Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Italian Cinema

General data

Course ID: WH-KON-FilmWloski
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Italian Cinema
Name in Polish: Film włoski
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

F1_W07

F1_U09

F1_K05

Short description: (in Polish)

Trudno wyobrazić sobie powojenne kino europejskie bez galerii wybitnych Włochów – Roberta Rosselliniego, Vittorio de Siki, Federico Felliniego, Luchino Viscontiego, Michelangelo Antonioniego, Pier Paolo Pasoliniego i wielu innych. Zwłaszcza dwie powojenne dekady obfitowały w dzieła odkrywcze, inspirujące estetycznie, głęboko diagnozujące sytuację społeczną i stan ducha Europy podnoszącej się z cywilizacyjnej katastrofy. Na czym polegała swoistość lekcji jakiej udzielali wówczas światu włoscy artyści kina, jak przedstawiała się wewnętrzna dynamika rozwoju tej burzliwej twórczości, skąd czerpała ona swą siłę i dlaczego dziś tak rzadko się pamięta o znaczeniu i wadze tej kinematografii dla rozwoju kina światowego – to tylko niektóre z przewodnich pytań niniejszego konwersatorium.

Bibliography:

Filmografia:

1. Rzym, miasto otwarte (1945) – reż. Roberto Rossellini

2. Umberto D. (1952) – reż. Vittorio De Sica

3. Noce Cabirii (1957) – reż. Federico Fellini

4. Przygoda (1960) – reż. Michelangelo Antonioni

5. Włóczykij (1961) – reż. Pier Paolo Pasolini

6. Osiem i pół (1963) – reż. Federico Fellini

7. Powiększenie (1966) – reż. Michelangelo Antonioni

8. Śmierć w Wenecji (1971) – reż. Luchino Visconti

Bibliografia:

1. Alicja Helman, Włoski neorealizm. W: Historia kina, t. 2. Kino klasyczne. Red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska. Kraków 2011.

2. Andre Bazin, Obrona Rosselliniego. W: idem, Film i rzeczywistość. Red. i przekład B. Michałek. Warszawa 1963.

3. Maria Kornatowska, Federico Fellini. Warszawa 1989.

4. Piotr Kletowski, Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa. Rozdział 2: Formułując kino poezji: Włóczykij, Mamma Roma, Twaróg. Warszawa 2013.

5. Pier Paolo Pasolini, Kino poezji. Tłum. M. Salwa. W: idem, Po ludobójstwie. Red. Mateusz Werner. Warszawa 2012.

6. Joanna Wojnicka, Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego. Kraków 2001.

7. Michelangelo Antonioni. Red. B. Zmudziński. Kraków 2004.

8. Film na Świecie – Michelangelo Antonioni, nr 6 (202)/1975.

9. Andrzej Werner, Dekada filmu. Rozdziały: W tanecznym korowodzie. Fellini; Blow Out. Antonioni; Zatrute piękno. Visconti. Warszawa 1997.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie: praca semestralna, obecność.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)