Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Descriptive Grammar of Polish Language

General data

Course ID: WH-FPZ-C-GOJP.2.1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Descriptive Grammar of Polish Language
Name in Polish: Gramatyka opisowa języka polskiego
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) FP1_W02

FP1_W17

FP1_W22

FP1_U05

FP1_K01

FP1_K06

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu fleksji i wykształcenie umiejętności dokonywania analizy fleksyjnej form wyrazowych.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia fleksji I. Wyraz, forma wyrazowa, leksem. Kategorie fleksyjne i klasyfikujące i ich wartości. Neutralizacja opozycji fleksyjnych. Synkretyzm. Leksemy defektywne.

2. Podstawowe pojęcia fleksji II. Budowa formy wyrazowej. Temat i wykładniki fleksyjne. Morfemy. Formy syntetyczne i analityczne. Formy fuzyjne i aglutynacyjne.

3. Klasyfikacja leksemów na części mowy: podział tradycyjny, klasyfikacja Z. Saloniego.

4. Dyskusyjne kwestie klasyfikacji leksemów: zaimki, liczebniki, czasowniki niewłaściwe, imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe.

5. Leksemy nieodmienne. Kryteria rozróżniania nieodmiennych części mowy.

6. Kategorie imienne: rodzaj, liczba, przypadek. Problem stopnia.

7. Kategorie werbalne: tryb, czas, osoba. Problem aspektu i strony.

Bibliography: (in Polish)

Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa (różne wydania).

Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel, T. 1., Warszawa (różne wydania).

Saloni Z., Co istnieje, a co nie istnieje we fleksji polskiej, "Prace Filologiczne" XXXVII, Warszawa 1992.

Saloni Z., Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, "Język Polski" LIV, 1974, z. 1 i 2.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

1. definiuje podstawowe pojęcia fleksji;

2. wyodrębnia w zdaniu poszczególne formy wyrazowe;

3. przyporządkowuje formę wyrazową do określonej klasy gramatycznej wg klasyfikacji tradycyjnej i klasyfikacji Z. Saloniego;

4. określa wartości kategorii fleksyjnych i klasyfikujących wyodrębnionych w zdaniu form fleksyjnych.

5. w obrębie formy fleksyjnej wyróżnia temat i część gramatyczną.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot kończy kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności z zakresu fleksji.

Na ocenę 3 należy uzyskać 51-60% maksymalnej liczby punktów.

Na ocenę 3+ należy uzyskać 61-70% maksymalnej liczby punktów.

Na ocenę 4 należy uzyskać 71-80% maksymalnej liczby punktów.

Na ocenę 4+ należy uzyskać 81-90% maksymalnej liczby punktów.

Na ocenę 5 należy uzyskać 91-100% maksymalnej liczby punktów.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)