Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Design in Europe and the United States

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KON-DesiinEurope
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Design in Europe and the United States
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy: Grupa przedmiotów - oferta Erasmus
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

H1A_W01

H1A_W10

H1A_U01

Skrócony opis:

Podstawowe kwestie dotyczące historii designu ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Stanów Zjednoczonych. Program zakłada wyjaśnienie genezy wzornictwa, podstawowych kierunków i rozwoju historycznego oraz wyposaża studenta w aparat naukowy pozwalający na dalsze poszerzanie wiedzy po zakończeniu kursu.

Pełny opis:

Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Rozpoczyna się od zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Przybliża sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa. Analizuje początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Kurs przybliży wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci zapoznają się z designem amerykańskim, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu zwiazanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie zaprezentowani zostaną najważniejsi twórcy, projekty, nurty oraz firmy projektowe, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Poruszone zostaną również zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Kurs przedstawi również aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwoli na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design of the 20th century, Taschen: Hamburg-London 2012

Penny Sparke, The genius of design, The overlook press: London 2010.

Penny Spark, An Introduction to Design and Culture: 1900 to the Present, Routledge: London 2013.

Dejan Sudjic, The Language of Things: Understanding the World of Desirable Objects, W.W. Norton: New York 2009.

LITERATURA DODATKOWA

Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010.

Charlotte Fiell, Peter Fiell, Scandinavian Design, Taschen: Berlin 2013.

Catherine Ince, The world of Charles and Ray Eames, Thames and Hudson: London 2015.

Pat Kirkham, History of Design: Decorative Arts and Material Culture, 1400–2000 (Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts, Design & Culture), Bard Center: New York 2013.

Pekka Korvenmaa, Finnish Design, Aalto University Press: Helsinki 2014.

Victor Margolin, Design Discourse: History, Theory, Criticism, The University of Chicago Press: Chicago 1989.

Jeffrey L. Meikle, Design in the USA, Oxford University Press: Oxford 2005.

Bruno Munari, Design as Art, Penguin Classics: London 2008.

Mark Mussari, Danish Modern, Bloomsbury Academic: London 2016.

Paul Overy, De Stijl, Thames and Hudson: London 1991.

Bradley Quinn, Mid-Century Modern: Interiors, Furniture, Design Details, Conran: 2004.

Elizabeth Wilhide, Design the whole story, Thames and Hudson: London 2016.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1 ECTS 30 h uczestnictwo w zajęciach

2 ECTS 60 h przygotowanie prezentacji

1 ECTS 30 h lektura

H1A_W01 student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu designu i nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej

H1A_W10 student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury związanych z designem i orientację we współczesnym życiu kulturalnym

H1A_U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe

Aktywność na zajęciach

Maksymalnie 3 nieobecności

Zaliczenie ustne

COVID-19 AKTUALIZACJA - egzamin ustny odbędzie się za pomocą komunikatora Zoom

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Skrzydlewska
Prowadzący grup: Anna Wiśnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)