Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Critical Text Analysis in Text Editing

General data

Course ID: WH-FPZ-I-3-KryAnaTek
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Critical Text Analysis in Text Editing
Name in Polish: Krytyczna analiza tekstu w praktyce redakcyjnej
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a24eeaf72b974440a8599844a8436a9ae%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a063a1ba-ab9c-4970-902a-7a536837003a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Redaktor zawsze powinien podążać za tekstem – to tekst wyznacza zakres i sposób działania redaktora. Każdy tekst jest inny. Ponieważ zaś w ramach naszych zajęć będziemy redagować wszelkie możliwe do wyobrażenia wytwory ludzkiego pióra (od ogłoszeń o zaginionym kocie po czcigodne fragmenty prac doktorskich), nie sposób przewidzieć, które spośród dotykających nas redaktorskich trosk wysuną się na plan pierwszy, a które pozostaną w cieniu. Dlatego też rezygnujemy z określania w tytule każdych zajęć konkretnych problemów do rozwikłania, tylko bowiem czysta praktyka uczy pamiętania równocześnie o kilkudziesięciu zmiennych koniecznych do uwzględnienia przy redagowaniu oraz o doborze właściwych w przypadku każdego tekstu środków redaktorskiej interwencji.

Full description: (in Polish)

I — „Pan jest redaktorem? A, to pan stawia przecinki”. Czym naprawdę zajmuje się redaktor oraz: zmagania praktyczne (cz. 1)

II — Zmagania praktyczne (cz. 2)

III — Zmagania praktyczne (cz. 3)

IV — Bękarty, sieroty i wdowy (oraz inne przydatne terminy i pojęcia), a także: zmagania praktyczne (cz. 4)

V — Zmagania praktyczne (cz. 5)

VI — Zmagania praktyczne (cz. 6 ‒ podstawy korekty)

VII — Zmagania praktyczne (cz. 7 ‒ podstawy korekty)

VIII — Redagowanie finałowe

Kod do „zespołu” na MS Teams: 0gs3fx2

Link do stosownego „kanału”: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a24eeaf72b974440a8599844a8436a9ae%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a063a1ba-ab9c-4970-902a-7a536837003a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Bibliography: (in Polish)

Podstawowe słowniki:

Jan Grzenia, Słownik nazw własnych, wyd. 2 popr., Warszawa 2002; Piotr Müldner-Nieckowski, Wielki słownik frazeologiczny języka polskiego. Wyrażenia, zwroty, frazy, Warszawa 2004; Nowy słownik ortograficzny, oprac. zasad pisowni i interpunkcji polskiej prof. Edward Polański, Warszawa 1999; Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2002.

Podstawowe strony internetowe:

http://sjp.pwn.pl/poradnia;

https://www.synonimy.pl/; https://synonim.net.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student:

a) ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego: jego historii, osiągnięć i kierunków rozwoju - na poziomie podstawowym;

b) potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi. Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym;

c) potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;

d) prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu edytora, wydawcy, redaktora.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

KRYTERIA OCENIANIA

TRZY GŁÓWNE WARUNKI ZALICZENIA:

1) obecność – bez konsekwencji zajęcia można opuścić dwa razy; nieobecność na nich nie oznacza jednak zwolnienia z wykonania przewidzianych za każdym razem prac redakcyjnych; nieobecność na trzech zajęciach skutkuje niezaliczeniem całego cyklu;

2) wykonywanie bieżących prac redakcyjnych na zajęciach (za każdym razem na ocenę);

3) zredagowanie nieco dłuższego (maksymalnie 1849 znaków) tekstu na ostatnich zajęciach (również na ocenę).

POZOSTAŁE ELEMENTY MAJĄCE WPŁYW NA OCENĘ KOŃCOWĄ:

4) aktywność podczas zajęć;

5) zgłaszanie na zajęciach własnych interesujących trudności redakcyjnych.

Practical placement: (in Polish)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)