Aksjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-1-Aksjo-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aksjologia |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W01 KU1_W03 KU1_W08 KU1_U01 KU1_U04 KU1_U11 KU1_K03 |
Skrócony opis: |
Problematyka odnosząca się do wartości i wartościowania w przestrzeni naukowej (aksjologia jako dyscyplina), językowej, społecznej, psychologicznej, kulturowej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Geneza aksjologii jako dyscypliny naukowej (pojęcie wartości). 2. Problem istnienia i poznawania wartości (typologia, podział). 3. Wybrane obiektywistyczne koncepcje wartości (Scheler, Ingarden, Elzenberg). 4. Wartości i wartościowanie w języku i tekście. 5. Semantyka międzykulturowa. 6. Funkcjonowanie wartości w przestrzeni społecznej (wybrane zagadnienia, np.: prawda - kłamstwo - manipulacja; wolność - konieczność - powinność; tolerancja). 7. Problem piękna. Arcydzieło. Przeżycie estetyczne. Wartość estetyczna. 8. Wartości a kultura popularna. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975. 2. H. Elzenberg, Pisma aksjologiczne, Lublin 2002. 3. R. Ingarden, Dzieło sztuki i jego wartość (w: tegoż, Studia z estetyki, t. III). 4. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005. 5. A. Matuchniak-Krasuska, Zarys socjologii sztuki Pierre'a Bourdieu, Warszawa 2010. 6. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992. 7. A. Wierzbicka, Język - Umysł - Kultura, Warszawa 1999. 8. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002. 9. W. Tatarkiewicz, Parerga, Warszawa 1978. 10. J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, [w:] O wartościowaniu w badaniach literackich, red. S. Sawicki, W. Panas, Lublin 1986, s. 7-23. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W01 - Student ma uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk o specyfice przedmiotu badań kulturoznawczych. KU1_W03 - Student zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa. KU1_W08 - Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych. KU1_U01 - Student potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych. KU1_U04 - Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KU1_U11 - Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. KU1_K03 - Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: obserwacja i ocena aktywności studenta, referat, zaliczenie w formie pisemnej. Kryteria oceniania: K_W03 na ocenę 5 student zna i stosuje terminologię z dziedziny aksjologii zaprezentowaną na zajęciach; zna terminy i pojęcia filozoficzne, z dziedziny estetyki, historii, historii sztuki, komunikacji międzykulturowej; na ocenę 4 student zna większość terminów z dziedziny aksjologii zaprezentowanych na zajęciach, także podstawowe pojęcia filozoficzne, z dziedziny estetyki, historii, historii sztuki, komunikacji międzykulturowej; na ocenę 3 student zna niektóre terminy z dziedziny aksjologii filozofii, historii, historii sztuki i komunikacji międzykulturowej; na ocenę 2 student nie zna podstawowej terminologii z obszaru nauk humanistycznych zaprezentowanej na zajęciach. KU1_U11 na 5 - student bardzo dobrze konstruuje merytoryczne argumenty i wykorzystuje sprawnie poglądy innych autorów w sporach i dyskusjach problemowych. Potrafi bardzo dobrze formułować trafne wnioski. na ocenę 4 - student w większości wypowiedzi wykazuje się umiejętnością merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poprawnym formułowaniem wniosków; na ocenę 3 - student nie zawsze potrafi merytorycznie argumentować, rzadko wykorzystuje poglądy innych autorów, czasami ma kłopoty z formułowaniem trafnych wniosków; na ocenę 2 - student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, nie potrafi przywołać poglądów innych autorów, nie radzi sobie z formułowaniem wniosków. Na ocenę końcową składają się : aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach; obecność (dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia); pozytywny wynik pisemnego zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.