Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura afektu czy efektu? Popkulturowe pogranicza emocji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KON-AfektEfekt
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura afektu czy efektu? Popkulturowe pogranicza emocji
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA:


K-W03


K-W04

K_W10


UMIEJĘTNOŚCI:


K_U07



KOMPETENCJE SPOŁECZNE:


K_K03

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z tematyką emocji, uczuć i afektów w kulturze współczesnej. Popkultura i ujawniające się w niej emocje - indywidualne i zbiorowe, dotyczące zarówno dyskursów, jak i sfery intymnej (jednostkowego opisu, pogranicza psychologii i ekspresji), tekstów kultury i ich różnych form (od zachowań zbiorowych po zapośredniczone dzięki afektom języki tekstów kultury) - stanowić będą każdorazowo punkt dojścia i odniesienia (teorio-praktycznego) interpretacji podejmowanych w trakcie konwersatorium.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z tematyką emocji, uczuć i afektów w kulturze współczesnej. Popkultura i ujawniające się w niej emocje - indywidualne i zbiorowe, dotyczące zarówno dyskursów, jak i sfery intymnej (jednostkowego opisu, pogranicza psychologii i ekspresji), tekstów kultury i ich różnych form (od zachowań zbiorowych po zapośredniczone dzięki afektom języki tekstów kultury) - stanowić będą każdorazowo punkt dojścia i odniesienia (teorio-praktycznego) interpretacji podejmowanych w trakcie konwersatorium.

Literatura:

Lektury podstawowe:

D. Głowacka, Po tamtej stronie: świadectwo, afekt, wyobraźnia, Warszawa (fragmenty)

Nowa kinofilia przestrzenie i afekty, red.RED. KAROLINA KOSIŃSKA, PAULINA KWIATKOWSKA, Warszawa 2018 (fragmenty)

J. KRISTEVA CZARNE SŁOŃCE DEPRESJA I MELANCHOLIA, WYDAWNICTWO UNIVERSITAS 2007,

Pamięć i afekty, red. R. Nycz i inni, Warszawa 2014 (wybrane artykuły)

R. Sennett, Upadek człowieka publicznego, Warszawa 2009

A. Mickiewicz, Sonety (różne wydania)

R. Barthes, Fragmenty dyskursu miłosnego, tłum. A. Kunicka-Goldfinger, Warszawa 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

K-W03: zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii

K-W04: posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju, w tym teorii antropologicznych

K_W10: zna i rozumie zaawansowane metody analizy kulturowej i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii

UMIEJĘTNOŚCI:

K_U07: potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K_K03: potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne

Metody i kryteria oceniania:

I. Ocena formująca:

Ad. Zna na poziomie rozszerzonym terminologie z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii (K-W03).

- na ocene 2 (ndst.) - nie zna terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii

- na ocene 3 (dst.) - dostateczna znajomość terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii

- na ocene 4 (db.) - dobra terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii

- na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobra terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii

Ad. Posiada uporządkowana i pogłębiona wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych (K-W04).

- na ocenę 2 (ndst.) - nie posiada uporządkowanej i pogłębionej wiedzy na temat współczesnych teorii kultury.

- na ocenę 3 (dst.) - posiada dostatecznie uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat na temat współczesnych teorii kultury.

- na ocenę 4 (db.) - posiada uporządkowana i pogłębiona wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych w stopniu pozwalającym na dobrą analizę zjawisk współczesnej kultury - - - na ocene 5 (bdb.) - posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych w stopniu pozwalającym na bardzo dobra analizę zjawisk współczesnej kultury, umie je interpretować i wyciągać samodzielne, oryginalne

wnioski.

Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii (K_W10).

- na ocenę 2 (ndst.) - nie zna zaawansowanych metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii

- na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym zna zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii

- na ocenę 4 (db.) - dobra znajomość zaawansowanych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii

- na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobra, twórcza, jednostkowa znajomość zaawansowanych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii.

Potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania

umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii (K_U07).

- na ocene 2 (ndst.) - nie potrafi opracować wyników własnych badan i

zaprezentowac ich w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzacy posiadania

umiejetnosci rozwiazywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych

dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególnosci antropologii czasów

współczesnych.

- na ocene 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym potrafi opracowac wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej

- na ocene 4 (db.) - w stopniu dobrym potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii czasów

współczesnych.

- na ocene 5 (bdb.) - bardzo dobrze, jasno i precyzyjnie formułuje swoje myśli zarówno w piśmie, jak i w mowie.

Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne (K_K03)

- na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi przyjmować różnych ról komunikacyjnych, pracować w grupie

- na ocenę 3 (dst.) - nie doskonali kompetencji, sprawności komunikacyjne w stopniu dostatecznym

- na ocene 4 (db.) - dobra praca w grupie, umiejętność przyjmowania różnych (zakładanych przez Prowadzącego) ról komunikacyjnych, dobre kompetencje merytoryczne

- na ocene 5 (bdb.) - bardzo dobra praca w grupie, ponadprzeciętna umiejętność przyjmowania różnych (zakładanych/oczekiwanych przez Prowadzącego) ról komunikacyjnych, bardzo dobre kompetencje merytoryczne.

II Ocena podsumowująca:

Po I semestrze ocena wystawiana jest na podstawie:

- aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji, znajomości zadanych tekstów - - 20% oceny

- obecności na zajęciach - 10% oceny

- zaliczenia ustnego kolokwium z lektur - 70 % oceny

Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do wiedzy: udział w dyskusji, prezentacje, kolokwium ustne.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do kompetencji: udział w dyskusji.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do postaw: udział w dyskusji.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)