Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to Contemporary Literature

General data

Course ID: WH-FPZ-II-2-WprdWs
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Introduction to Contemporary Literature
Name in Polish: Wprowadzenie do współczesności
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zrozumienie przez studentów przemian kulturowych po 1989r. i roli literatury jako ich świadka, uczestnika i tłumacza. Umiejętność analizy i interpretacji wyróżniających się utworów literackich ostatniego dwudziestolecia oraz towarzyszących im kontekstów filozoficznych, społecznych i kulturowych.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Religijność bez religii? Wiersze Marcina Świetlickiego

2. Poezja i historia - o wierszach Jana Polkowskiego

3. "Imago mundi" jako epos chrześcijański

4. "Dwanaście stacji" - między ironią i nostalgią

5. Poezja i malarstwo - twórczość Joanny Pollakówny

6. Poezja i muzyka - wiersze Stanisława Barańczaka i Wojciecha Kassa

7." Instalacja Idziego" - powieść idei.

8. Gry "Panny Ferbelin" z tradycją biblijną

9." Generał" - dramat polityczny?

10. "Opowiem ci o wolności" - powieść polityczna?

11. "Wyjście" - Różewicz w poszukiwaniu duchowości?

12. Pismo ciała, pismo choroby - późne wiersze Zbigniewa Herberta

13.Ostatnie wiersze Czesława Miłosza

14. Ostatnie wiersze Wisławy Szymborskiej

15. "Lala" - powieść "korzenna"?

16. "Traktat o łuskaniu fasoli" - nowoczesny epos?

Bibliography: (in Polish)

1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007

2.Jan Polkowski, Antologia, Kraków 2013

3. Wojciech Wencel, Imago mundi, Warszawa 2005

4. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2005

5. Joanna Pollakówna, Wiersze zebrane, Mikołów 2012

6. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998. Wojciech Kass 41, Warszawa 2009

7.Jerzy Sosnowski, Instalacja Idziego, Kraków 2009

8.Stefan Chwin, Panna Ferbelin, Gdańsk 2011

9. Jarosław Jakubowski, Generał i inne dramaty polityczne, Warszawa 2014

10. Wacław Holewiński, Opowiem ci o wolności , Poznań 2012

11. Tadeusz Różewicz, Wyjście, Wrocław 2004

12. Zbigniew Herbert, Epilog burzy, Wrocław 1998

13. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków 2002

14. Wisława Szymborska, Wystarczy, Kraków 2012

15. Jacek Dehnel, Lala, Warszawa 2006 i nast.

16. Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

FP2_W01; FP2_W11

Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. Ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach Periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych.

FP2_U01; FP2_U07; FP2_U11

Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami. Student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.

FP2_K01

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.

OPIS ECTS:

- udział w zajęciach – 30 godzin

- przygotowanie do zajęć – 30 godzin

- przygotowanie prezentacji – 8 godzin

- przygotowanie pracy pisemnej – 7 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

METODY OCENIANIA:

Praca pisemna.

KRYTERIA OCENIANIA:

1. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student powinien zrealizować wszystkie zakładane efekty kształcenia .

2. Jeśli ma niewielkie trudności w formułowaniu problemów oraz interpretowaniu utworów literackich - otrzyma ocenę dobrą.

3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy jego wiedza o kanonicznych utworach jest pełna luk, a poziom analizy i interpretacji nie przekracza umiejętności studenta pierwszego stopnia kształcenia.

4. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ma niewystarczającą wiedzę o utworach i nie nabył umiejętności formułowania problemów oraz analizowania utworów.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)