Poetics
General data
Course ID: | WH-FPZ-I-1-Poety |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Poetics |
Name in Polish: | Poetyka |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literary studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość podstawowej terminologii poetologicznej na poziomie szkoły średniej. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia z poetyki, rozumianej jako nauka o budowie dzieła literackiego, a w szczególności o jego językowym ukształtowaniu, to studium wiedzy o podstawowych elementach struktury dzieła literackiego. Pełny kurs składa się z kolejnych części, które odpowiadają głównym działom poetyki. Na pierwszym roku są to: wersyfikacja/ wersologia (wraz z prozodią), czyli nauka o zasadach budowy, odmianach, ewolucji, semantyce i funkcjach poszczególnych form i systemów wierszowych (semestr zimowy); stylistyka (i retoryka) literacka, która wyodrębnia i bada językowo kompozycyjne (i komunikacyjne) właściwości dzieła na różnych poziomach organizacji tekstu, semantykę tekstu oraz związki międzytekstowe (semestr letni). |
Bibliography: |
(in Polish) M. R. Mayenowa, Pojęcie języka poetyckiego i pojęcie stylu, w: Problemy teorii literatury, seria 3, red. H. Markiewicz, Wrocław 1988, s. 7-11. S. Knisplówna, Instrumentacja głoskowa w "Pomniku" Tuwima, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, opracc. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973, s. 141-150. K. Wyka, Słowa-klucze, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, oprac. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973. W. Górny, O stylistycznej interpretacji składni, W: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, oprac. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973. A. Okopień-Sławińska, Granice metafory, "Teksty" 1980, nr 6. D. Sayers, O pisaniu i czytaniu utworów alegorycznych, tłum. P. Graff, "Pamiętnik Literacki" 1975, z. 3, s. 195-216 lub w: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów "Pamiętnika Literackiego", red. K. Bartoszyński, M. Głowiński, H. Markiewicz, Wrocław 1988, t. II, s. 313-332. M. Podraza-Kwiatkowska, Pojęcie symbolu, w: tejże, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994, s. 15-45. M. Głowiński, O stylizacji, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, dz. cyt., s. 249-263 lub w: tenże, Intertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje, Kraków 2000, s. 53-72. D.S. Muecke, Ironia - podstawowe klasyfikacje, "Pamiętnik Literacki" 1986, z. 1. A. Stankowska, Ironia, [w:] tejże, Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Poznań 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student EU_1 zna podstawową terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu stylistyki; zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego w zakresie stylistyki; EU_2 potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi poetologicznymi oraz samodzielnie przeprowadzać analizę stylistyczną, podporządkowaną interpretacji dzieła literackiego; EU_3 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu stylistyki i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student jest oceniany na podstawie uczestnictwa (inline lub stacjonarnie w zalezności od aktualnych wytycznych) w zajęciach, które są skoncentrowane na studiowaniu problemów z zakresu stylistyki, poprzez krytyczne zapoznawanie odpowiedniej literatury przedmiotu i ćwiczenie zdobytej wiedzy w praktyce analityczno-interpretacyjnej. Na ocenę dostateczną Student - wie, czym jest poetyka; - zna wybrane terminy poetologiczne z zakresu stylistyki; - potrafi zreferować wybrane artykuły poetologiczne z powyższego zakresu; - zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej w ograniczonym stopniu. Na ocenę dobrą Student - wie, czym jest poetyka; - potrafi zdefiniować podstawowe terminy poetologiczne z zakresu stylistyki; - dobrze referuje artykuły poetologiczne w powyższego zakresu; - zdobytą wiedzę potrafi dobrze wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej. Na ocenę bardzo dobrą Student - wie, czym jest poetyka; - bardzo dobrze definiuje terminy poetologiczne w zakresu stylistyki; - bardzo dobrze i ze zrozumieniem referuje literaturę przedmiotu z powyższego zakresu; - zdobytą wiedzę potrafi dobrze wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.