Mity i alegorie platońskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-MitAlegPlat |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mity i alegorie platońskie |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | F2_W07 F2_W09 F2_U06 F2_U10 F2_K03 F2_K05 F2_K07 H1A.U01; H1A.W01; H1A.W10; FP1_W13 |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć są wybrane (najważniejsze) mity i alegorie w dziełach Platona, i ich funkcja i znaczenie w filozofii Platona jako środka przekazu treści i idei filozoficznych, i katalizatora określonych doznań i przeżyć związanych z owymi treściami. Głowna tematyka: Platońska metoda uprawiania filozofii (pytanie o metafizykę ludzkiego poznania, duchowe aspekty dialektyki Platona); Tajemnica ludzkiego poznania (dialektyka i mistyka, dialektyka i miłość, anamneza, "melethe thanatu"); święcenia i wtajemniczenia filozoficzne (duchowe aspekty filozofii platońskiej); Pytanie o szczęśćie i kondycje moralną człowieka. |
Pełny opis: |
Tematem konwersatorium są wybrane mity i alegorie w dialogach Platona. Zagadnienia szczegółowe: 1. Mit i alegoria jako środek przekazu treści i idei filozoficznych w dialogach Platona 2. Mistyczne aspekty filozofii Platona. 3. „Misteryjne” czytanie Platona. „irracjonalność” Greków i jej odbicie w filozofii Platona. 4. Sokrates jako wzorzec filozofa w Teajtecie i innych dialogach Platona 5. Motyw „wtajemniczeń” i „oczyszczeni” w dialogach Platona (Fajdros, Gorgiasz, Fedon, Uczta) 6. Ideał upodobnienia do Boga w Teajtecie i innych dialogach Platona 7. Idea niekrzywdzenia w Gorgiaszu Platona 8. Mit jaskini w Państwie Platona 9. Mit o stworzeniu człowieka i metempsychozie w Timajosie Platona 10. Mit o rydwanach w Fajdrosie Platona 11. Motyw czterech szałów w Fajdrosie Platona 12. Motyw pisma i „ogródków Adonisa” w Fajdrosie Platona 13. Mity eschatologiczne w dialogach Platona (Fedon, Gorgiasz, Państwo) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Platon, Dialogi: Fedon, Fajdros, Uczta, Teajtet, Państwo, Gorgiasz, przekład W. Witwicki, P. Siwek, M. Maykowska, dowolne wydanie. Platon, Listy, dowolne wydanie. Literatura uzupełniająca: K. Albert, Studia z historii filozofii, Warszawa 2006. A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 1971. E.Wolicka, Mimetyka i mitologia Platona, Lublin,1994. M. Przełęcki, Rola mitu w argumentacji Platona, w: Studia Filozoficzne, 1991, 3–17. H. Podbielski, Obraz zaświatów w dialogach Platona, „Roczniki Humanistyczne”, t. LIV – LV, Z. 3 – 2006 – 2007. K. Pawłowski, Misteria i filozofia. Misteryjne oblicze filozofii greckiej, Lublin 2007. K. Pawłowski, Medytacje platońskie. Rozważania filozoficzne na kanwie dialogów Platona, Warszawa 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efektem zajęć ma być przede wszystkim poznanie określonych tekstów Platona, praktyczna umiejętność czytania i interpretacji występujących w nich mitów i alegorii, rozszyfrowanie ich przesłania. Ponadto - zrozumienie na czym polega komunikacyjna funkcja mitu jako środka przekazu treści i idei filozoficznych oraz jako katalizatora określonych przeżyć egzystencjalnych. Tym samym - zrozumienie egzystencjalnego (duchowego i moralnego) sensu filozofii i jej praktycznego wpływu na duchowość i morale miłośników filozofii (zwłaszcza filozofii platońskiej), Dodatkowo uczestnicy konwersatorium mają szansę zrozumieć, co znaczy być filozofem w formule platońskiej i jaki typ wrażliwości za tym stoi. Punkty ECTS: 30 godz. - udział w zajęciach - 1 punkt 30 godz. - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów) - 1 punkt 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia (opracowanie prezentacji, opracowanie i zaliczenie lektur - poza zajęciami) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie ogólnej aktywności i zaangażowania studenta w toku całego semestru. Nie przewiduje się osobnego egzaminu po zakończeniu zajęć. Studenci zdobywają oceny w trakcie zajęć w przeciągu całego semestru. Na ostateczną ocenę ma wpływ: obecność, aktywność na zajęciach, przygotowywanie do zajęć w formie przeczytanych lektur, ewentualne przygotowywanie prezentacji na zadany temat. Na najniższą ocenę (dostateczną) wystarczy obecność i uwaga na zajęciach. Na wyższe oceny trzeba wykazać się aktywnością i zaangażowaniem. Na najwyższą ocenę wymagane jest zaliczenie uzgodnionych lektur. Szczegółowe uwagi na temat zaliczeń podane zostaną na zajęciach. Punkty ECTS: 30 godz. - udział w zajęciach - 1 punkt 30 godz. - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów) - 1 punkt 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia (opracowanie prezentacji, opracowanie i zaliczenie lektur - poza zajęciami)- 1 punkt |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.