Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury polskiej-romantyzm, ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FPZ-I-2-HLP-romC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury polskiej-romantyzm, ćwiczenia
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FP1_W08

FP1_U03

FP1_K01


Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

podstawowy.

Cele przedmiotu:

Pogłębiona znajomość literatury polskiej pierwszej połowy XIX wieku poprzez wszechstronną analizę tekstów epoki, która pozwoli ujawnić odrębność polskiego romantyzmu. Struktura artystyczna - postawy – światopoglądy. Omówienie niektórych ważnych problemów związanych z tymi utworami.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Romantyczny przełom. Wprowadzenie do problematyki polskiego romantyzmu.

2. Poznawanie twórczości m.in. Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Antoniego Malczewskiego, Aleksandra Fredry.

3. Szczegółowa analiza utworów wyżej wymienionych autorów.

4. Omówienie:

- ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących literatury pierwszej połowy XIX wieku

- gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna)

- sposobów poetyckiego poznania świata

- cech stylu i języka poetyckiego pisarzy XIX wiecznych

Metody oceny:

Student zostanie oceniony na podstawie:

- aktywnego uczestnictwa w zajęciach

- znajomości tekstów źródłowych i pomocniczych

- pozytywnych wyników kolokwium i pracy rocznej

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy

Student:

- zna kryteria periodyzacji literatury polskiego romantyzmu oraz najważniejszych przykładów literatury powszechnej okresu romantyzmu;

- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;

- zna główne kierunki analizy i interpetacji tekstów romantycznych (ma dobrą znajomość literatury przedmiotu);

- zna i rozumie konteksty kulturowe literatury romantycznej;

Efekty kształcenia z zakresu umiejętności:

- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego;

Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych:

Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.

Metody i kryteria oceniania:

Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia.

Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który:

- wie, czym jest historia literatury;

- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;

- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;

- potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji romantycznego dzieła literackiego;

Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:

- wie, czym jest historia literatury;

- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;

- wyciąga częściowe wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu.

- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;

- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;

- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;

- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;

ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej

w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu

społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:

- wie, czym jest historia literatury;

- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;

- wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu.

- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;

- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;

- potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury okresu romantyzmu.

- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;

- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;

ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej

w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu

społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)