Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dydaktyka ogólna

General data

Course ID: WH-FPZ-KN-DydOg
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dydaktyka ogólna
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Dydaktyka ogólna jest przedmiotem obowiązkowym w programie specjalizacji nauczycielskiej. Podczas zajęć z teorii kształcenia studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki ogólnej: nauczanie, uczenie się, kształcenie, samokształcenie, system kształcenia. Poznają również wybrane systemy dydaktyczne i ich przedstawicieli. Podczas zajęć omawiane są również zagadnienia bardziej szczegółowe: taksonomie celów kształcenia, kryteria doboru treści kształcenia, zasady kształcenia, metody nauczania-uczenia się, organizacyjne formy kształcenia, formy sprawdzania osiągnięć szkolnych.

Full description: (in Polish)

Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:

1. Nauczanie, uczenie się, kształcenie, samokształcenie, system kształcenia.

2. Wybrane systemy dydaktyczne i ich przedstawiciele.

3. Dydaktyka w Polsce: teoria kształcenia wielostronnego W. Okonia.

4. Ogniwa procesu kształcenia.

5. Planowanie i organizacja procesu kształcenia.

6. Cele i metody dydaktyczne. Środki dydaktyczne.

7. Zasady dydaktyczne.

8. Rodzaje i typy lekcji. Aktywność nauczyciela i ucznia.

9. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia.

10. Kształcenie indywidualne i grupowe. Proces samokształcenia.

11. Plan wynikowy i konspekt

13. Taksonomia celów kształcenia, operacjonalizacja celów.

14. Etyka zawodu nauczyciela.

Bibliography: (in Polish)

1. R. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Kraków 2011.

2. S. Dylak, Architektura wiedzy w szkole, Warszawa 2013.

3. K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2004.

4. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka, Kraków 2012.

5. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.

6. W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zaliczeniu zajęć z dydaktyki ogólnej student zna omawiane pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej, poprawnie je definiuje, zna cele, zasady kształcenia, klasyfikację metod dydaktycznych, typy lekcji i bezbłędnie je prezentuje. Student wykorzystuje poznaną wiedzę w samodzielnie przygotowanych konspektach zajęć; podejmuje próbę krytycznej analizy wybranych koncepcji dydaktycznych;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę bardzo dobrą student:

zna wszystkie omawiane pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej, poprawnie je definiuje, zna cele, zasady kształcenia, klasyfikację metod dydaktycznych, typy lekcji; bezbłędnie je prezentuje i odnosi się do nich w samodzielnie przygotowanych konspektach zajęć; podejmuje próbę krytycznej analizy wybranych koncepcji dydaktycznych;

Na ocenę dobrą student:

zna większość omawianych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej, poprawnie je definiuje, zna cele, zasady kształcenia, klasyfikację metod dydaktycznych, typy lekcji; bezbłędnie je prezentuje i odnosi się do nich w samodzielnie przygotowanych konspektach zajęć;

Na ocenę dostateczną student:

zna podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej, poprawnie je definiuje, zna cele, zasady kształcenia, klasyfikację metod dydaktycznych, typy lekcji i odnosi się do nich w samodzielnie przygotowanych konspektach zajęć;

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie zna omawianych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej, nie zna celów, zasad kształcenia, klasyfikacji metod dydaktycznych, typów lekcji; nie potrafi zbudować konspektu zajęć edukacyjnych;

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)