Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tradycja kluczowa w kulturze europejskiej: Biblia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KU-C-TKWKE-B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tradycja kluczowa w kulturze europejskiej: Biblia
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W08, KU1_W10, KU1_W12;

KU1_U01, KU1_U02, KU1_U08, KU1_U09, KU1_U10, KU1_U11;

KU1_K01, KU1_K03, KU1_K04, KU1_K08

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: Podstawowy.

Cel przedmiotu:

1. Zapoznanie z Biblią i podłożem jej kształtowania ze szczególnym uwzględnieniem jej aspektu historyczno-literackiego.

2. Zdobycie umiejętności rozpoznawania podstawowych motywów, postaci, epizodów i idei biblijnych występujących w literaturze i kulturze w odróżnieniu od pozostałych recepcji religijnych.

Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza na temat Biblii na poziomie szkoły średniej

Pełny opis:

Część I. Zagadnienia introdukcyjne – wielokulturowość Biblii

1) Etymologia i definicja Biblii. Kanony biblijne jako finalny efekt literacki i religijny. Charakterystyka podstawowych kanonów Biblii.

2) Teksty kanoniczne a biblijna literatura apokryficzna i pseudoepigraficzna. Przykłady apokryfów biblijnych i ich rola w kulturze.

3) Środowiska tworzenia Biblii. Wpływ kontekstu społecznego oraz geograficzno-historycznego na ostateczny wyraz Biblii. Kluczowe wydarzenia biblijnej narracji. Konwencje literackie.

4) Najważniejsze starożytne oraz europejskie i polskie przekłady biblijne i ich rola w kulturze.

5) Hermeneutyka biblijna a kulturowa recepcja Biblii.

Część II: Zagadnienia charakterystyczne dla poszczególnych zbiorów Biblii oraz funkcja kluczowych instytucji biblijnych

1) Pięcioksiąg. Rola prawa i konstytuujące tożsamość święta.

2) Historia narodowa, czy święta? Charakterystyka biblijnych instytucji władzy (król i państwo, Sanhedryn) oraz religii (kult, Świątynia, synagoga) - perspektywa "deuteronomisty", "kronikarza" oraz autorów Ksiąg Machabejskich.

3) Instytucja biblijnych proroków - problematyka starotestamentowych tekstów prorockich.

4) Tematyka refleksji ksiąg sapiencjalnych Starego Testamentu.

5) Kontekst kulturowy Ewangelii - podłoże podobieństw i różnic w Ewangeliach.

Część III: Biblia w kulturze

Praca zespołowa studentów: prezentacje i dyskusje na wybrane tematy dotyczące nawiązań do Biblii w kulturze.

Literatura:

1. Lektura obowiązkowa

Lektura tekstu źródłowego w dowolnym przekładzie na język polski z krytycznych wydań Biblii w językach oryginalnych, zawierającym także księgi deuterokanoniczne.

Obowiązujący materiał z tekstu źródłowego to: Księga Rodzaju, Księga Wyjścia 1 - 20 i 32 - 34; Księga Liczb 20 - 24; Księga Jozuego 1 - 6, Księga Sędziów 10 - 16; 1 Księga Samuela; 2 Księga Samuela; 1 Księga Królewska 1 - 13 i 17 - 20; 2 Księga Królewska 1 - 8; 2 Machabejska; Księga Rut; Księga Tobiasza, Księga Judyty, Księga Estery; Księga Izajasza, Księga Jeremiasza, Księga Ezechiela, Księga Daniela, Księga Jonasza; Księga Hioba, Księga Pieśni nad Pieśniami; Ewangelia wg Łukasza, Ewangelia wg Jana, Dzieje Apostolskie, Apokalipsa Jana.

