Auxiliary Sciences
General data
Course ID: | WH-FPZ-I-1-NauPom |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Auxiliary Sciences |
Name in Polish: | Nauki pomocnicze |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
Course homepage: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=17747 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w tajniki warsztatu polonistycznego oraz zapoznanie z podstawami metodologii pracy naukowej polonisty. |
Full description: |
(in Polish) W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę i szkolą umiejętności obejmujące: 1. wybrane elementy metodologii pracy naukowej: formułowanie tematu, komponowanie rozprawy naukowej i pracę nad stylem naukowym; 2. sporządzanie bibliografii podmiotowej: w tym między innymi wyszukiwanie bibliografii podmiotowej (podstawowe bibliografie w pracy polonisty) i rozpoznawanie rodzajów wydań (popularnych, popularnonaukowych, krytycznych); 3. sporządzanie bibliografii przedmiotowej: metody kompletowania materiałów bibliograficznych, korzystanie z baz bibliograficznych (tradycyjnych i elektronicznych); korzystanie z zasobów elektronicznych w pracy polonisty. 4. techniki sporządzania bibliograficznego; 5. przypisy i skróty w przypisach, cytaty, parafrazy; 6. legendarne czasopisma polonistyczne, legendarne serie wydawnicze. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrana bibliografia ogólna: Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, w serii: „Vademecum Polonisty”, Wrocław 1977; Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, w serii: „Vademecum Polonisty”, wyd. 3 zmienione i uzup., Wrocław 1989; Jerzy Starnawski, O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993; Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979 (wyd. 2: Wrocław 1992); Jerzy Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. (Na tle dyscyplin pokrewnych), Warszawa 1982; Teresa Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007; M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009; K. Narojczyk, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005. Podstawowe katalogi biblioteczne i strony internetowe: BN — https://katalogi.bn.org.pl/discovery/search?vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP&lang=pl https://polona.pl/ Federacja Bibliotek Cyfrowych: https://fbc.pionier.net.pl/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student: a) ma uporządkowaną wiedzę i zna podstawową terminologię z zakresu nauk pomocniczych filologii polskiej (FP1_W03); b) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych (katalogi i bazy bibliograficzne); (FP1_U01) c) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej w zakresie nauk pomocniczych filologii polskiej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. (FP1_K01) ECTS: 1,5 15 h - udział w zajęciach online (MS Teams) 25 h - przygotowanie się do zajęć i wykonywanie bieżących prac pisemnych 4 h - przygotowanie do kolokwium końcowego 1 h - konsultacje (online) z prowadzącym zajęcia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) METODY OCENIANIA - WARUNKI ZALICZENIA: 1) obecność na zajęciach online (MS Teams) – bez konsekwencji zajęcia można opuścić raz; każdą nieobecność ponad tę liczbę trzeba zaliczyć na dyżurze; nieobecność na 4 zajęciach (i więcej) skutkuje niezaliczeniem przedmiotu; 2) regularne wykonywanie bieżących zadań pisemnych; 3) kolokwium końcowe zaliczone na pozytywną ocenę. NA OCENĘ KOŃCOWĄ MAJĄ TAKŻE WPŁYW: 4) aktywność podczas zajęć online; KRYTERIA OCENIANIA Na ocenę bardzo dobrą Student: bardzo dobrze zna podstawy metodologii pracy naukowej: wie jak skomponować rozprawę naukową i zna cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić pełną bibliografię podmiotową i przedmiotową adekwatną do tematu rozprawy, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, właściwie dobierając rodzaje wydań; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; bardzo dobrze zna legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; wykazuje się regularną aktywnością na zajęciach, terminowo oddaje poprawnie i starannie sporządzone prace pisemne. Na ocenę dobrą student dobrze zna podstawy metodologii pracy naukowej: wie jak skomponować rozprawę naukową i zna podstawowe cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić bibliografię podmiotową i przedmiotową, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, właściwie dobierając rodzaje wydań; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; zna niektóre legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; terminowo oddaje prace pisemne. Na ocenę dostateczną student wie jak skomponować rozprawę naukową i zna podstawowe cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić podstawową bibliografię podmiotową i przedmiotową, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, jednak nie zawsze właściwie dobiera dobiera rodzaje wydań i źródeł; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; zna niektóre legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; nieterminowo oddaje prace pisemne. |
Practical placement: |
(in Polish) — |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.