Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Polish Literature - Romanticism

General data

Course ID: WH-FPZ-W-HLP-R.1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of Polish Literature - Romanticism
Name in Polish: Historia literatury polskiej - romantyzm
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Level of the course: Basic

Objectives of the course: The student is introduced to the major literary works created in the Romantic epoch; understands the changes of the literature and culture of the Polish and European Romanticism.

Entrance requirements: credits of the literary and historical courses of the first year studies (Old Polish literature, the Enlightenment), the overall orientation of the Romantic literature on the level of a humanistic secondary school.

Full description:

Course contents:

The lecture combines basic elements of the course lecture (overview of the main phenomena and individual outstanding writers of the time) with the choice of a number of issues relevant to the current research directions of the epoch, such as the specific features of Polish Romanticism, universalism and nativity, the situation and trends of changes of selected literary genres, the place of the epoch in the historical process of the Polish culture.

.

Methods of assessment:

The oral exam checks knowledge of history of Polish and European literature of the period of Romanticism; the material presented at the lectures, classes, and of the reading list is included in the examination. The attendance at lectures is strongly recommended. The exam can be taken only after receiving the credit of lectures (30 hrs) and classes (also 30 hrs). The oral exam at the end of the 2nd (summer) semester.

Bibliography:

Pełny wykaz lektur obowiązkowych do egzaminu znajduje się na stronie:http://www.polonistyka.wnh.uksw.edu.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=290&Itemid=177

Najważniejsze próby ujęć syntetycznych i ogólnych. Podręczniki, słowniki (obowiązujące)

• M. JANION, Gorączka romantyczna. Warszawa 1975 (lub późniejsze);

• M. JANION, M. ŻMIGRODZKA, Romantyzm i historia, Warszawa 1978;

• Z. ŁEMPICKI, Renesans, oświecenie, romantyzm i inne szkice z historii kultury, Warszawa 1966 (część poświęcona romantyzmowi)

• M. MACIEJEWSKI, Poetyka. Gatunek - obraz. W kręgu poezji romantycznej, Wrocław 1977;

• I. OPACKI, W środku niebokręga. Poezja romantycznych przełomów, Katowice 1995;

• Problemy polskiego romantyzmu. Red. M. Żmigrodzka. Wrocław 1979;

• M. PRUSSAK, Czy słychać jeszcze głos romantyzmu?, Warszawa 2007;

• Religijny wymiar literatury polskiego romantyzmu. Red. D. Zamącińska, M. Maciejewski, Lublin 1995;

• Style zachowań romantycznych. Propozycje i dyskusje. Red. M. Janion i M. Zielińska. Warszawa 1986;

• A. WITKOWSKA, Romantyzm;

• TEJŻE: Wielcy romantycy polscy, Warszawa 1980;

• D. ZAMĄCIŃSKA, Słynne-nieznane. Wiersze późne Mickiewicza, Słowackiego i Norwida, Lublin 1985;

• Cz. ZGORZELSKI, Obserwacje, Warszawa 1993;

• TEGOŻ: Romantyzm w Polsce, Lublin 1957 oraz Zarysy i szkice literackie, Warszawa 1988;

• Wstępy do poszczególnych autorów i dzieł w serii BN.

• F. CLAUDON i inni, Encyklopedia romantyzmu, Warszawa 1997;

• Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1-2, Warszawa 1984-1985. (Biogramy i hasła dotyczące romantyzmu);

• Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku, seria 3, Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831-1863. Kraków 1975 - Warszawa 1992 (stąd sylwetki następujących autorów: A. Fredro, W. Pol, J. Kremer, T. Lenartowicz, N. Żmichowska, E. Dembowski, L. Sztyrmer, I. Chodźko, W. Syrokomla, J. I. Kraszewski);

• Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1994;

• Studia o romantyzmie - przekłady, "Pamietnik Literacki" 1978, z. 1,3;

• Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870. Oprac. E. Grabska i M. Poprzęcka. Warszawa 1974.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student ma podstawową wiedzę o zakresie i znaczeniu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont.

Student ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich epoki romantyzmu oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.

Student posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków.

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.

Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.

Student ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

egzamin ustny.

Kryteria oceniania:

Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który w pełni opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych.

Potrafi biegle wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.

Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .

Ma głęboką świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.

Dobrą ocenę uzyskuje student, który w zadowalającym stopniu opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych (ma niewielkie luki w wiedzy).

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.

Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.

Dostateczną ocenę uzyskuje student, który nie w pełni opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych .

Z trudem potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.

Posiada niewielkie umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .

Nie w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.

Niedostateczną uzyskuje student, który nie opanował przewidzianego przez prowadzącego zakresu wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych.

Nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.

Nie posiada umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .

Nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy, nie rozumie potrzeby uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, nie potrafi inspirować do tego innych osób.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)