History of Poland
General data
Course ID: | WH-FP-WM-HP.1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of Poland |
Name in Polish: | Historia Polski |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) FP1_W10 FP1_U07 FP1_K06 |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Ukazanie historii Polski - od powstania państwa do rozbiorów – na tle dziejów powszechnych. Umiejętność rozumienia i interpretacji zjawisk oraz procesów dziejowych. |
Full description: |
(in Polish) Wykłady służą wyjaśnieniu zjawisk i procesów historycznych, zachodzących w Polsce od czasów wczesnego średniowiecza do współczesności. Dotyczą najważniejszych wydarzeń politycznych,społecznych, gospodarczych, religijnych i kulturowych. Ukazują m. in. okoliczności i proces budowy państwa polskiego w okresie piastowskim, kształtowanie się społeczeństwa stanowego, wyjątkowość demokracji szlacheckiej, przyczyny i skutki zaborów oraz wpływ dziejów Polski w tym okresie na obecny kształt polskiej kultury i społeczeństwa. |
Bibliography: |
(in Polish) H. Samsonowicz i in., Polska na przestrzeni wieków, Warszawa 2007 N. Davis, Serce Europy. Krótka historia Polski, Londyn 1995 S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków, różne wydania. M. Markiewicz, Historia Polski 1492-1795, Kraków, różne wydania. N. Davies, Boże Igrzysko. Historia Polski, Kraków, różne wydania. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Ma uporządkowaną wiedze z zakresu historii Polski, uwzględniającą najnowsze badania historyczne, oraz zna jej wpływ na rozwój kultury, zwłaszcza na rozwój języka i literatury polskiej (FP1_W10). Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych (FP1_U01). Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju Europy (FP1_K05). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin po drugim semestrze. - test z pojęć / dat / osób 50 % oceny końcowej - egzamin ustny 50 % oceny końcowej Ocena Obie części egzaminu oceniane będą w systemie punktowym, a ocena końcowa z przedmiotu będzie stosowna do sumy zdobytych punktów. 0-59,5 pkt.: ndst; 60-67 pkt.: dst; 67,5-74,5 pkt.: dst +; 75-83 pkt.: db; 83,5-91,5 pkt.: db+; 92-100 pkt. Kryteria oceny egzaminu ustnego: Każdy student losuje zestaw trzech pytań, z których jedno odnosi się do średniowiecza bądź epoki nowożytnej, drugie obejmuje epokę rozbiorową bądź dzieje Polski w XX i XXI wieku, a trzecie ma charakter przekrojowy. Za pierwsze dwa można otrzymać maksimum 15 punktów, za trzecie - 20. W ocenie pod uwagę brane będą: - znajomość podstawowych faktów, osób, pojęć związanych z omawianym zagadnieniem - prawidłowe posługiwanie się terminologią - umiejętność łączenia faktów historycznych w ciągi przyczynowo-skutkowe - umiejętność dostrzegania szerszego tła społecznego, politycznego, kulturowego omawianego zagadnienia - umiejętność formułowania spójnej, logicznej i poprawnej jezykowo wypowiedzi |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.