Kultura afektu czy efektu? Popkulturowe pogranicza emocji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-AfektEfekt |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura afektu czy efektu? Popkulturowe pogranicza emocji |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: K-W03 K-W04 K_W10 UMIEJĘTNOŚCI: K_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K_K03 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z tematyką emocji, uczuć i afektów w kulturze współczesnej. Popkultura i ujawniające się w niej emocje - indywidualne i zbiorowe, dotyczące zarówno dyskursów, jak i sfery intymnej (jednostkowego opisu, pogranicza psychologii i ekspresji), tekstów kultury i ich różnych form (od zachowań zbiorowych po zapośredniczone dzięki afektom języki tekstów kultury) - stanowić będą każdorazowo punkt dojścia i odniesienia (teorio-praktycznego) interpretacji podejmowanych w trakcie konwersatorium. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z tematyką emocji, uczuć i afektów w kulturze współczesnej. Popkultura i ujawniające się w niej emocje - indywidualne i zbiorowe, dotyczące zarówno dyskursów, jak i sfery intymnej (jednostkowego opisu, pogranicza psychologii i ekspresji), tekstów kultury i ich różnych form (od zachowań zbiorowych po zapośredniczone dzięki afektom języki tekstów kultury) - stanowić będą każdorazowo punkt dojścia i odniesienia (teorio-praktycznego) interpretacji podejmowanych w trakcie konwersatorium. |
Literatura: |
Lektury podstawowe: D. Głowacka, Po tamtej stronie: świadectwo, afekt, wyobraźnia, Warszawa (fragmenty) Nowa kinofilia przestrzenie i afekty, red.RED. KAROLINA KOSIŃSKA, PAULINA KWIATKOWSKA, Warszawa 2018 (fragmenty) J. KRISTEVA CZARNE SŁOŃCE DEPRESJA I MELANCHOLIA, WYDAWNICTWO UNIVERSITAS 2007, Pamięć i afekty, red. R. Nycz i inni, Warszawa 2014 (wybrane artykuły) R. Sennett, Upadek człowieka publicznego, Warszawa 2009 A. Mickiewicz, Sonety (różne wydania) R. Barthes, Fragmenty dyskursu miłosnego, tłum. A. Kunicka-Goldfinger, Warszawa 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: K-W03: zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii K-W04: posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju, w tym teorii antropologicznych K_W10: zna i rozumie zaawansowane metody analizy kulturowej i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii UMIEJĘTNOŚCI: K_U07: potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K_K03: potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne |
Metody i kryteria oceniania: |
I. Ocena formująca: Ad. Zna na poziomie rozszerzonym terminologie z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii (K-W03). - na ocene 2 (ndst.) - nie zna terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii - na ocene 3 (dst.) - dostateczna znajomość terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii - na ocene 4 (db.) - dobra terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii - na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobra terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii Ad. Posiada uporządkowana i pogłębiona wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych (K-W04). - na ocenę 2 (ndst.) - nie posiada uporządkowanej i pogłębionej wiedzy na temat współczesnych teorii kultury. - na ocenę 3 (dst.) - posiada dostatecznie uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat na temat współczesnych teorii kultury. - na ocenę 4 (db.) - posiada uporządkowana i pogłębiona wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych w stopniu pozwalającym na dobrą analizę zjawisk współczesnej kultury - - - na ocene 5 (bdb.) - posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych w stopniu pozwalającym na bardzo dobra analizę zjawisk współczesnej kultury, umie je interpretować i wyciągać samodzielne, oryginalne wnioski. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii (K_W10). - na ocenę 2 (ndst.) - nie zna zaawansowanych metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii - na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym zna zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii - na ocenę 4 (db.) - dobra znajomość zaawansowanych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii - na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobra, twórcza, jednostkowa znajomość zaawansowanych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii. Potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii (K_U07). - na ocene 2 (ndst.) - nie potrafi opracować wyników własnych badan i zaprezentowac ich w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzacy posiadania umiejetnosci rozwiazywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególnosci antropologii czasów współczesnych. - na ocene 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym potrafi opracowac wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej - na ocene 4 (db.) - w stopniu dobrym potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii czasów współczesnych. - na ocene 5 (bdb.) - bardzo dobrze, jasno i precyzyjnie formułuje swoje myśli zarówno w piśmie, jak i w mowie. Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne (K_K03) - na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi przyjmować różnych ról komunikacyjnych, pracować w grupie - na ocenę 3 (dst.) - nie doskonali kompetencji, sprawności komunikacyjne w stopniu dostatecznym - na ocene 4 (db.) - dobra praca w grupie, umiejętność przyjmowania różnych (zakładanych przez Prowadzącego) ról komunikacyjnych, dobre kompetencje merytoryczne - na ocene 5 (bdb.) - bardzo dobra praca w grupie, ponadprzeciętna umiejętność przyjmowania różnych (zakładanych/oczekiwanych przez Prowadzącego) ról komunikacyjnych, bardzo dobre kompetencje merytoryczne. II Ocena podsumowująca: Po I semestrze ocena wystawiana jest na podstawie: - aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji, znajomości zadanych tekstów - - 20% oceny - obecności na zajęciach - 10% oceny - zaliczenia ustnego kolokwium z lektur - 70 % oceny Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do wiedzy: udział w dyskusji, prezentacje, kolokwium ustne. Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do kompetencji: udział w dyskusji. Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do postaw: udział w dyskusji. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.