2. Lektura zalecana poszerzająca poruszane zagadnienia (mająca charakter podręcznika): 1) Quesnel M., Gruson Ph., red., Mickiewicz F., red. n. pol. wyd., Biblia i jej kultura. t. 1. Stary Testament, t. 2. Jezus i Nowy Testament, tłum. J. Domańska-Gruszka, A. Loba, P. Tomczak, Ząbki 2008; 2) Starowieyski M., Tradycje biblijne. Biblia w kulturze europejskiej, Wstęp, G. Ravasi, Kraków 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Opis efektów kształcenia

1) W zakresie zdobytej wiedzy student:

a) rozumie miejsce Biblii w kulturze i wyjaśnia sposoby oddziaływania Biblii na kulturę;

b) podaje podstawowe informacje na temat literackich i historyczno-kulturowych kontekstów powstawania Biblii oraz historii jej interpretacji i recepcji w kulturze;

c) rozpoznaje pochodzenie i sens podstawowych wątków i motywów biblijnych oraz odróżnia je od motywów innych tradycji kultury.

2) W zakresie nabytych umiejętności student:

a) wyszukuje, ocenia i selekcjonuje informacje dotyczące funkcjonowania Biblii w kulturze europejskiej i referuje odnośne tematy na podstawie zdobytych źródeł, prezentując wyniki poszukiwań przy pomocy prezentacji multimedialnych.

b) analizuje w elementarnym zakresie tekst biblijny w przekładzie polskim oraz teksty kultury, które wykazują różnorodne związki z Biblią, dokonuje oceny tych związków i merytorycznie argumentuje swoje wnioski.

3) W zakresie nabywania kompetencji społecznych, aktywnie uczestnicząc w zajęciach, student:

a) pogłębia świadomość swojej wiedzy oraz rozumie nieustanną potrzebę osobistego rozwoju;

b) nabywa umiejętności pracy w zespole oraz uświadamia sobie własną odpowiedzialność za finalny efekt pracy zespołowej;

c) potrafi wyznaczyć etapy realizacji przydzielonego mu zadania;

d) zdobywa świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa Biblii i jej kultury w kulturze Europy, jako ważnego wyznacznika tożsamości kulturowej europejczyka.

Godzinowy nakład pracy studenta związany jest z obowiązkowym uczestnictwem w 30 godzinach zajęć oraz z dodatkowym czasem, który student powinien poświęcić na zapoznanie się z tekstem źródłowym i na opanowanie wymaganego materiału oraz na pracę zespołową, polegającą na przygotowaniu prezentacji multimedialnej na wyznaczony temat i przedstawieniu wyników pracy zespołu podczas zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową studenta składa się:

1. Ocena pracy indywidualnej studenta. Test weryfikuje opanowanie przez studenta materiału introdukcyjnego z zajęć oraz przyswojenie treści tekstu źródłowego – wyznaczonych ksiąg i fragmentów ksiąg biblijnych. Obowiązujący materiał z tekstu źródłowego to: Księga Rodzaju, Księga Wyjścia 1 - 20 i 32 - 34; Księga Liczb 20 - 24; Księga Jozuego 1 - 6, Księga Sędziów 10 - 16; 1 Księga Samuela; 2 Księga Samuela; 1 Księga Królewska 1 - 13 i 17 - 20; 2 Księga Królewska 1 - 8; 2 Machabejska; Księga Rut; Księga Tobiasza, Księga Judyty, Księga Estery; Księga Izajasza, Księga Jeremiasza, Księga Ezechiela, Księga Daniela, Księga Jonasza; Księga Hioba, Księga Pieśni nad Pieśniami; Ewangelia wg Łukasza, Ewangelia wg Jana, Dzieje Apostolskie, Apokalipsa Jana.

2. Ocena pracy zespołowej studenta. Student jest zobowiązany przygotować w wyznaczonym zespole i zaprezentować we wskazanym terminie na zajęciach określone wcześniej zagadnienie. Prezentacje dotyczą zapożyczeń, inspiracji, odniesień i polemik z Biblią w wybranych tekstach kultury. W tym zadaniu ocenie podlega przede wszystkim zdolność rozpoznania związków kultury i Biblii oraz umiejętność analizy i oceny natury tychże związków, a także wykazanie się kreatywnością i odpowiedzialnością za pracę zespołu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)