Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Polish Literature (the Romanticism)

General data

Course ID: WH-FPZ-I-2-HLP-romC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of Polish Literature (the Romanticism)
Name in Polish: Historia literatury polskiej-romantyzm, ćwiczenia
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FP1_W08

FP1_U03

FP1_K01


Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

podstawowy.

Cele przedmiotu:

Pogłębiona znajomość literatury polskiej pierwszej połowy XIX wieku poprzez wszechstronną analizę tekstów epoki, która pozwoli ujawnić odrębność polskiego romantyzmu. Struktura artystyczna - postawy – światopoglądy. Omówienie niektórych ważnych problemów związanych z tymi utworami.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Romantyczny przełom. Wprowadzenie do problematyki polskiego romantyzmu.

2. Poznawanie twórczości m.in. Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Antoniego Malczewskiego, Aleksandra Fredry.

3. Szczegółowa analiza utworów wyżej wymienionych autorów.

4. Omówienie:

- ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących literatury pierwszej połowy XIX wieku

- gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna)

- sposobów poetyckiego poznania świata

- cech stylu i języka poetyckiego pisarzy XIX wiecznych

Metody oceny:

Student zostanie oceniony na podstawie:

- aktywnego uczestnictwa w zajęciach

- znajomości tekstów źródłowych i pomocniczych

- pozytywnych wyników kolokwium i pracy rocznej

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy

Student:

- zna kryteria periodyzacji literatury polskiego romantyzmu oraz najważniejszych przykładów literatury powszechnej okresu romantyzmu;

- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;

- zna główne kierunki analizy i interpetacji tekstów romantycznych (ma dobrą znajomość literatury przedmiotu);

- zna i rozumie konteksty kulturowe literatury romantycznej;

Efekty kształcenia z zakresu umiejętności:

- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego;

Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych:

Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia.

Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który:

- wie, czym jest historia literatury;

- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;

- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;

- potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji romantycznego dzieła literackiego;

Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:

- wie, czym jest historia literatury;

- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;

- wyciąga częściowe wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu.

- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;

- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;

- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;

- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;

ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej

w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu

społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:

- wie, czym jest historia literatury;

- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej;

- wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu.

- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;

- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;

- potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury okresu romantyzmu.

- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;

- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;

ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej

w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu

społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)