Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Historical grammar of Polish Language

General data

Course ID: WH-FPZ-C-GH.1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Historical grammar of Polish Language
Name in Polish: Gramatyka historyczna
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) WIEDZA

FP1_W01

FP1_W02

UMIEJĘTNOŚCI

FP1_U01

FP1_U03

FP1_U05

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

FP1_K01

FP1_K02

FP1_K05

FP1_K06

FP1_K07

Short description:

Level of the course: classes at basic level.

Objectives of the course:

Knowledge and understanding of historical phenomena and processes in the Polish language from its beginnings to the present. Ability to use specialized language of historical linguistics. Application of knowledge to analyze the historical relics of Polish. Ability to independently gather information and expand knowledge.

Entrance requirements:

Knowledge of the grammatical system of modern Polish. Knowledge and understanding of contemporary phenomena and language processes. Ability to use specialist language in synchronous linguistics.

Full description:

Course contents:

Polish language against the background of Slavonic languages (including the grammar of Old Church Slavonic necessary to understand the mechanisms of development of the Polish ethnic language). The evolution of the grammatical system: selected issues from the development of phonetics and phonology (the Proto-Indo-European period, Proto-Slavonic period, historical Polish); selected issues of development of inflection and syntax (the Proto-Indo-European period, Proto-Slavonic period, historical Polish). Lexical resource of historical Polish language (selected issues of semantics, etymology, word formation).

Historical-linguistic analysis of Old Polish texts.

Assessment methods:

Systematic assessment of participation in classes, preparation for classes, exercises.

Credits after presentation of subsequent parts of the material.

Written final exam.

Bibliography:

Janusz Strutyński, Elementy gramatyki historycznej języka polskiego, Kraków 1991 i wyd. nast.

Stanisław Rospond, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1973 i wyd. nast.

Bronisław Wieczorkiewicz, Roxana Sinielnikoff, Elementy gramatyki historycznej języka polskiego, Warszawa 1965.

Władysław Kuraszkiewicz, Podstawowe wiadomości z gramatyki historycznej języka polskiego, Warszawa 1970.

K. Długosz-Kurczab, S. Dubisz, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1998 i wyd. nast.

Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Warszawa 1991.

Wiesław Wydra, Wojciech Ryszard Rzepka, Chrestomatia staropolska. Teksty do 1543 roku, Wrocław 1984 i wyd. nast.

Teksty staropolskie. Analizy i interpretacje, red. W. Decyk-Zięba i S. Dubisz, Warszawa 2003.

Lektura uzupełniająca

Grupa I:

Ewa Siatkowska, Rodzina języków zachodniosłowiańskich, Warszawa 1992.

Leszek Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984.

Zdzisław Stieber, Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, Warszawa 1979.

Zenon Klemensiewicz, Tadeusz Lehr-Spławinski, Stanisław Urbańczyk, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1965 i inne wyd.

Władysław Kuraszkiewicz, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1972.

Ewa Ostrowska, Z dziejów języka polskiego i jego piękna, Kraków 1978.

Stanisław Urbańczyk, Szkice z dziejów języka polskiego, Warszawa 1968.

Stanisław Urbańczyk, Prace z dziejów języka polskiego, Wrocław 1979.

Grupa II:

Halina Koneczna, Charakterystyka fonetyczna języka polskiego na tle języków słowiańskich, Warszawa 1965.

Zdzisław Stieber, Historyczna i współczesna fonologia języka polskiego, Warszawa 1966.

Witold Mańczak, Polska fonetyka i morfologia historyczna, Warszawa 1983.

S. Dubisz, Rozwój polskiego systemu fonologicznego, [w:] Studia z historii języka polskiego, red. W. Kupiszewski, Warszawa 1994, s. 9-19.

Władysława Krążek-Bryłowa, Warianty fleksyjne w historii języka polskiego, [w:] T. Skubalanka, W. Krążek-Bryłowa, Wariantywność polskiej fleksji, Wrocław 1992.

Krystyna Kleszczowa, Staropolskie kategorie słowotwórcze i ich perspektywiczna ewolucja. Rzeczowniki, Katowice 1998.

Krystyna Pisarkowa, Historia składni języka polskiego, Wrocław 1984.

Grupa III:

K. Długosz-Kurczab, S. Dubisz, Gramatyka historyczna języka polskiego w testach, ćwiczeniach i tematach egzaminacyjnych, Gdańsk 1999.

Gramatyka historyczna języka polskiego. Materiały do ćwiczeń, wybór H. Karaś, Warszawa 1994.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

udział w ćwiczeniach 15

przygotowanie do ćwiczeń 10

konsultacje 5

przygotowanie do kolokwium 7

suma 37/15 ~2,5

Wiedza:

posiada wiedzę o zakresie i znaczeniu języka polskiego w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu językoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem gramatyki historycznej języka polskiego, zna i rozumie podstawową terminologię, ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane procesy fonetyczne (które rozróżnia, nazywa i odtwarza) i zagadnienia z fleksji imiennej i werbalnej (które wymienia, rozpoznaje i definiuje) w obszarze gramatyki historycznej języka polskiego.

Umiejętności:

potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk językowych w tekstach, porównuje i opracowuje teksty źródłowe, umie zdobywać i dobierać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze, potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami z zakresu językoznawstwa.

Kompetencje społeczne:

ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role i akceptuje je, ma świadomość roli wiedzy o języku w budowaniu tożsamości narodowej, rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)