Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Relation Between Contemporary and Period Literature

General data

Course ID: WH-FPZ-II-1-LitWsC-L
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Relation Between Contemporary and Period Literature
Name in Polish: Literatura współczesna wobec literatury dawnej
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Konwersatorium poświęcone jest prezentacji recepcji polskiej literatury dawnej, a szczególnie literatury oświeceniowej w II połowie XX i początkach XXI wieku. Jego celem jest ukazanie przemian i ciągłości w polskiej literaturze zarówno na poziomie treści jak i form gatunkowych. Słuchacze powinni wykazywać się umiejętnościami analizy porównawczej tekstów literackich.

Full description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest przedstawienie wielopoziomowych związków polskiej literatury współczesnej z literatura i kultura dawną. W trakcie zajęć prowadzona jest lektura i analiza różnych gatunkowo tekstów nawiązujących bezpośrednio lub pośrednio do tekstów z epok wcześniejszych. Wykazywanie powinowactw służy rozpoznawaniu linii rozwojowych polskiej literatury oraz odsłania jej wewnętrzne związki, które tworzą jedność obszaru literackiego. Uczestnicy konwersatorium zdobywają i poszerzają wiedzę historycznoliteracką a także doskonalą umiejętności analityczno-interpretacyjne.

Bibliography: (in Polish)

M. Białoszewski, Stara pieśń na Binnarową (Obroty rzeczy)

S. Grochowiak, Świety Szymon Słupnik (Ballada rycerska)

T. Parnicki,Srebrne orły

J. Przyboś – cykl wierszy „katedralnych” (Widzenie katedry w Chartres)

Z. Herbert, Kamień z katedry(barbarzyńca w ogrodzie0

B. Leśmian,Urszula Kochanowska (Napój cienisty)

S. Grochowiak,Lekcja anatomii

J. Przyboś, Oda do turpistów

B. Maj, Oda do młodego poety

M. Pawlikowska-Jasnorzewska, Laura i Filon

J. Błoński, Ciężar tradycji

P. Dakowicz, Obcowanie. Manifesty i eseje

P. Dakowicz, Afazja polska

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Studenci mają pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej

w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, znają jej aksjologiczny horyzont; znają na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa; mają uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych; mają uporządkowaną wiedzę szczegółową, potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne; posiadają pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej; potrafią integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki, potrafią przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego (w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym), wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem; z zakresu współczesnego literaturoznawstwa; mają świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumieją potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby; potrafią odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; aktywnie uczestniczą w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Dwie nieobecności bez konieczności zaliczania w semestrze

Zaliczenie w semestrze letnim na ocenę

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)