Literature for children and youth
General data
Course ID: | WH-KON-LitDzieMl |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Literature for children and youth |
Name in Polish: | Literatura dla dzieci i młodzieży |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: |
(in Polish) Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FP1_W08 FP1_W10 FP1_U02 FP1_U03 FP1_U05 FP1_K01 FP1_K04 |
Short description: |
Course Level: Basic Objectives of the course: the student knows and understands the main issues relating to children's literature. Knows how to use children's literature for teaching, educational and therapeutic purposes. Entrance requirements: basic knowledge of the history of Polish and general literature. |
Full description: |
Origin of children's literature - historical overview; most important writers of literature for children; "Literature for children" or "Childlish literature” - arguments about the definition, the opinions of scholars (an outline of the problems); The history of the child and childishness in European society - as a background for the development of literature for the period. Pedagogical attitudes in different epochs, the main thinkers, more important educators of the century and their influence on the literature for children (selected topics); the child as a literary theme (historical overview) - An analysis of selected texts from the Polish and world literature; The importance of diaries and memoirs; Fairy tale in culture, literature, and education: the cultural importance of fairy stories, fairy tale symbolism, archetypes. Fairy tale over the centuries - the transformation of genres of fairy tales (the earliest known fairy tales, fairy tale of the Italian Renaissance, French stories about fairy godmothers and witches of the seventeenth century; the German fairy tale of the nineteenth century; the activities of the Brothers Grimm; the Biedermeier fairy tale of J. Ch. Andersen, a fairy tale in England of the Victorian age) - discussion and analysis of selected texts; Fairy tale in psychology and its therapeutic possibilities - Psychoanalytic concepts of a fairy tale by B. Bettelheim. Fairy tale teraphy - didactics propositions. Prose for children: the transformation of genres; the most common genres and types in the nineteenth and twentieth centuries and their transformation: a novel for girls, a fantastic novel, travel and adventure novel, novel of manners, psychological novel, historical novel, and others. (analysis of specific examples); Some specific methods and techniques of animation of children's reading; issue of literary initiation; issues on "canon of reading list" - selection of texts appropriate to the age of the child; |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura przedmiotu (wybrane pozycje): Z. Adamczykowa, Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001; Animacja czytelnictwa dziecięcego, red. J. Papuzińska i in., Płock 2004; Antologia poezji dziecięcej, wstęp i oprac. Jerzy Cieślikowski, wyd. III, Wrocław 1991; Ph. Aries, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995; A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992; A. Baluch, Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005; B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985; J. Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1987; I. Borecka, Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001; J. Cieślikowski, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975; J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985; J. Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci: z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991; Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1 Warszawa 1998, t. 2 Warszawa 2000; P. Hazard, Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963; M. Jonca, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005; I. Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1983; K. Kuliczkowska, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918, Warszawa 1983; G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006; G. Leszczyński, Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010 G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003; G. Leszczyński, Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007; J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988; J. Ługowska, Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981; M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantazy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009 A. Nikliborc, Od baśni do prawdy: szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981; J. Papuzińska, Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988; J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989; Poezja dla dzieci - antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987; Przeboje edukacji polonistycznej, red. D. Michułka, Wrocław 2001; G. Skotnicka, Pozytywistyczne powieści z dziejów narodu dla dzieci i młodzieży, Gdańsk 1974; Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003; Sto lat baśni polskiej, pod red. G. Leszczyńskiego, Warszawa 1995; G. Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007 R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000; V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003; A. Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980; B. Żurakowski, W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981; Literatura podmiotu - konkretne teksty każdorazowo ustalane na zajęciach z uczestnikami konwersatorium. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) FP1_W08 - uczestnictwo w zajęciach przyczyni się do lepszego poznania kryteriów periodyzacji literatury polskiej i powszechnej oraz zapoznania się z kanonicznymi dziełami fantastycznymi epoki XIX oraz współczesnej literatury dziecięcej; student pozna główne kierunki ich analizy i interpretacji oraz będzie rozumiał ich konteksty kulturowe oraz dorobek krytyczny im poświęcony [P6S_WG] FP1_W10 - dzięki uczestnictwu w zajęciach pozna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, głównie z obszaru literatury fantastycznej [P6S_W] FP1_U02 - będzie potrafił formułować problemy badawcze, referować literaturę przedmiotu, dobrać metody i narzędzia badawcze, merytorycznie uzasadniać swoje stanowisko, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, i formułować wnioski [P6S_UW; P6S_UO] FP1_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa (z naciskiem na fantastykę dziecięcą i młodzieżową) oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego [P6S_UW] FP1_U05 - potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w postaci pracy pisemnej oraz wystąpienia ustnego w języku polskim [P6S_UW; P6S_UK] FP1_K01 – jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu [P6S_KK] FP1_K04 - jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim i kulturalnym oraz do działań na rzecz popularyzacji wiedzy o literaturze i kulturze polskiej [P6S_KO] 3 pkt ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i zna najważniejsze dzieła z literatury fantastycznej dla dzieci i młodzieży; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tego typu literatury. Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla fantastycznej literatury dziecięcej; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dobrze posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tej literatury. Na ocenę dostateczną student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla literatury dziecięcej; w stopniu dostatecznym rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje podstawowe opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje elementarnej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dostatecznie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.