Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mity i alegorie platońskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KON-MitAlegPlat
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mity i alegorie platońskie
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

F2_W07

F2_W09

F2_U06

F2_U10

F2_K03

F2_K05

F2_K07

H1A.U01; H1A.W01; H1A.W10; FP1_W13

Skrócony opis:

Tematem zajęć są wybrane (najważniejsze) mity i alegorie w dziełach Platona, i ich funkcja i znaczenie w filozofii Platona jako środka przekazu treści i idei filozoficznych, i katalizatora określonych doznań i przeżyć związanych z owymi treściami. Głowna tematyka: Platońska metoda uprawiania filozofii (pytanie o metafizykę ludzkiego poznania, duchowe aspekty dialektyki Platona); Tajemnica ludzkiego poznania (dialektyka i mistyka, dialektyka i miłość, anamneza, "melethe thanatu"); święcenia i wtajemniczenia filozoficzne (duchowe aspekty filozofii platońskiej); Pytanie o szczęśćie i kondycje moralną człowieka.

Pełny opis:

Tematem konwersatorium są wybrane mity i alegorie w dialogach Platona.

Zagadnienia szczegółowe:

1. Mit i alegoria jako środek przekazu treści i idei filozoficznych w dialogach Platona

2. Mistyczne aspekty filozofii Platona.

3. „Misteryjne” czytanie Platona. „irracjonalność” Greków i jej odbicie w filozofii Platona.

4. Sokrates jako wzorzec filozofa w Teajtecie i innych dialogach Platona

5. Motyw „wtajemniczeń” i „oczyszczeni” w dialogach Platona (Fajdros, Gorgiasz, Fedon, Uczta)

6. Ideał upodobnienia do Boga w Teajtecie i innych dialogach Platona

7. Idea niekrzywdzenia w Gorgiaszu Platona

8. Mit jaskini w Państwie Platona

9. Mit o stworzeniu człowieka i metempsychozie w Timajosie Platona

10. Mit o rydwanach w Fajdrosie Platona

11. Motyw czterech szałów w Fajdrosie Platona

12. Motyw pisma i „ogródków Adonisa” w Fajdrosie Platona

13. Mity eschatologiczne w dialogach Platona (Fedon, Gorgiasz, Państwo)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Platon, Dialogi: Fedon, Fajdros, Uczta, Teajtet, Państwo, Gorgiasz, przekład W. Witwicki, P. Siwek, M. Maykowska, dowolne wydanie.

Platon, Listy, dowolne wydanie.

Literatura uzupełniająca:

K. Albert, Studia z historii filozofii, Warszawa 2006.

A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 1971.

E.Wolicka, Mimetyka i mitologia Platona, Lublin,1994.

M. Przełęcki, Rola mitu w argumentacji Platona, w: Studia Filozoficzne, 1991, 3–17.

H. Podbielski, Obraz zaświatów w dialogach Platona, „Roczniki Humanistyczne”, t. LIV – LV, Z. 3 – 2006 – 2007.

K. Pawłowski, Misteria i filozofia. Misteryjne oblicze filozofii greckiej, Lublin 2007.

K. Pawłowski, Medytacje platońskie. Rozważania filozoficzne na kanwie dialogów Platona, Warszawa 2015.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efektem zajęć ma być przede wszystkim poznanie określonych tekstów Platona, praktyczna umiejętność czytania i interpretacji występujących w nich mitów i alegorii, rozszyfrowanie ich przesłania. Ponadto - zrozumienie na czym polega komunikacyjna funkcja mitu jako środka przekazu treści i idei filozoficznych oraz jako katalizatora określonych przeżyć egzystencjalnych. Tym samym - zrozumienie egzystencjalnego (duchowego i moralnego) sensu filozofii i jej praktycznego wpływu na duchowość i morale miłośników filozofii (zwłaszcza filozofii platońskiej), Dodatkowo uczestnicy konwersatorium mają szansę zrozumieć, co znaczy być filozofem w formule platońskiej i jaki typ wrażliwości za tym stoi.

Punkty ECTS:

30 godz. - udział w zajęciach - 1 punkt

30 godz. - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów) - 1 punkt

30 godz. - przygotowanie do zaliczenia (opracowanie prezentacji, opracowanie i zaliczenie lektur - poza zajęciami)

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie ogólnej aktywności i zaangażowania studenta w toku całego semestru.

Nie przewiduje się osobnego egzaminu po zakończeniu zajęć. Studenci zdobywają oceny w trakcie zajęć w przeciągu całego semestru. Na ostateczną ocenę ma wpływ: obecność, aktywność na zajęciach, przygotowywanie do zajęć w formie przeczytanych lektur, ewentualne przygotowywanie prezentacji na zadany temat. Na najniższą ocenę (dostateczną) wystarczy obecność i uwaga na zajęciach. Na wyższe oceny trzeba wykazać się aktywnością i zaangażowaniem. Na najwyższą ocenę wymagane jest zaliczenie uzgodnionych lektur. Szczegółowe uwagi na temat zaliczeń podane zostaną na zajęciach.

Punkty ECTS:

30 godz. - udział w zajęciach - 1 punkt

30 godz. - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów) - 1 punkt

30 godz. - przygotowanie do zaliczenia (opracowanie prezentacji, opracowanie i zaliczenie lektur - poza zajęciami)- 1 punkt

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)