Historia literatury polskiej-romantyzm, ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-2-HLP-romC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej-romantyzm, ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W08 FP1_U03 FP1_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy. Cele przedmiotu: Pogłębiona znajomość literatury polskiej pierwszej połowy XIX wieku poprzez wszechstronną analizę tekstów epoki, która pozwoli ujawnić odrębność polskiego romantyzmu. Struktura artystyczna - postawy – światopoglądy. Omówienie niektórych ważnych problemów związanych z tymi utworami. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Romantyczny przełom. Wprowadzenie do problematyki polskiego romantyzmu. 2. Poznawanie twórczości m.in. Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Antoniego Malczewskiego, Aleksandra Fredry. 3. Szczegółowa analiza utworów wyżej wymienionych autorów. 4. Omówienie: - ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących literatury pierwszej połowy XIX wieku - gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna) - sposobów poetyckiego poznania świata - cech stylu i języka poetyckiego pisarzy XIX wiecznych Metody oceny: Student zostanie oceniony na podstawie: - aktywnego uczestnictwa w zajęciach - znajomości tekstów źródłowych i pomocniczych - pozytywnych wyników kolokwium i pracy rocznej |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy Student: - zna kryteria periodyzacji literatury polskiego romantyzmu oraz najważniejszych przykładów literatury powszechnej okresu romantyzmu; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - zna główne kierunki analizy i interpetacji tekstów romantycznych (ma dobrą znajomość literatury przedmiotu); - zna i rozumie konteksty kulturowe literatury romantycznej; Efekty kształcenia z zakresu umiejętności: - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego; Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych: Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia. Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest historia literatury; - identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej; - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu; - potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji romantycznego dzieła literackiego; Dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest historia literatury; - identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej; - wyciąga częściowe wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu. - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest historia literatury; - identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej; - wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu. - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury okresu romantyzmu. - potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.