Literatura współczesna wobec literatury dawnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-1-LitWsDw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura współczesna wobec literatury dawnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA FP2_W02 FP2_W03 FP2_W05 UMIEJĘTNOŚCI FP2_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE FP2_K01 FP2_K04 |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest przedstawienie szeroko rozumianych nawiązań literatury współczesnej do literatury dawnej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Zajęcia wprowadzające 2. Wiersze na śmierć (nie)zapomniane: Jan Twardowski wobec twórców dawnych 3. Przemijanie i trwanie: Tadeusz Parnicki, Srebrne orły 4. Literackie powroty do Czarnolasu: Anna Kamieńska, Od Czarnolasu: najpiękniejsze wiersze polskie 5. Gościu, siądź pod mym cieniem: Karol Wojtyła, Uczta czarnoleska 6. Comploratio według Władysława Broniewskiego: Anka 7. Tren po Kochanowskim: Tadeusz Różewicz, Matka odchodzi 8. Orzechowski, Górnicki, Kochanowski i inni: Jarosław Marek Rymkiewicz, Samuel Zborowski 9. Thema regium: Baka Jarosława Rymkiewicza 10. Gałczyński, Miłosz i Pawlikowska-Jasnorzewska pod umówionym jaworem. 11. Sofijówka wciąż prowokująca: Krzysztof Mrowcewicz, Tajemnica Sofijówki 12. Spór z klasycyzmem? Czesław Miłosz: Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku (fragmenty) 13. Powroty na wieś: Julian Przyboś wobec literatury Oświecenia 14. Utopia czy antyutopia? Szymborska i Miłosz wobec bytów idealnych 15. Kolokwium końcowe. |
Literatura: |
1. Bóg czyta wiersze. Antologia poezji polskiej, [wybór] J. Twardowski, współpr. aut. W. Smaszcz, Białystok 2005. 2. T. Parnicki, Srebrne orły, Warszawa 2016. 3. K. Wojtyła, Renesansowy psałterz, Kraków 1999. 4. A. Kamieńska, Od Czarnolasu: najpiękniejsze wiersze polskie, Warszawa 1971. 5. W. Broniewski, Anka, Warszawa 1956. 6. T. Różewicz, Matka Odchodzi, Wrocław 2000. 7. J. M. Rymkiewicz, Samuel Zborowski, Warszawa 2010. 8. J. M. Rymkiewicz, Thema regium, Warszawa 1978. 9. K. I. Gałczyński, Filon i Laura i dobrze poinformowany facet, [w:] tegoż, Teatrzyk Zielona Gęś, Warszawa 2009. 10. Cz. Miłosz, Do Laury, [w:] tegoż, Wiersze, t.1, Kraków 1985. 11. M. Pawlikowska-Jasnorzewska, Laura i Filon, [w:] tejże, Poezje, zebrała M. Wiśniewska, przedmową opatrzył A. Mauresberger, t. 1, Warszawa 1958. 12. J. Hen, Mój przyjaciel król. Opowieść o Stanisławie Auguście, Warszawa 2003. 13. O. Tokarczuk, Księgi Jakubowe, Warszawa 2014 (fragmenty). 14. Cz. Miłosz, Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku, Warszawa 1990. 15. K. Mrowcewicz, Tajemnica Sofijówki – tajemnica literatury, [w:] tegoż, Rękopis znaleziony na ścianie, Warszawa 2017. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA FP2_W02 FP2_W03 FP2_W05 UMIEJĘTNOŚCI FP2_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE FP2_K01 FP2_K04 Opis ECTS: aktywność na platformie e-learningowej: 30 godzin przygotowanie do zajęć: 45 godzin przygotowanie do kolokwium: 45 godzin Łącznie 120 godzin = 4 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Na ocenę końcową składają się: aktywność na zajęciach; ocena z ustnego kolokwium końcowego, które odbędzie się online. Kryteria oceniania: FP2_W02, FP2_W03, FP2_W05 Na ocenę niedostateczną (2): student nie zna na poziomie rozszerzonym terminologii, teorii i nurtów metodologicznych z zakresu literaturoznawstwa, nie potrafi wskazać powiązań między nimi oraz zastosować ich w analizie. Nie zna na poziomie rozszerzonym terminologii z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze. Nie rozumie głównych zjawisk i nurtów obecnych w teatrze współczesnym. Nie zna na poziomie rozszerzonym kanonu literackiego poszczególnych epok, głównych kierunków analizy i interpretacji dzieł, w pogłębiony sposób nie rozumie ich kontekstów kulturowych i powiązań między nimi, nie zna dorobku krytycznego im poświęconego. Na ocenę dostateczną (3): student dostatecznie zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa, w sposób dostateczny potrafi wskazać powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie. Doistatecznie zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze. Dostatecznie rozumie główne zjawiska i nurty obecne w teatrze współczesnym. Zna dostatecznie kanon literacki poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, dostatecznie rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, dostatecznie zna dorobek krytyczny im poświęcony. Na ocenę dobrą (4): student dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa, potrafi wskazać powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie. Dobrze zna terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze oraz dobrze rozumie główne zjawiska i nurty obecne w teatrze współczesnym. Zna dobrze kanon literacki poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, dobrze rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, dobrze zna dorobek krytyczny im poświęcony. Na ocenę bardzo dobrą (5): student bardzo dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa, bardzo dobrze potrafi wskazać powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie. Bardzo dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze oraz w pogłębiony sposób rozumie główne zjawiska i nurty obecne w teatrze współczesnym. Zna bardzo dobrze na poziomie rozszerzonym kanon literacki poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, bardzo dobrze zna dorobek krytyczny im poświęcony. Efekt: FP2_U03 Na ocenę niedostateczną (2): studetn potrafi nie potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. Na ocenę dostateczną (3): student dostatecznie potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. Na ocenę dobrą (4): student dobrze potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. Na ocenę bardzo dobrą (5): student bardzo dobrze potrafi potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. Efekt: FP2_K05 Na ocenę niedostateczną (2): nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego. Nie jest gotów do aktywnego i świadomego inicjowania życia literackiego i naukowego oraz działań na rzecz popularyzacji wiedzy o literaturze i kulturze polskiej Na ocenę dostateczną (3): jest dostatecznie gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego. Jest dostatecznie gotów do aktywnego i świadomego inicjowania życia literackiego i naukowego oraz działań na rzecz popularyzacji wiedzy o literaturze i kulturze polskiej Na ocenę dobrą (4): jest dobrze przygotowany do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego. Jest dobrze przygotowany do aktywnego i świadomego inicjowania życia literackiego i naukowego oraz działań na rzecz popularyzacji wiedzy o literaturze i kulturze polskiej Na ocenę bardzo dobrą (5): jest bardzo dobrze przygotowany do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego. Jest jest bardzo dobrze przygotowany do aktywnego i świadomego inicjowania życia literackiego i naukowego oraz działań na rzecz popularyzacji wiedzy o literaturze i kulturze polskiej |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.