Descriptive Grammar of Polish
General data
Course ID: | WH-FPZ-I-2-GramOp |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Descriptive Grammar of Polish |
Name in Polish: | Gramatyka opisowa języka polskiego |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) FP1_W02 FP1_W17 FP1_W22 FP1_U05 FP1_K01 FP1_K06 |
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami oraz metodami opisu systemu językowego współczesnej polszczyzny w aspekcie składniowym. |
Full description: |
(in Polish) Gramatyka opisowa języka polskiego (cz. 2 składnia). Zagadnienia: 1. Pojęcie składni, predykacji, rodzaje wypowiedzenia w ujęciu szkolnym i akademickim 2. Analiza zdania pojedynczego w ujęciu Z. Klemensiewicza (rodzaje podmiotu, orzeczenia, dopełnienia, okolicznika, przydawki) oraz rodzaje związków zdaniowych (związek zgody, rządu i przynależności) 3. Analiza wypowiedzenia złożonego parataktycznie i hipotaktyczne w ujęciu Z. Klemensiewicza (wypowiedzenia współrzędnie złożone) 4. Pojęcie konotacji 5. Generatywizm - zagadnienia ogólne 6. Składnia w ujęciu transformacyjno-generatywnym - analiza zdania pojedynczego. 7. Składnia w ujęciu transformacyjno-generatywnym - analiza zdania złożonego. 8. Związki składniowe - ujęcie klasyczne 9. Kategorie pośrednie w polskiej składni 10. Akomodacje składniowe w ujęciu Z. Saloniego i M. Świdzińskiego 11. Akomodacje syntaktyczne w ujęciu I Bobrowskiego |
Bibliography: |
(in Polish) SKŁADNIA 1. I. Bobrowski, Gramatyka opisowa języka polskiego. Zarys modelu generatywno-transformacyjnego, t. 2, Kielce 1998 2. D. Buttler, Innowacje składniowe współczesnej polszczyzny (Walencje wyrazów), Warszawa 1976. 3. M. Grochowski, S. Karolak, Z. Topolińska, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia, red. Z. Topolińska, Warszawa 1984. 4. R. Grzegorczykowa, Wykłady z polskiej składni, Warszawa 2002. 5. S. Karolak, Podstawowe struktury składniowe języka polskiego, Warszawa 2002. 6. Z. Klemensiewicz, Zarys składni polskiej, Warszawa 1957. 7. V. Mathesius, O tak zwanym aktualnym rozczłonkowaniu zdania, w: O spójności tekstu, red. M. R. Mayenowa, Wrocław 1971. 8. Z. Saloni, M. Świdziński, Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2007. 9. S. Szpakowicz, M. Świdziński, Zarys klasyfikacji schematów zdaniowych we współczesnej polszczyźnie pisanej, „Polonica” VII, Warszawa 1980. 10. M. Świdziński, Elementy gramatyki opisowej języka polskiego, Warszawa 1997. 11. Z. Topolińska, Składnia grupy imiennej, [w:] Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia, red. Z. Topolińska, Warszawa 1984. 12. M. Wiśniewski, Strukturalna charakterystyka polskich wypowiedzeń niezdaniowych, Toruń 1994. 13. Z. Zaron, Niektóre problemy z konotacją syntaktyczną, [w:] Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zaliczeniu zajęć student: -zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa -ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu współczesnego językoznawstwa -Ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, ma świadomość złożoności języka, zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej -potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych -ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie -ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia każdego semestru jest obecność i aktywność na zajęciach, przygotowanie wskazanych lektur oraz przedstawienie na ćwiczeniach zadań wyznaczonych do samodzielnego opracowania. Ocena wystawiana jest na podstawie kolokwium pisemnego obejmującego materiał całego semestru. Kurs gramatyki opisowej języka polskiego kończy się egzaminem (po czwartym semestrze), obejmującym zagadnienia fonetyki i fonologii, morfologii i składni. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.