyboru trzy książki różnych autorów: Henryk Grynberg, Memorbuch (2000) Hanna Krall, To ty jesteś Daniel (2001) Janusz Krasiński, Twarzą do ściany (1996) Zygmunt Kubiak, Brewiarz Europejczyka (1999) Marek Nowakowski, Nekropolis (2005) Włodzimierz Odojewski, Czas odwrócony (2002) Kazimierz Orłoś, Dziewczyna z ganku (2006) Opracowania: 1. Tomasz Burek, Dziennik kwarantanny, Kraków 2001 2. Literatura Polska 1990-2000, t.1-2, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2002 3. Przemysław Czapliński, Piotr Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, wyd. II poprawione, Kraków 2000 4. Jerzy Jarzębski, Apetyt na przemianę. Notatki o prozie współczesnej, Kraków 1997 5. Teresa Walas, Zrozumieć swój czas. Kultura polska po komunizmie – rekonesans, Kraków 2003. 6. Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej, red. A. Brodzka, L. Burska, Warszawa 1998. 7. Polska proza i poezja po 1989 wobec tradycji, pod red. A. Główczewskiego i M. Wróblewskiego, Toruń 2007. 8. Maciej Urbanowski, Dezerterzy i żołnierze, Kraków 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EFEKTY KSZTAŁCENIA FP2_W01; FP2_W11 Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. Ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach Periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych. FP2_U01; FP2_U07; FP2_U11 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami. Student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. FP2_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. OPIS ECTS: - udział w zajęciach – 30 godzin - przygotowanie do zajęć – 30 godzin - przygotowanie prezentacji – 8 godzin - przygotowanie pracy pisemnej – 7 godzin osoby. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metodą sprawdzania osiągniętych efektów kształcenia jest egzamin ustny. Kryteria oceniania: 1. Aby osiągnąć ocenę bardzo dobrą, student powinien w pełni opanować wszystkie zakładane efekty kształcenia. 2. Jeśli ma kłopoty z formułowaniem krytycznych sądów, popełnia błędy językowe lub ma drobne luki w opanowaniu materiału - otrzymuje ocenę dobrą. 3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy nie potrafi myśleć krytycznie, nie w pełni opanował materiał literacki, ma kłopoty z formułowaniem myśli. 4. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ujawniając ogromne braki dotyczące zakładanych elementów wiedzy i umiejętności. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.